از برگزاری محافل قرآنی تا برپایی جشن، مولودی خوانی و نورافشانی در مساجد کهگیلویه و بویراحمد

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: کانون‌ها در این ایام برپایی ایستگاه صلواتی، جشن، مولودی خوانی، نورافشانی و ... را در دستور کار دارند.

خبرگزاری شبستان___ یاسوج: مساجد از صدر اسلام محل تصمیم گیری برای امورات نظامی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و .... بودند، به گونه‌ای که پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از عزیمت به مدینه نخستین کاری که انجام داد، احداث مسجد قبا بود و این نشان می‌دهد که مسجد در اسلام و نزد پیامبر اعظم (ص) جایگاه ارزشمندی در همه امورات ایفا می‌کرد.


در ایام روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اماکن مقدسی مثل مساجد مرکز اصلی شکل‌گیری جنبش‌ها و حرکت‌های مردمی علیه ظلم و ستم رژیم ستم شاهی و حکومت طاغوت بود که علما و روحانیون آن زمان در مساجد به تبیین ظلم و ستم حکومت طاغوتی و همچنین ضرورت تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌پرداختند.

مساجد همانطور که بیان شد در قبل از پیروزی انقلاب به خوبی نقش خود را ایفا کرده و پس از پیروزی انقلاب نیز همین مکان‌های مقدس مرکز سازماندهی و ساماندهی رزمندگان برای اعزام به جبهه‌های جنگ و همچنین پشتیبانی از رزمندگان در جبهه ها و میعادگاه حضور و دیدار با شهدا محسوب می‌شد.

در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به منظور احیای نقش واقعی مساجد در جامعه، تشکیلاتی تحت عنوان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال ۱۳۷۱ راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.

ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز که یکی از وظایف خود را انسجام در برنامه‌های فرهنگی، هنری و مناسبت‌ها می‌دانست با تشکیل کانون‌های فرهنگی در مساجد هر استان اعم از مناطق شهری، روستایی و عشایری، تاکنون گام‌های ارزشمندی در زمینه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اعیاد، مناسبت ها و ... برداشته است.

مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با توجه به تشکیل حدود ۶۷۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان، فعالیت‌های ارزشمندی را علی رغم کمبود اعتبارات حوزه فرهنگ انجام می‌دهند.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در ایام نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل عباس (ع)، امام زین العابدین (ع)، ولادت حضرت علی اکبر (ع) و همچنین ولادت حضرت مهدی (عج) برنامه‌های متنوع و متعددی را در دستور کار خود دارند.

در همین راستا نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان رفت تا نظر وی را در زمینه برنامه‌های این ایام و حمایت‌هایی که از طرف این ستاد از کانون‌ها صورت می‌گیرد را جویا شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: این ستاد در طول سال برنامه‌هایی برای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان طراحی و پیش بینی کرده که یکی از آنها افتتاح خانه «بازی‌های بهشت» در مساجد بود که در صورت حمایت مالی مسئولان، تجهیز کانون‌های دارای این ظرفیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

کریم لایقی اصل افتتاح این خانه را یکی از کارهای ارزشمند می‌داند و می‌افزاید: با توجه به اینکه برخی از مساجد ظرفیت لازم را برای جذب نونهالان، نوجوانان و جوانان دارند، این کار باعث پرورش نیروهای مومن و انقلابی برای نظام و انقلاب خواهد بود، ضمن اینکه این کار باعث می‌شود خانواده‌ها محلی برای بازی فرزندان خود داشته باشند تا به راحتی بتوانند در برنامه‌های مسجد شرکت کرده و از سرگردانی فرزندان خود در کوچه و خیابان جلوگیری کنند.

وی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را محلی امن برای تربیت نیروهای مومن، متعهد و انقلابی می‌داند و یادآور می‌شود: یکی دیگر از اقدامات این ستاد پیوند مستحکم بین «خانواده، مسجد و مدرسه» بوده و در این راستا مدارسی که نزدیک به مساجد قرار دارند می‌توانند علاوه بر برپایی نماز دانش آموزان در مساجد همجوار، نسبت به عضویت دانش آموزان در کانون‌های فرهنگی هر مسجد اقدام کنند که این کار می‌تواند در تقویت روحیه معنوی آنها تاثیرگذار باشد.

لایقی اصل برگزاری طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» را از دیگر برنامه‌های این ستاد در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان دانست و ادامه داد: تاکنون این طرح در برخی از مساجد شهرستان‌های بویراحمد و مارگون در حال برگزاری بوده و تلاش می‌شود در سایر کانون‌ها نیز شاهد برپایی محافل قرآنی بیشتر باشیم.


مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد تجهیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعال استان را از دیگر برنامه‌های ستاد این استان می‌داند و ادامه می‌دهد: در این راستا تاکنون به منظور به روز شدن تجهیزات کانون‌ها و همچنین تداوم فعالیت‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، تجهیزات فرهنگی شامل کتابخانه‌ای، قفسه‌ کتاب، امکانات و تجهیزات ورزشی و ... خریداری و به کانون‌های فعال تحویل داده شد.


وی در بخش دیگری از این گفت و گو به برنامه‌های اعیاد شعبانیه توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این استان اشاره کرد و ادامه داد: ستاد کانون‌های مساجد استان در صورت تامین اعتبار در حد وسع و توان از کانون‌های فعال که دارای برنامه در این ایام باشند حمایت خواهد کرد.

لایقی اصل خاطرنشان می‌کند: برخی از مساجد به صورت خودجوش و با توجه به وظیفه ذاتی برنامه‌های مختلفی را در مناسبت‌های گوناگون به ویژه اعیاد شعبانیه در دستور کار خود قرار می‌دهند که جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد بضاعت مالی این ستاد در زمینه حمایت از برنامه‌های کانون‌ها را ناچیز دانست و گفت: معمولاً کانون‌ها در این ایام شعبانیه برپایی ایستگاه صلواتی، جشن، مولودی خوانی، نورافشانی، سخنرانی، پاسخگویی به شبهات، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، هنری، کتابخوانی و ورزشی، چراغانی و آذین بندی مساجد، طرح سه‌شنبه‌های مهدوی، پویش‌های هر خانه یک مهدیه، محافل قرآنی و ... را در دستور کار دارند.

کد خبر 1750094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha