ادامه برپایی نماز در قدیمی‌ترین مساجد غزه باوجود تخریب

امام جماعت فلسطینی اقامه اذان و نماز جماعت را در مسجد العمری، قدیمی ترین مسجد غزه باوجود تخریب کاملش ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، فادی عارف، امام جماعت فلسطینی اقامه اذان و نماز جماعت در مسجد جامع العمری را که در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی به شمال نوار غزه تخریب شد، ادامه می دهد.

مسجد العمری معروف به مسجد جامع غزه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد در نوار غزه است که در شهر قدیمی غزه قرار دارد. گمان می رود این مسجد در مکان معبد قدیمی فلسطینی بنا شده است که بیزانسی ها از آن برای ساخت کلیسا در قرن پنجم میلادی استفاده کردند. این مسجد که معماری آن به سبک دوره مملوکی و عثمانی است، سومین مسجد بزرگ در فلسطین پس از مسجد الاقصی در قدس و مسجد احمد پاشا الجزار در عکاست.

این مسجد روز هشتم دسامبر ۲۰۲۳ مورد بمباران جنگنده های رژیم صهیونیستی قرار گرفت که به طور تقریبا کامل تخریب شد.

سخنگوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) درباره سرنوشت مسجد عمری و سایر مکان‌های باستان‌شناسی غزه تاکید کرد : اولویت معمولاً فوریت‌های بشردوستانه است، اما باید از میراث فرهنگی با انواع حمایت‌ها براساس قوانین بین الملل محافظت کرد.

وی افزود: اموال فرهنگی زیرساخت غیرنظامی است و هدف قرار دادن آن و استفاده از آن به عنوان اهداف نظامی جایز نیست.

این سخنگو افزود: یونسکو با تکیه بر تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات ارسالی از طرف‌های ثالث از جمله شرکا و آژانس‌های مرتبط با سازمان ملل، فرآیندی را برای نظارت بر خسارات از ابتدای جنگ ایجاد کرده است.

فضل العطل، کارشناس باستان شناسی فلسطینی خاطرنشان کرد: اماکن باستانی غزه در جنگ های گذشته با این درجه از تخریب هدف قرار نگرفتند، اما در این جنگ اماکنی مانند محراب شمالی و همه گنبدهای موجود در مسجد عمری که هزاران سال دارد، مستقیماً تخریب شدند.

فضل العطل درباره احتمال احیای اماکن آسیب دیده پس از پایان جنگ،گفت: می‌توانیم مکان‌های باقی‌مانده یا بخش‌هایی از آنها را که به طور کامل ناپدید شده‌اند،بازسازی کنیم.

کد خبر 1751360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha