چرا شرکت در انتخابات تکلیف است؟

مشارکت فعال مردم در انتخابات، می‌تواند به تقویت دموکراسی در جامعه کمک کند. زمانی که تعداد بیشتری از افراد در فرایند انتخابات شرکت کنند، نتایج نهایی به بیشترین نیازها و خواسته‌های عمومی نزدیک‌تر خواهند بود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: در هر جامعه، انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای مردم به منظور اعلام نظر و تعیین سرنوشت خود مطرح می‌شود.

مشارکت فعال مردم در انتخابات، به عنوان یکی از پایه‌های دموکراسی و نظام سیاسی، اهمیت بسیاری دارد.

تقویت دموکراسی

مشارکت فعال مردم در انتخابات، می‌تواند به تقویت دموکراسی در جامعه کمک کند. زمانی که تعداد بیشتری از افراد در فرایند انتخابات شرکت کنند، نتایج نهایی به بیشترین نیازها و خواسته‌های عمومی نزدیک‌تر خواهند بود.

نهادینه کردن و تقویت اعتماد عمومی

حضور فعال مردم در انتخابات، به تحکیم اعتماد عمومی به نهادهای اجتماعی و سیاسی کمک می‌کند. این اعتماد از اهمیت بسیاری برای پایداری جامعه برخوردار است.

بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی

تصمیم‌گیری‌های گرفته شده در انتخابات می‌تواند به بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه کمک کند. حضور فعال مردم در این فرایند، می‌تواند به شکل‌گیری سیاست‌های عمومی موثر و تاثیرگذار کمک کند.

چرا رای دادن تکلیف است؟

ایجاد انگیزه و احساس مسئولیت شهروندی

مشارکت در انتخابات، انگیزه و احساس مسئولیت شهروندی را در افراد تقویت می‌کند. این احساس مسئولیت، به مواجهه با چالش‌ها و مسائل اجتماعی جامعه با انگیزه و تعهد بیشتر کمک می‌کند.

تضمین حقوق شهروندی

حضور فعال و شرکت گسترده مردم در انتخابات، به تضمین حقوق شهروندی و اجتماعی هر انسان کمک می‌کند.

این حضور می‌تواند به تأمین عدالت، برابری و آزادی‌های اساسی هر فرد کمک کند.

در نهایت، مشارکت و حضور فعال مردم در انتخابات، نقش بسیار مهمی در تقویت نظام دموکراتیک و توسعه پایدار جامعه ایفا می‌کند.

بنابراین، ترویج فرهنگ مشارکتی و ایجاد آگاهی در مورد اهمیت انتخابات، از اهمیت بسیاری برای توسعه سلامت و پایداری جوامع است.

مردم سالاری؛ دستاورد انقلاب اسلامی

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ می گوید: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی این بود که به خودکامگی استبداد و حکومت پادشاهی سلطنتی و موروثی که دو هزار و ۵۰۰ سال مردم ایران را با خود مواجه کرد پایان داد و مردم سالاری و تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان را برای مردم به ارمغان آورد.

به گفته حجت الاسلام محمد استوارمیمندی این دو را باید به عنوان یک دستاورد مهم توجه کرد چرا که مردم سالاری و انقلاب اسلامی بود که به مردم ایران هدیه داد اگرچه دشمن همیشه در حال بهانه گرفتن است اما اگر دقیق تر به این موضوع بنگریم می بینیم برخی کشورهای عربی و آفریقایی و حتی کشورهای اروپایی همچنان نظام پادشاهی به صورت موروثی در حال اداره شدن هستند و نظام موروثی سلطنت و پادشاهی در ان جا حکم فرماست.

چرا رای دادن تکلیف است؟

انتخابات تجلی اراده مردم

به اذعان وی، به برکت انقلاب اسلامی، موروثی بودن از صفحه سیاسی کشور ما کنار رفت سلطنت استبداد و خودکامگی به کنار رفت چهار انتخابات را مردم ما برگزار می کنند به صورت متناوب انتخابات مجلس خبرگان رهبری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا این چهار انتخاب تجلی اراده مردم بر انتخاب حاکمان و کارگزاران خود است.

مدیر پیشین حوزه های علمیه فارس به اهمیت شرکت در انتخابات اشاره کرده و می گوید: اولین دلیلی که ورود به انتخابات را دارای اهمیت می کند این است که حضور در انتخابات برای مردم یک حق است و این حق را نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم ما داده و هر کس که از این حق به درستی استفاده کند می تواند در تعیین سرنوشت خود نقش آفرینی کند.

کسی که از حق خودش استفاده نکند و بعد دچار محرومیت هایی شود هیچ کس را نمی تواند ملامت کند.

وی می افزاید: طبق آیه قرآن کریم خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد جز اینکه خود آن قوم بخواهند سرنوشت شان را تغییر بدهند حقی که در اختیار مردم قرار گرفته برای اینکه اگر از آن استفاده کنند می توانند در تعیین حاکمان خود و در تعیین رئیس جمهور و نمایندگان وکلای مجلس در تعیین نمایندگان شورا که مدیریت شهری را ریل گذاری می کند می توانند در واقع نظر داده و نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام استوارمیمندی می گوید: ممکن است کسی بگوید من از حق خودم نمی خواهم استفاده کنم و به تعبیر فقهی اسقاط حق می کنم هیچ اشکالی ندارد اما این را باید توجه داشته باشیم کسی که از حق خودش استفاده نکند و بعد دچار محرومیت هایی شود هیچ کس را نمی تواند ملامت کند جز خودش اما کسی که از حق خودش استفاده کرد و به درستی هم استفاده کرد هیچ وقت عذاب وجدان ندارد.

وی ادامه می دهد: کسی که از حق خودش استفاده نمی کند دچاره عذاب وجدان می شود و خودش را در واقع ملامت می کند.

چرا رای دادن تکلیف است؟

چرا رای دادن تکلیف است؟

این استاد حوزه به دومین مسئله در اهمیت انتخابات اشاره می کند و می گوید: رای دادن یک تکلیف است یعنی رای دادن همان طور که یک حق است یک تکلیف شرعی، ملی و یک تکلیف عقلی هم هست تکالیفی که به گردن انسان ها قرار می گیرد الزام آور بوده و آن ها را برای رسیدن به اهدافشان ملزم کرده تا کارهایی را انجام داده و کارهایی را ترک کنند.

وی در مورد چرایی تکلیف بودن شرکت در انتخابات نیز می گوید: وقتی ما می بینیم که رای دادن آثاری دارد که آن آثار منجر به اصلاح امور، دفع فتنه، انضباط اجتماعی، شکست توطئه دشمنان و تقویت اسلام می شود این مهم باعث می شود که رای دادن یک تکلیف باشد.

این کارشناس حوزه دین ادامه می دهد: همه فقها در رابطه با بسیاری از تکالیف می گویند اگر کاری منجر به اختلال نظام شود انجام دادنش حرام است یا اگر ترک کاری منجر به اختلال نظام شود انجام آن واجب است.

مشارکت پایین در انتخابات دشمن را جری تر کرده به همین دلیل رای دادن یک تکلیف است

وی با یادآوری اینکه امروز شرکت در انتخابات منافع زیادی را برای مردم و کشور تامین می کند، اذعان می کند: مشارکت پایین در انتخابات دشمن را جری تر کرده به همین دلیل رای دادن یک تکلیف است و اگر ما به این تکلیف عمل نکنیم خدای متعال امتیازاتی که به ما داده خیلی راحت از ما می گیرد.

تجلی ولایت مداری

استوارمیمندی به سومین منظر اهمیت انتخابات اشاره می کند و می گوید: رای دادن تجلی ولایت مداریست؛ اگر مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و نائب امام زمان(عج) این قدر تاکید بر حضور مردم دارند بنابراین حضور در عرصه اجتماعی و مشارکت در انتخابات و رای دادن آگاهانه تجلی ولایت مداری است.

مصداق شکر نعمت

 وی همچنین به منظر چهارم در اهمیت انتخابات اشاره کرده و عنوان می کند: رای دادن مصداق شکر نعمت است به برکت انقلاب و نظام اسلامی امروز نعمت های زیادی را خدای متعال به ما داده است.

چرا رای دادن تکلیف است؟

به اعتقاد مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، نعمت ولایت، امنیت، عزت و استقلال کشوری که یک زمانی پادشاهش اگر می خواست نخست وزیرش را تغییر دهد باید از سفیر کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس اجازه می گرفت و حتی اجازه نداشت نفت را صادر یا اقلامی را وارد کند مگر اینکه با هماهنگی کشورهای غربی و سلطه گر باشد اما امروز به استقلال رسیدیم امروز ما به فناوری و به علوم مختلف دست پیدا کردیم و در عرصه های مختلف صاحب فناوری و قدرتی شده ایم که جزو چند کشور برتر دنیا هستیم.

وی می گوید: این ها همه نعمت است و همبستگی اجتماعی و حضور در انتخابات این نعمت ها رو تقویت می کند خدای متعال در آیه هفت سوره مبارکه ابراهیم فرموده اگر شکر خدا را به جا آورید خدای متعال نعمتش را بر شما زیاد می کند و برکت می دهد و اگر کفران نعمت کردید خدای متعال کسانی را که کفران نعمت می کنند مجازات می کند.

حجت الاسلام استوار میمندی در پایان اظهار می کند: البته این سخن به این معنا نیست که کشور ما مشکلاتی ندارد بلکه مشکلاتی داریم اما در عین حالی که این مشکلات است به سمت اهداف و قله ها و آرمان ها حرکت می کند اما باید نعمت ها را هم ببینیم که خدای نکرده اگر نعمت را کفران کردیم خدای متعال این نعمت ها را از ما خواهد گرفت.

کد خبر 1750675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha