معرفی موسیقی سنتی ایران در صربستان

گروه موسیقی «داروگ» اعزامی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در شبکه تلویزیونی کوپرنیکوس صربستان به معرفی موسیقی سنتی ایران پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و همزمان با عید مبعث پیامبر مهر و رحمت(ص) و اجرای برنامه با مشارکت تئاترهای ملی بلگراد، نووی ساد و مرکز فرهنگی شهر تمرین گروه موسیقی داروگ در روزهای ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه به اجرای برنامه پرداختند.

به دنبال حضور این گروه موسیقی در صربستان و هماهنگی لازم با شبکه تلویزیونی کوپرنیکوس و برنامه «نه سیاه و نه سفید» که اجرای آن را خانم ویولتا دیمتریچ برعهده دارد، دو تن از اعضای گروه حمیدرضا سیدنیا به اتفاق خانم مهرگان در برنامه‌ای که به مدت ۳۱ دقیقه از این شبکه پخش شد، به پرسش‌های مجری برنامه در باره موسیقی ایرانی و ویژگی‌های آن پاسخ دادند.

حمیدرضا سیدنیا، سرپرست گروه با اشاره به چگونگی شکل گیری گروه داروگ هدف از تشکیل گروه را حفظ موسیقی اصیل، ناب و جدی ایران عنوان کرد.

وی با پرداختن به تاریخچه موسیقی ایران در خصوص نقش فارابی در ابداع ساز و نت‌های ایرانی و راهیابی ساز عود به اندلس و تبدیل آن به گیتار توضیح داد.

در بخش دیگری از گفت‌وگو، در زمینه موسیقی ایرانی در دوره معاصر و فعالیت‌های آموزشی داروگ توضیحاتی داده شد.

خانم مهرگان، نوازنده سنتور و دف نیز از علاقه‌مندی خود از دوره نوجوانی به سازهای ایرانی عنوان کرد و در خصوص سازها و لباس‌های سنتی دست دوز و فعالیتش در آموزش موسیقی به هنرجویان توضیحاتی داد. او از استقبال شهروندان صرب از اجرای برنامه تقدیر کرد.

گروه داروگ در مدت حضور خود در تئاترهای ملی بلگراد، نووی ساد، مرکز فرهنگی شهرتمرین، مرکز فرهنگی روسیه در چارچوب پیمان بریکس، دانشکده توریسم و روز ملی ایران در هتل کرون پلازا به اجرای برنامه پرداختند.

شایان ذکر است، این مصاحبه در کانال یوتیوب شبکه کوپرنیکوس به نشانی https://www.youtube.com/watch?v=svSrvqswmNY بارگذاری شده است.

کد خبر 1750477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha