مسئول خارجی اتحادیه اروپا: آمریکا و غرب باید درباره تجهیز نظامی اسرائیل فکر کنند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از افزایش آمار کشته شدگان در غزه از آمریکا و کشورهای غربی خواست درباره تجهیز نظامی اسرائیل بازنگری کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفقتنا العربی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تجاوز به غزه، اظهارات اشغالگران را در مورد برنامه های آوارگی مردم غزه محکوم کرد و همچنین از آمریکا و جامعه غربی خواست در مورد تجهیز اسرائیل تجدید نظر و بازاندیشی کنند.

بورل در بیانیه‌های خود در بروکسل همچنین از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: به درخواست‌هایی که از او می‌خواهند تلاش بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد، گوش نمی‌دهد.

بورل که عصبانی و آشفته به نظر می‌رسید، گفت: «همه به تل‌آویو می‌روند و التماس می‌کنند: «لطفا این کار را نکنید، از غیرنظامیان محافظت کنید، این همه را نکشید». استاندارد چیست؟ نتانیاهو به حرف کسی گوش نمی دهد.

وی گفت: نتانیاهو خواستار تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از منطقه رفح در غزه است که آخرین منطقه باقی مانده برای پناه بردن ساکنان نوار است و این سیاستمدار کهنه کار اسپانیایی تعجب کرد که چگونه می توان این کار را اجرا کرد.

وی اظهار داشت: آنها قصد تخلیه دارند؟ به کجا؟ به ماه؟! کجا این افراد را تخلیه خواهند کرد؟

فروش اسلحه را متوقف کنید

در همین زمینه، جوزپ بورل تلویحاً از ایالات متحده و جامعه غربی خواست تا در کمک های نظامی خود به اسرائیل به دلیل تعداد زیاد تلفات غیرنظامی در جنگ غزه تجدید نظر و بازنگری کند.

بورل خاطرنشان کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که واکنش اسرائیل به حمله جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ۷ اکتبر «فراتر از حد مجاز است.» مقامات آمریکایی بارها گفته اند که تعداد غیرنظامیان کشته شده در غزه بسیار زیاد است.

پس از نشست وزرای کمک‌های توسعه اتحادیه اروپا در بروکسل، بورل به خبرنگاران گفت: اگر جامعه جهانی بر این باور است که این یک قتل عام است و تعداد زیادی از مردم کشته می شوند، پس شاید باید در مورد تهیه سلاح تجدید نظر کرد.

تصمیم هلند

اظهارات بورل پس از آن بیان شد که دادگاه تجدیدنظر هلند، اوایل دوشنبه، به دولت دستور داد تا صادرات قطعات یدکی جنگنده‌های F-۳۵ به اسرائیل را به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه» طی هفت روز ممنوع کند.

دادگاه گفت: نمی توان انکار کرد که احتمال مشخصی وجود دارد که قطعات یدکی F-۳۵ صادراتی در نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است که چندین پرونده قضایی در تعدادی از کشورها مبنی بر ممنوعیت صادرات تسلیحات به اسرائیل به عنوان بخشی از تخلفاتی که این رژیم در جنگ با نوار غزه مرتکب می شود، مطرح شده است.

چندین شاکی به رهبری موسسه مدافع حقوق فلسطینیان در بریتانیا (الحق) و شبکه جهانی اقدام حقوقی (GLAN) نیز شکایتی را به دادگاه عالی لندن تسلیم کردند.

کد خبر 1749735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha