درخواست دادگاه لاهه از اسرائیل برای جلوگیری از نسل کشی در غزه/ استقبال حماس از تصمیم لاهه

دیوان بین المللی دادگستری لاهه پس از نامه آفریقای جنوبی مبنی بر اتخاذ تدابیر تکمیلی علیه اسرائیل به دلیل جنایات در رفح از رژیم صهیونیستی خواست تا تصمیم خود برای جلوگیری از نسل کشی در غزه را به سرعت اجرا کند؛ این اقدام دیوان بین المللی لاهه مورد استقبال جنبش حماس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، دیوان بین المللی دادگستری در بیانیه‌ای در پاسخ به نامه آفریقای جنوبی در ۱۲ فوریه که خواستار اتخاذ تدابیر فوری درباره حمله اخیر اسرائیل به غزه شده بود، اعلام کرد: تحولات اخیر در غزه به ویژه در رفح، به وخامت گسترده وضعیت منجر خواهد شد که در حال حاضر یک کابوس انسانی با پیامدهای غیرقابل درک منطقه ای است.

دیوان دادگستری در این بیانیه تاکید کرد: این وضعیت نگران‌کننده مستلزم اجرای فوری و مؤثر برای اقدامات موقتی که این دیوان در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به اجرای آن دستور داده بود که شامل همه نوار غزه از جمله رفح است.

در این بیانیه تاکید شد: اسرائیل به موجب کنفوانسیون نسل کشی و اجرای تضمین سلامت و امنیت فلسطینی‌ها در نوار غزه، به طور کامل ملزم به اجرای تعهدات خود است.

آفریقای جنوبی دوشنبه گذشته نامه ای به دادگاه ارسال کرد و خواستار اتخاذ تدابیر تکمیلی علیه اسرائیل به دلیل تحولات جدید و جنایات در رفح شد.

 ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در بیانیه ای از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری درباره  آخرین درخواست بر اساس ماده ۷۵ استقبال کرد.

در همین حال، جنبش حماس در بیانیه‌ای که امروز (شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲) منتشر کرد، از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که در پاسخ به درخواست فوری جمهوری آفریقای جنوبی در مورد وضعیت شهر رفح منتشر کرد، استقبال کرد.

این دیوان بر لزوم اجرای فوری اقدامات موقتی که این دیوان در ۲۶ ژانویه گذشته دستور داده است، و مسئولیت کامل رژیم اشغالگر در قبال امنیت و سلامت فلسطینیان در نوار غزه تاکید کرد.

حماس از این دیوان خواست تا تصمیم خود را به دستور مستقیم و روشن برای توقف این حملات وحشیانه که منجر به نسل کشی علیه غیرنظامیان بی دفاع در نوار غزه می شود، تبدیل کند.

این جنبش تاکید کرد: این رژیم سرکش به سیستم قضایی بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد و به گسترش جنگ نسل‌کشی علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهد . همه فراخوان‌هایی را که درباره خطر هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح هشدار می‌دهند، نادیده می گیرد.

 حماس قبل از پایان بیانیه خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که مسئولیت های خود را در قبال آنچه رخ می‌دهد، به عهده بگیرد.

 دیوان بین المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه خود از اسرائیل خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی در غزه اتخاذ کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه تصمیم‌گیری درباره اقدامات موقت در رابطه با نسل‌کشی اسرائیل گفت: اسرائیل نباید اعضای گروه‌های فلسطینی را بکشد و مجازات دسته‌جمعی برای آنها وضع کند و آنها را در معرض نابودی فیزیکی و روانی قرار دهد.

کد خبر 1750313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha