ایثار و فداکاری؛ مهمترین درس امام حسین(ع) جهت تشکیل حکومت اسلامی

کارشناس دینی گفت: مهمترین درسی که امام حسین(ع) داده این است که برای رسیدن به یک هدف مقدسی مانند تغییر و تحول در حاکمیت طاغوتی ظالم و فاسد و تبدیل آن به یک حاکمیت الهی، از همه چیز باید گذشت، مال و جان و آبرو و خانواده را باید نثار برپایی و تشکیل حکومت اسلامی کرد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- سوم شعبان سالروز ولادت بزرگمردی از خاندان عصمت و طهارت است که با فداکردن جان خود نگذاشت اسلام از مسیر اصلی خود خارج و به فراموشی سپرده شود. در این روز بزرگ بود که امام حسین علیه السلام قدم بر جهان گذاشت و محور عم و شادی عالم گشت.

در این روز گلی آمده که کشتی‌بان «سفینه النجاه» است و آرامش را به دل‏‌های عاشق آورده و منتظران را سوار و بادها را پرپر می‏‌کند، توفان، تاب ایستادگی در برابرش را ندارد؛ پرپر و نسیم می‌‏شود و به پای مبارکش بوسه می‌‏زند: «السلام علیک یا سفینه النجاه».

638434114609368359_lg.jpg

*مروری بر سیره سیدالشهدا(ع)

امام حسین علیه السلام سومین امام و دومین نواده رسول خدا(ص) و یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت و دو گل خوشبوی محمد مصطفی و یکی از پنج نفر اصحاب کسا است که در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد.

همین که امام حسین به دنیا آمد وی را نزد جدش رسول الله(ص) بردند و تولد وی را به ایشان مژده دادند. آن حضرت نیز در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و پس از گذشت هفت روز او را حسین نامید.

سیره اخلاقی و رفتاری سیدالشهداء (ع) نشان دهنده روح بلند او و تربیت در دامان پیامبر و علی (ع) و تجسم قرآن کریم در عمل و اخلاق ایشان است.

مهمان نواز و بخشنده بود، به خویشاوندان رسیدگی می کرد، سائلان را محروم نمی گذاشت، به فقیران می رسید، برهنگان را پوشانده و گرسنگان را سیر می کرد، بدهی بدهکاران را می داد، بر یتیمان شفقت و مهربانی داشت، ضعیفان را کمک و یاری می کرد، صدقاتش فراوان بود.

شجاعتش زبانزد همگان بود، در میدان نبرد استوار و بی باک بود، اراده ای نیرومند و روحیه ای والا داشت، هرگز ذلت و حقارت را نمی پذیرفت، مرگ را بر زندگی ذلیلانه ترجیح می داد، غیرتمند بود، صراحت لهجه و صلابت در بیان حق داشت، حلم و بردباری و تحملش بسیار بود.(۱)

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت امام حسین علیه السلام به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم و گفتگوی اختصاصی شبستان با حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- را به شرح زیر می خوانید؛

۱-چرا به امام حسین علیه السلام، لقب ثارالله داده اند و معنای آن چیست؟ در اینکه ثار به معنای خون و خونخواهی است تردیدی نیست و اینکه این لقب به امام حسین علیه السلام شده و در زیارت عاشورا ایشان را با این لقب می‌خوانیم هم تردیدی نیست.

اما اینکه خونخواه امام حسین علیه السلام کیست، نظریاتی مطرح شده و نظریه مشهور همان است که خداوند متعال، خون خواه امام حسین علیه السلام است و برخی معتقدند خود امام حسین علیه السلام پس از رجعت خونخواهی خواهد کرد و شاید هم امام زمان(عج) و البته جمع بین این اقوال و نظریات هم ممکن است.

۲-حمایت از محرومان در سیره امام حسین علیه السلام چه جایگاهی دارد؟ در روایت از وجود نازنین امام حسین علیه السلام آمده است: «وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ؛من طبق سیره جدم رسول الله (ص) و پدرم امیرالمؤمنین (ع) عمل می‌کنم.»

بر اساس این روایت، قطعا سیره وروش امام حسین علیه السلام در رسیدگی به محرومین نیز همان سیره جدبزرگوارشان رسول الله(ص) و پدر بزرگوارشان خواهد بود.

بهترین سند مبنی بر سیره امام علی علیه السلام در رسیدگی به محرومین، یکی آیه شریفه ۵۵سوره مائده است که در شان ایشان نازل شده و می فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻧﺪ ] ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻋﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ] ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.»

یکی آیاتی ازسوره انسان که می فرماید:«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا؛ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.»

این خاندان در رسیدگی به محرومین به گونه ای عمل می کردند که همواره آن ها را بر خود ترجیح می دادند به گونه ای که قرآن در سوره حشر می فرماید: «وَیُؤْثِرُونَ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﮔﺮﭼﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻳﺪﻱ [ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ]ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺨﻞ ﻭ ﺣﺮﺻﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﺍﻧﻨﺪ.»

۳-درس بزرگ امام حسین علیه السلام برای امت اسلامی چه بوده است؟ هرچند قیام امام حسین علیه السلام در مقابل طاغوت زمان و موضع گیری ایشان در قبال ظلم و ستم و فراگیرشدن و سیستمی شدن منکرات درس های بسیار زیادی دارد اما از باب نمونه چند مورد را اشاره می کنم.

اولین پیامی که می‌توانیم برداشت کنیم این است که یک مسلمان و بلکه یک انسان نباید نسبت به مسائل و اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت باشد بلکه باید احساس مسئولیت کند و این را بداند که اتفاقات اجتماعی پیرامون انسان قطعاً در زندگی او هم تاثیر گذار خواهد بود.

آتشی که روشن می شود، دودی که ساطع می‌شود، هوایی که آلوده می‌گردد، بخواهد یا نخواهد زندگی او را هم تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین نباید بی تفاوت باشد.

دومین پیام امام حسین علیه السلام، مبارزه با ظلم و ستم و ظلم ستیزی است، ظالم هرکه باشد و ظلم هرچه باشد.

سومین پیام هم مقاومت و پشتکاری و ایستادگی تا رسیدن به هدف است و چهارمین پیام این است که در راه رسیدن به هدف، بر خدا توکل کنیم و غیر از او از هیچکس نهراسیم.

نهایتا پنجمین پیام این است که برای رسیدن به یک هدف مقدسی مانند تغییر و تحول در حاکمیت طاغوتی ظالم و فاسد و تبدیل آن به یک حاکمیت الهی، از همه چیز باید گذشت، مال و جان و آبرو و خانواده را باید نثار برپایی و تشکیل حکومت اسلامی کرد.

۴-در مورد حکمت شفا دادن تربت امام حسین علیه السلام بفرمایید؟ ما روایتی داریم از حضرت فاطمه (س) به این عنوان که «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ، أَهْبَطَ اَللَّهُ [إِلَیْهِ] أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هرکس عبادت خالصش را به سمت خدا بفرستد خداوند متعال بهترین چیزی که به مصلحت او باشد را برای او خواهد فرستاد.»

حالا ببینیم امام حسین علیه السلام برای خدا چه کرد و خداوند چگونه جبران کرد؟ امام حسین علیه‌السلام برای خدا ترک وطن کرد و غربت را انتخاب کرد.

خداوند متعال کربلا را زیارتگاه عاشقان کرد به گونه ای که تمام پیامبران آن جا را زیارت کردند و امام حسین علیه السلام ، زن و فرزندش را فدا کرد، خداوند متعال هم ائمه اطهار علیهم السلام را در نسل ایشان قرار داد.

سرزمین کربلا آغشته به خون پاک امام حسین علیه السلام شد و یزیدیان تا مدت ها مردم را از رفتن به کربلا و سر مزار امام حسین علیه السلام منع می‌کردند ولی خداوند متعال در تربت سیدالشهدا شفا قرار داد و همگان را آرزومند رسیدن به تربت پاکش کرد.

۵-در روز ولادت امام حسین علیه السلام چه کارهایی توصیه شده است؟ البته شب و روز سوم شعبان اعمالی دارد که در مفاتیح شیخ عباس قمی به آن اشاره شده است ولی اجمالش این است. از جمله اعمال می توان به غسل کردن به نیت روز سوم شعبان، روزه گرفتن و خواندن دعایی است که در مفاتیح الجنان وارد شده است اشاره کرد.

منبع؛

۱.حوزه نت

کد خبر 1749768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha