خادمی مسجد و برکت آن در زندگی

جوان ترین خادم مسجدیِ بیرجند، خدمت به مردم در مسجد را سعادت می‌داند و می‌گوید: با اینکه رقم بسیار ناچیزی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنم اما آنچه دریافت شده برکت دارد و در کنار شغل آزاد و پاره وقت چرخ زندگی می‌چرخد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- مسجد از نخستین روزهای ظهور اسلام به عنوان بزرگترین و مهمترین پایگاه اسلام، و مکانی برای انجام فرائض دینی، برنامه ریزی در خصوص مسائل اجتماعی، سیاسی و... از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

مسجد مرکزی فرهنگی بوده که به شکل مردمی ‌اداره می‌شود و برای برگزاری برنامه های مختلفی عبادی، سیاسی و مراسمات در مسجد حضور فردی به عنوان خادم مسجد ضروری است. تفاوت شغل خادم مسجد با نگهبانان دیگر محیط‌ها این است که تنها کار این افراد حفاظت از بناها نیست، بلکه نظافت، نظم دهی، کنترل آبدارخانه، آبیاری باغچه، اذان گویی در سه نوبت از روز، فعال کردن سیستم صوتی و مسئولیت‌های گوناگون را برعهده دارند و در قبال این فعالیت‌های زیاد اندک حقوقی دریافت می‌کنند و با مشکلات بیمه، محل استراحت خود و خانواده شان، نداشتن مرخصی و... مواجه هستند اما با این وجود مخلصانه و با خلوص نیت به کار خود ادامه می دهند.

افرادی که در مکان‌های مقدس مشغول به کار می‌شوند، زندگی خود را صرف امورات مکان‌هایی مانند مساجد، حسینیه‌ها و... کرده و از دوران جوانی تا میانسالی در خدمت مردم هستند. 

به بهانه روز جوان به سراغ تنها خادم جوان یکی از مساجد بیرجند می رویم.

۳۱ سال سن دارد و فوق دیپلم بهداشتیار است. از ۲۵ سالگی به عنوان خادم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان ۲۲ بهمن مشغول فعالیت است و مشکلات و تنگناهای اقتصادی و... نیز او را از پای نینداخته و با خلوص نیت به کارهای مسجد می پردازد.

مرتضی اصغری خادم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان ۲۲ بهمن بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه از ایام فاطمیه سال ۹۶ فعالیت خود را در این مسجد آغاز کرده است، می گوید: سال ۹۶ برای انجام لوله کشی مسجد به همراه برادرم به مسجد آمدم و حین کار از سوی هیأت امنا اعلام شد که خادم مسجد فرد مسنی بوده و قادر به انجام امورات مسجد نیست و به دنبال خادم جوانی هستیم. به این ترتیب فرم شروع کار را پر کرده و بعد از یک ماه با من تماس گرفته شد که پذیرفته شدم و می توانم کار خود را به عنوان خادم در این مسجد آغاز کنم.

او به مدت یکسال برای رسیدگی به امورات مسجد در رفت و آمد بود و ۶ شهریور سال ۹۷ پس از ازدواج به منزلی که برای خادم احداث شده بود نقل مکان کرد.

اصغری که عاشق خدمت به مردم و نمازگزاران است، از برکات خادمی به اقامه به موقع نماز در سه وعده اشاره می کند و می افزاید: قبل از شروع فعالیت در مسجد گاهی نماز صبحم قضا می شد و اما از شروع کار در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تا کنون هر سه وعده نماز در اول وقت و با جماعت اقامه شده که این مهم از برکات خادمی است.

وی خدمت به مردم در حیطه خادمی مسجد را سعادت می داند و می گوید: با اینکه رقم بسیار ناچیزی به عنوان دستمزد دریافت می کنم اما آنچه دریافت شده برکت دارد و در کنار شغل آزاد و پاره وقت چرخ زندگی می چرخد.

از خاطرات تلخ و شیرینش که می پرسیم، با بیان اینکه حضور در مسجد همه سراسر خاطره خوب است، یادآور می شود: قبل از استقرار کامل در مسجد و یک ماه قبل از ازدواج، صبح یکی از روزها قبل از اذان صبح با خودروی پدرم به سمت مسجد حرکت کردم اما در بین راه به خواب رفته و خودرو منحرف شده و با درختی برخورد کرد. هر کس خودرو را می دید می گفت از این خودرو نباید فرد سالمی بیرون آمده باشد اما به برکت کار در مسجد و با عنایت خداوند برای من هیچ مشکلی در این تصادف به وجود نیامد.

اصغری گریزی به خاطره و سانحه دیگری در طول فعالیتش می زند و می گوید: یکی از روزها در حال لوله کشی آبسردکن و سقاخانه مسجد برای محرم بودیم که ناگهان دستگاه برش رها شده و به انگشترم برخورد کرد و همین انگشتر از قطع صد درصدی انگشتم جلوگیری کرد.

او تأکید می کند: بارها مشکلات و سوانحی سر راهم قرار گرفت که به برکت مسجد و با عنایت خداوند ختم بخیر شد.

او یادآور می شود: به جرات می توان گفت که جوان ترین خادم مسجد در بیرجند هستم و مردم فکر می کنند خادمی کار راحتی است در حالیکه کار سنگین و در عین حال، کاری با حقوق و مزایای بسیار اندک است.

اصغری ادامه می دهد: در گذشته بیمه خادمین مساجد توسط اداره تأمین اجتماعی و اوقاف پرداخت می شد که متأسفانه این قانون از سال ۹۸ منتفی شده و حق بیمه توسط مسجد پرداخت و از حقوق خادم کسر می شود و با کسر بیمه و اجاره منزل در عمل حقوق ناچیزی به خادم پرداخت می شود.

این خادم جوان ضمن تقدیر از همسرش می گوید: نه تنها همسرم در زندگی بسیار قانع است، بلکه به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول بوده و کمک حال مخارج زندگی است و در امورات مرتبط با بانوان در مسجد نیز همکاری تنگاتنگی با من دارد.

اصغری می افزاید: کارهای مسجد شبانه روزی بوده و همه توان و زمان خادم را می گیرد و نمی توان به کار دیگری برای امرار معاش مشغول شد.  

او تأکید می کند: بارها برای کار مرتبط با رشته تحصیلی ام با من تماس گرفته شد اما من قبول نکردم و به برکت مسجد بوده که تاکنون دست جلوی کسی دراز نکرده و روزگار گذرانده ام.

کد خبر 1750983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha