معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

منفرد با اشاره به معرفی شهدای تراز مدیریتی گیلان، از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام گفت: انتظار می رفت با شناخت جامعه امروز از مدیران انقلابی و شهید استان که بالغ بر ۳۰ نفر می باشد به همان نسبت تجربه، علم و دانش ما با گفتمان مدیریت انقلاب اسلامی در جامعه رشد می یافت.

سید رسول منفرد_ رییس حوزه هنری گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به عدم شناخت جامعه امروز از مدیران انقلابی و شهید استان اظهار کرد: استان گیلان، بالغ بر ۳۰ مدیر شهید تقدیم انقلاب کرده است و انتظار میرفت که به همان نسبت تجربه، علم و دانش ما با گفتمان مدیریت انقلاب اسلامی در جامعه رشد میکرد.

منفرد با بیان اینکه، «میرزاکوچک جنگلی» رهبر انقلاب جنگل در گیلان بود که پس از قیام و در اواخر سلسله قاجار، بریتانیا پادشاهی ایران را به او پیشنهاد داد اما کوچک جنگلی آن را مغایر استقلال ایران دانست گفت: «دکتر حشمت» همراه کوچک جنگلی و حکمران لاهیجان در عصر نهضت جنگل بود که حشمت‌رود از یادگارهای او در گیلان است.  

وی با اشاره به اینکه می‌گویند؛ در لحظه اعدام، او سرفرازانه، خود طناب را به‌گردنش آویخت تصریح کرد: «شیخ حسن عسکری» از طلاب گیلانی یکی از شاهدان حمله دلخراش رژیم ستمشاهی به مدرسه فیضیه قم بود که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در کوچصفهان، نقش کلیدی ایفا کرد.  

منفرد اظهار کرد: شیخ حسن عسکری علاوه بر حضور در جبهه‌های دفاع مقدس، برای شکل‌گیری نهادهای انقلابی مثل کمیته انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، جهاد سازندگی و بنیاد مسکن در کوچصفهان تلاش فراوانی کرد و در سال ۶۰، در منزل خود توسط منافقین ترور شد.

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

وی در ادامه با اشاره به معرفی کوتاهی از «حسن عضدی»، اذعان کرد: عضدی از دانشجویان ایرانی حاضر در آمریکا بود که با پیروزی انقلاب اسلامی به وطن بازگشت و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضو هیئت رئیسه آن شد و سپس فعالیت‌های علمی و دانشگاهی خود را پررنگ تر کرد اما ۷ تیرماه ۱۳۶۰، در واقعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

منفرد همچنین در معرفی «سیف‌الله عبدالکریمی» از وی به عنوان دانش‌آموخته حوزه علمیه و دانشگاه یاد کرد که به‌واسطه رویکرد انقلابی، از دانشگاه مشهد اخراج شد و به لاهیجان بازگشت.

وی ادامه داد: عبدالکریمی پس از انقلاب اسلامی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی شد و پس از خدمات ارزنده‌ای که ارائه کرد، در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ او نیز به دیدار معبود شتافت.

منفرد با اشاره به فعالیت «محمدصادق اسلامی گیلانی» گفت: وی از بنیانگذاران گروه مبارز شیعیان بود که با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد و بارها توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.  

وی ادامه داد: گیلانی پس از انقلاب اسلامی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی شد و شهید رجایی وی را به عنوان وزیر بازرگانی معرفی کرد که با مخالفت بنی‌صدر مواجه شد.

منفرد با اشاره به اینکه آیت‌الله خامنه‌ ای طی سخنانی او را یکی از عوامل مؤثر در معرفی شخصیت «شهید اندرزگو» دانسته‌اند، اضافه کرد: گیلانی در نتیجه معاون هماهنگی پارلمانی این وزارت‌خانه شد ولی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، شهادت او را رقم زد.

وی با بیان اینکه «علی اخوین انصاری» دانشجوی مبارز و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع سنگین و مترو از کانزاس آمریکا هم یکی دیگر از گیلانی های غیور و غیرتمندی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت گفت: انصاری با تلفیق عقلانیت و انقلابی‌گری، دوره درخشانی را برای استانداری گیلان رقم زد و شهادتش او را به‌عنوان تنها استاندار شهید ایران، معرفی کرد.  

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

منفرد در معرفی «علیرضا نورانی» از وی به عنوان، مهندس نخبه و معاون عمرانی و همراه علی انصاری استاندار گیلان یاد کرد و ادامه داد: نقل شده است که این شهید به‌کرات می‌گفت «مرگ در رختخواب، ننگ است» و سرانجام خود نیز به همراه استاندار گیلان، با زبان روزه ترور شد. 

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

وی ادامه داد: «محمدنصیب بخشنده» پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا در کمیته فعالیت می‌کرد، سپس به جهاد سازندگی رفت اما با آغاز جنگ، خود را به خط مقدم رساند و پس از شش ماه از طرف علی اخوین انصاری به‌عنوان شهردار پره‌سر منصوب شد و سرانجام پشت میز کار، هدف گلوله تروریست‌ها قرار گرفت و شهید شد.

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

منفرد اظهار کرد: «پرویز محبی» دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه شیراز بود که با پیروزی انقلاب اسلامی به گیلان بازگشت و سپاه و نهادهای انقلابی شهرستان ماسال را تشکیل داد و در مهرماه ۱۳۶۰، در جریان بازگشت از عملیات پاکسازی یک خانه تیمی منافقین، در سانحه تصادف به شهادت رسید.

وی همچنین اضافه کرد: «مرتضی خدادادی» روحانی اهل تربت‌حیدریه بود که با مهاجرت به انزلی، از پیش قراولان نهضت امام خمینی(ره) در این منطقه شد و پس از انقلاب، مسئولیت جهاد سازندگی شهرستان را به عهده گرفت ولی به‌واسطه افشای ماهیت گروهک منافقین، در شهریورماه ۱۳۶۰، با پرتاب نارنج به داخل منزلش، ترور شد.

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

رییس حوزه هنری گیلان با معرفی «سید محمدتقی مخزن موسوی» به عنوان اولین فرمانده سپاه شهرستان رودبار بیان کرد: به‌رغم ناملایمتی‌های فراوان، خدمات ارزنده‌ای را از جمله تاسیس نهادهای انقلابی مثل جهاد سازندگی و انجمن اسلامی به این منطقه ارائه کرد و با حمله مسلحانه منافقین به منزلش، جام شهادت را سرکشید.

منفرد «غلامحسین سهل‌آبادی» را بخشدار شهرستان رضوانشهر در دهه ۶۰ معرفی کرد که به‌عنوان‌ یک بسیجی ساده راهی جبهه شد و در کربلای پنج، از شلمچه به دیدار یار شتافت.

وی افزود: «ناصر پیروی» نیز مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال و حافظ انفال و دلداده جنگل بود که عزم راسخ او موجب شد متجاوزان به منابع طبیعی وی را بربایند و در جنگل‌های هفت‌دغنان، از قفا با تیغ موکت‌بر سر از تنش جدا کنند.

منفرد در ادامه با اشاره به اینکه، «محمدحسین افتخاری» طلبه مبارزی که نخستین بار در ۱۵ سالگی، از سوی ساواک دستگیر شد و کسی بود که دبستان دین‌و دانش را در فومن تأسیس کرد ادامه داد: وی پس از انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های متعددی نقش ایفا کرد و سرانجام در دوره نمایندگی مردم فومن، حین امدادرسانی به زلزله‌زدگان رودبار، در اثر سقوط هلی‌کوپتر به شهادت رسید.

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

وی یکی دیگر از مبارزان جدی عصر انقلاب اسلامی را «ابوالحسن کریمی» نام برد که پس از سال ۱۳۵۷، مسئولیت‌هایی همچون فرمانداری لاهیجان و دادستانی انقلاب اسلامی در گیلان را تجربه کرد، افزود: کریمی به واسطه فعالیت‌های انقلابی خود، حین بازگشت از مؤسسه مطبوعاتی فتح، توسط منافقین ترور شد.

منفرد تصریح کرد: «محمدمهدی ربانی املشی» هم از فضلای مبارز حوزه علمیه بود که به همراه جمعی دیگر، جامعه مدرسین را تأسیس کرد.  

وی گفت: پرونده مبارزات او با رژیم پهلوی، صفحات فراوانی پیدا کرد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مسئولیت‌های مهمی چون دادستان کل کشور، عضویت در شورای نگهبان و مجس خبرگان، نایب‌رییسی مجلس دوم شورای اسلامی و امامت جمعه موقت تهران متعهد شد.  

منفرد بیان کرد: عملیات ترور او یکبار در سال ۱۳۶۰ ناکام ماند، اما تیرماه ۱۳۶۴، در اثر ترور بیولوژیک درگذشت.

وی در ادامه مدیران شهید تراز انقلاب به معرفی «سید موسی نامجو» سرهنگ نیروی زمینی ارتش در دوره پهلوی پرداخت که دلداده حضرت روح‌الله بود و بیان کرد: وی علاوه بر ریاست دانشکده افسری نیروی زمینی، پس از شهادت مصطفی چمران، نماینده فرمانده کل قوا در شورای عالی دفاع شد و در دوره نخست‌وزیری شهید باهنر نیز وزیر دفاع شد.

منفرد اذعان کرد: او در حین بازگشت از بازدیدی که از جبهه‌ها داشت به‌همراه برادرش و تنی چند از فرماندهان ارتش، در اثر سقوط هواپیما شهید شد.

وی با اشاره به اینکه «غلامرضا صباغ‌گل» به‌رغم مسئولیت‌های متعدد در امور اقتصادی و دارایی، داوطلبانه به جبهه می‌رفت اظهار کرد: او درسال ۶۶، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان شد، اما در سال ۱۳۶۷، راهی عملیات مرصاد شد و ۵ مردادماه به شهادت رسید و پیکرش ابتدا در گیلان تشییع و سپس به مشهد مقدس منتقل شد.

معرفی شهدای مدیریتی گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلام

منفرد همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره «آیت‌الله صادق احسانبخش» که دانش‌آموخته حوزه علمیه قم بود بیان کرد: احسانبخش در دهه ۳۰، مدرک کارشناسی دانشگاه تهران را اخذ کرد و مدرسه دین‌و دانش را در رشت تأسیس کرد، در سال ۶۱، در کسوت امام جمعه رشت، ترور و به‌سختی جانباز شد.

وی اضافه کرد: تالیف مجموعه آثارالصادقین، احداث مصلی رشت و بسیج کمک‌های ۱۵۰۰ کامیونی به جبهه‌ها، از جمله یادگارهای ماندگارش هستند.

منفرد، در ادامه «حسن دهگان» را معرفی کرد و گفت: بعد از کسب تحصیلات حوزوی، به دانشگاه رفت و به‌همراه چند تن از دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان فیلیپین را تاسیس کرد و پس از انقلاب اسلامی، در مسئولیت‌های متعددی نظیر فرمانداری انزلی، معاونت استانداری گیلان، مدیرعاملی شرکت شیلات ایران، نمایندگی مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و معاونت وزیر راه خدمت کرد.  

وی گفت: او نیز در سال ۱۳۸۰ به همراه شهید رحمان دادمان، در سانحه سقوط هواپیمای یاک، به شهادت رسید.

منفرد در ادامه از «حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری» یاد کرد که به‌مدت ۱۰ سال، مدیرکل اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان گیلان بود و انتخاب او به‌عنوان رایزن فرهنگی ایران در سودان، به این مسئولیت پایان داد.  

وی اضافه کرد: او پس از مدیرکلی آفریقای عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات، رایزن فرهنگی ایران در لبنان شد اما در اربعین مأموریتش، در آبان‌ماه ۱۳۹۲، مورد ترور هدفمند قرار گرفت.

منفرد با اشاره به اینکه «هدایت درویشوند» فرمانده سپاه شهرستان رودبار نیز طی حمله تروریستی به کاروان زائران سامرا در پاییز سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید افزود: «نادر خیرخواه» دیگر شهید گیلانی است که معلم بود و مدارس ابتدایی و راهنمایی ماسال در سال ۵۲، به تحول درونی رسید و سپس در جریان مبارزات انقلاب اسلامی، همگان او را با قرآنی که در تظاهرات به‌دست می‌گرفت می‌شناختند.  

وی ادامه داد: خیرخواه در سال ۱۳۵۸ با حکم شهید علی انصاری، اولین بخشدار انقلابی ماسال‌و شاندرمن شد و خدمات ماندگاری ارائه کرد و در تیرماه ۱۳۶۰، با تحویل بخشداری، به کار فرهنگی و رونق مساجد روستاها بازگشت اما ۷ آذرماه، حین بازگشت از مراسم عزای حسینی در روستای مهدیخان‌محله، حوالی ۰۰:۳۰ بامداد، در کمین منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید. 

منفرد با تاکید بر اینکه، همگی این شهدا به عنوان تراز مدیریتی در گیلان از نهضت جنگل تا انقلاب اسلامی نقش تاثیر گذاری از خود باقی گذاشتند اظهار کرد: معرفی، شناخت و الگوگیری درست از چنین شخصیت های تاثیرگذاری وظیفه همگانی به ویژه نهادهای فرهنگی است تا کم و کاستی ها و نقصان را جبران و در صدد ثبت و ضبط تاریخ شفاهی و تجربه زیسته آنان برای بهره مندی نسل های آینده باشد.

وی خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از این شهدا عکس مناسب ندارند، ازین رو یکی از انگیزه ها و دغدغه هایی که باعث شد ما سراغ طراحی عکس پرتره برای این شهدا برویم همین بود زیرا وقتی تصویری وجود ندارد فراوری های بعدی به درستی صورت نمیگیرد و وقتی تصویر نباشد این حساسیت در مخاطب برانگیخته نمیشود و خلق هرگونه آثاری از آنان بازخورد مطلوب را نخواهد داشت.

کد خبر 1750686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha