تمدن‌سازی به نظریه‌های فلسفی و متافیزیک هم نیاز دارد

آیت الله دژکام گفت: در تمدن سازی در کنار این پیشرفت ها باید آن دقت نظرهای فلسفی و متافیزیک هم قرار گیرد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام شنبه (۲۸ بهمن) در آیین آغاز به کار نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای ایران، گفت: برای همه ما مایه افتخار است که می بینیم دست اندرکار این فعالیت ها هر روز یک دستاورد جدید و یک پیشرفت خوبی در این عرصه ها به نمایش می گذارند. 

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ تحولات علمی فنون جدید هرچه که علم پیشرفت کرده است دفاع از عقیده دینی در اروپا و آمریکا مشکل تر شده است، افزود: یک صحنه این تقابل ها و تعارض ها در قرن هفدهم در زمانی که نیوتون میدان داری کار فیزیک را به عهده گرفت شروع شد.در آن برهه قرن هفدهم از نگاه دانشمندان اروپایی همه امور جهان با علیت قابل توضیح بود.وقتی علیت را جناب نیوتون بسط داد و به عرصه فیزیک آورد در اروپا این سوال پیدا شد که با پذیرش جبر عِلّی و معلولی و اینکه جهان طبق قوانین خودش کار می کرد خدا چه کاره است؟این پرسش دو قرن اروپا بود. 

امام جمعه شیراز بیان کرد: یک پاسخ برای این پرسش از خود فیزیک بیرون  آوردند و پاسخی است که در نظریه کوانتومی هایزنبرگ مطرح شد.هایزنبرگ مدعی شد که برخی از مسائل در درون اتم وجود دارد که قابل پیش بینی به طریق عِلّی و معلولی نیست پس علت هایی که ما می شناسیم کاری نمی کند و خدا باید کاری کند. 

وی ادامه داد: روزی که نظریه نیوتون موجب طرح این اشکال در اروپا شد که خدا چه کاره است ملاصدرای ما تقریبا معاصر همان قرن پاسخی آماده داشت که شما علیت را خوب نمی فهمید و اگر علیت را در مکتب فیلسوف شیرازی یاد بگیرید مشکل شما حل می شود.روزی که هایزنبرگ برای دفاع از اینکه خدا کاره ای است نظریه عدم تعین را به کار گرفت و گفت خدا کاره ای است ما به هایزنبرگ گفتیم آنطور که شما می گویید علیت را خراب می کنید اما ما نه علیت را زیر سوال می بریم و نه نقش خدا در جهان را منکر می شویم، ما برای توجیه هر دو جهت توانا هستیم. 

آیت الله دژکام گفت: خواهش بنده از اساتید دانشگاه خصوصا دانشکده مکانیک این است که در دانشکده خود به حرف های فلسفی هم بپردازید، مرز اتصال علوم به دین از این نقطه فلسفه و ماورالطبیعه است و فیزیک و متافیزیک کنار هم قرار می گیرند. 

به اعتقاد وی، در تمدن سازی در کنار این پیشرفت ها باید آن دقت نظرهای فلسفی و متافیزیک هم قرار گیرد. اگر از نظر تارخ تمدن اروپایی نگاه کنید چه در دوره باستانی و چه در دوره جدید خود هر وقت خواستند یک پیشرفت در مسائل دنیا داشته باشند دین را ضایع کردند اما ما ایرانی ها برعکس اروپایی ها هر وقت پیشرفت کردیم دین را بالا بردیم. 

وی گفت: این فکر ایرانی را بیشتر به میدان بیاوریم و همان طور که رهبر عزیز انقلاب فرمود که دانشگاه شیراز دارالعلمی است در دارالعلم انشاالله فضا را برای بهره مندی جهان از یک تفکر ناب فلسفی که همه علوم را در جای خود میدان می دهد و احترام می کند و پیشرفت را در همه ابعاد زمینه سازی می کند فراهم کنید. 

امام جمعه شیراز تصریح کرد: امیدوار هستم همه عزیزان در تلاش هایی که می کنند موفق باشند و همان طوری که تجربه این ۴۵ سال بعد از انقلاب نشان داده است ما هر چه جلوتر می رویم اعتمادمان به اینکه دین ما، کتاب الهی ما، فکر فلسفی دانشمندان ما و تجارب علمی تلاشگران عرصه تحقیق و پژوهش ما می تواند جهان را به یک سعادت همه جانبه برساند تقویت شود.

کد خبر 1750421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha