زنده بودن تئاتر اجازه می‌دهد تا دنیای فرد دیگری را تجربه کنیم

جواری گفت: همبستگی در تئاتر برای من و بچه های گروه فضایی را ایجاد می‌کند که زنده بودن و بی‌واسطگی تئاتر به ما این اجازه را می‌دهد تا دنیای فرد دیگری را تجربه کنیم.

فرناز جواری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری نخستتین جشنواره ملی تئاتر شبستان ُگفت: ‌تئاتر کاغذی یکی از شیوه های جذاب و هیجان انگیز نمایش عروسکی است که عروسک ها و دکور آن از کاغذ و مقوا ساخته و رنگ آمیزی می شود و بنظر من لذت با هم بودن را تجربه کنیم.

نویسنده و کارگردان برگزیده بخش تئاتر کاغذی در کرمانشاه افزود: هنر تئاتر بستری است برای تجربه زندگی کودکان و نوجوانان. فعالیتی است فرهنگی و هنری، که ضمن افزایش قدرت خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و تقویتقدرت بیان در کودکان، به صورت غیر مستقیم باعث پرورش مهارت های زندگی همچون مهارت حل مسئله، قدرت تصمیم گیری و مهارت ارتباط موثر می شود.

وی خاطر نشان کرد: متولد ۱۳۷۱هستم و از بچگی در کار حجم سازی فعالیت کردم و کار اصلی خود را از رشته مجسمه سازی و نقاشی شروع و به عروسک سازی علاقه مند شدم و تحصیلات خود را در دانشگاه تصویر سازی ادامه دادم و تصمیم گرفتم شخصیت سازی هایی که انجام میدهم به صورت عروسک اجرا کنم و در دوره های عروسک سازی شرکت کردم و در حال حاضر دو ساله است که کار عروسکی انجام میدم و این کار اولین کار مستقل من است.

زنده بودن تئاتر اجازه می‌دهد تا دنیای فرد دیگری را تجربه کنیم

جواری اظهار کرد:در این نمایشنامه کار ساخت دکور عروسک و سرپرست گروه به عهده خودم بود و شاهرخ ویسی و گودرز حسینی به عنوان مشاور گروه فعالیت کردند.

نویسنده و کارگردان برگزیده بخش تئاتر کاغذی در کرمانشاه با اشاره به اینکه مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم افزود:در قسمت های مختلف مانند نقاشی نگارگری ایرانی خوشنویسی مشغولم چند ساله کار عروسک سازی انجام میدهم و در دوره های نمایشنامه نویسی کارگردانی و طراحی صحنه شرکت و کار کردم و این اثر اولین اثر جدی من در حیطه تئاتر عروسکی است.

وی گفت: طی دوره ای که ساغر لطفی نژاد در کرمانشاه برگزار کردند شرکت  و با شبستان آشنا شدم وانگیزه ام برای ادامه فعالیتم بیشتر از قبل شد.

جواری با اشاره  موضوع نمایشنامه که از  قسمت تولد زال تا رستم در شاهنامه فردوسی است تصریح کرد: یکی از زیباترین داستان­ های عاشقانه شاهنامه فردوسی داستان زال و رودابه است که  زال و سیمرغ هم از موضوعات جذاب شاهنامه هستند همچنین سیمرغ با ویژگی های افسانه ای خود در شاهنامه ظاهر و در زمان پادشاهی منوچهر، سام نریمان سردار و پهلوان ایران زمین، حاکم زابلستان است. او صاحب پسری سپیدموی می‌شود. سام که این نقص مادرزادی کودکش را ننگی برای خود می‌شمارد؛ دستور می‌دهد کودک را در کوهستان البرز رها کنند تا طعمه‌ی پرندگان و درندگان شود. اما پرنده‌ای به‌نام سیمرغ گریه‌ی کودک را می‌شنود و بر او رحم ‌آورده و در کنار فرزندان خود بزرگش می‌کند.

نویسنده و کارگردان برگزیده بخش تئاتر کاغذی در کرمانشاه اظهار کرد:نمایشنامه قسمت تولد زال تا رستم به صورت عروسک کاغذی کار شده است که  در این تئاتر از بچه های نوجوان برای عروسک گردانی و موسیقی زنده استفاده و دکور و شخصیت سازی این نمایش الهام گرفته از نگارگری ایرانی  است.

زنده بودن تئاتر اجازه می‌دهد تا دنیای فرد دیگری را تجربه کنیم

کد خبر 1750615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha