شادمانه‌ها، افشاندن بذر امید در دل‌ها

خوشبختانه در اقدامی ستودنی کتاب "شادمانه‌ها در بین عشایر کُرد شمال خراسان" به قلم دکتر علی عاقل (دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی و عضو شورای شهر شیروان) منتشر شده است.

خبرگزاری شبستان- اسماعیل حسین پور؛ نویسنده و فعال فرهنگی

در این روزگار غم‌بار، شاد زیستی هنر بزرگی است که می‌تواند باعث نشاط بخشی به یک جامعه شود. کُردهای خراسان به‌رغم غم‌های سترگی که بر شانه دارند و این اندوه در ترانه‌ها و ملودی‌ها چون شعله‌ای زبانه می‌کشد؛ ولی به مدد امید و شور توانسته‌اند در دل‌ها بذر شادی بیفشانند و با این خجسته کار، ناکامی‌های روزگار را بر خویش شیرین کنند.

خوشبختانه در اقدامی ستودنی کتاب: "شادمانه‌ها در بین عشایر کُرد شمال خراسان" به قلم دکتر علی عاقل (دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی و عضو شورای شهر شیروان) منتشر شده است. این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای، در قطع رقعی و در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، توسط انتشارات جهانی در بجنورد منتشر شده است که باید برای چاپ این اثر به عزیز دوست بزرگوار و محقق آقای دکتر عاقل شادباش و دست‌مریزاد گفت.

این کتاب مشتمل بر سه فصل است که در فصل اول به کلیات و در فصل دوم، به عروسی کردهای خراسان و آیین‌های مرتبط به آن پرداخته شده است و در فصل سوم آیین‌های شادمانه در طول سال تشریح شده است که به جشن نوروز و آیین‌های این روزها، برخی آیین‌های توأم با جشن، توره و اسب چوبی و برخی مناسبت‌های مذهبی در بین عشایر مانند عید قربان و فطر اشاره شده است.

دکتر عاقل در مقدمه کتاب آورده است: «مردم کُرد شمال خراسان که حضورشان در این خطه از ایران عزیز، به‌پیش و بعد از حضور صفویان می‌رسد، با داشتن مراسم و آیین‌هایی که کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارند باعث غنای فرهنگ ملی ایران‌زمین شده‌اند. با عنایت به زندگی شهرنشینی و کم‌رنگ‌شدن این آیین‌ها در زندگی شهری، تبلور آن را در زندگی عشایر این خطه از ایران می‌بینیم که هنوز بسیاری از آن آیین‌ها، بکر مانده است و از اصالتشان فاصله نگرفته‌اند.

یکی از این آیین‌های اصیل به‌یادگارمانده، آیین‌های سور و شادمانه در بین عشایر است. این مردم هر چند با سور و سوگ‌ها زیسته‌اند؛ با غم قد کشیده‌اند؛ ولی در هنگامه بزم و رزم، زندگی را عزیز داشته‌اند».

با تبریک چاپ این اثر ارزنده به آقای دکتر عاقل و کردهای خراسان، منتظر چاپ دیگر آثار ارزشمند دکتر عاقل هستیم چرا که چاپ این کتاب‌های فرهنگی، سند افتخاری برای مردم ما است و می‌تواند باعث خودباوری کردهای خراسان و مباهات به فرهنگ ملی این سرزمین شود.

کد خبر 1751844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha