انتخاب خدمتگزار

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است «پیشوا و رئیس هر گروهی، خادم آن گروه است.»

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام محمدحسین مدبر

قال رسول الله ﷺ:
«سَیِّدُ القَومِ خَادِمُهُم».
  پیشوا و رئیس هر گروهی، خادم و خدمتگزار آن گروه است.
برای این حدیث دو معنی و تفسیر می توان بیان کرد اول هرکس بیشتر خدمت کند اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید (آقای) قوم کیست نباید سراغ حسب و نسب واسم و عنوان برویم بلکه باید ببینیم چه کسی بیشتر به این قوم خدمت می کند او سید قوم است.

دوم آن کسی که سید قوم است و به هر حجت و دلیلی به او سیادت و ریاست داده شده باید خادم قوم باشد. این که گاهی تعبیر می شود که مسئولین نوکر مردم هستند بعضی ایراد می کنند که آقا این کلمه «نوکر» را نگویید. خب این کلمه پیغمبر(ص) است دیگر؛ خادم یعنی نوکر این کلام علاوه بر این که اهمیت و ارزش خدمت به مردم را نشان می دهد که از نظر شارع مقدس اسلام و پیامبر مکرم(ص) چقدر خدمت به مردم، برای مردم کار کردن، برای مردم زحمت کشیدن و به مردم سود رساندن اهمیت دارد.

علاوه براین در هم شکستن آن پندار غلط و انگاره غلطی است که من و شما از ریاست و سیادت خودمان در ذهنمان نقش می بندد وقتی من و شما در فلان اداره، در فلان جمعیت رئیس شدیم یک انگاره ای در ذهـــن مــا بـه وجــود می آید از وجود خودمان از شخصیت خودمان که گویی یک حاشیه امن باید داشته باشیم یک اعتبار فوق متعارفی باید داشته باشیم نه؛ روایت می گوید: شما اگر چنانچه به هر دلیلی ریاست این جمعیت ریاست این قوم ریاست این ملت را در هر حدی بر عهده گرفتید، فوراً وظیفه ای بــر گردن شما می آید و آن خدمت به اینها است.

ببینید این کجا و آنچه در فرهنگ های رایج دنیا در فرهنگ های مادی مطرح است کجا که به مجرد اینکه کسی وارد این اتاق ریاست شد و روی صندلی ریاست نشست کانه یک حصاری از اعتبارات و عناوین دور او کشیده می شود که دیگر کسی حق ندارد به او اندک تعرضی بکند؛ نه شما رئیسید، خیلی خب موظفید به خدمت کردن بنابراین فردی را انتخاب کنیم که در سوابق کاری خودش بیشترین و بهترین خدمت را کرده و خود را خدمتگزار مردم بداند و برای ریاست و مسئولیتش هیچ شانی جز خدمت به مردم قائل نباشد و خود را رئیس نداند و نخواند.

البته مردم چنین شخصی را نه نوکر بلکه رئیس خود می دانند و می خوانند نمونه بارز این حدیث در روزگار ما امام راحل و عظیم الشأن ما بود که فرمود: «اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر از این است که بگویند رهبر رهبری مطرح نیست خدمتگزاری مطرح است اسلام ما را موظف کرده که خدمت بکنیم خدمتگزاری مطرح است.

چو خود را به چشم حقارت بدید    صدف در کنارش به جان پرورید

سپهرش به جایی رسانید کار         که شد نامور لؤلؤ شاهوار

بلندی از آن یافت کو پست شد     در نیستی کوفت تا هست شد

تواضع کند هوشمند گزین            نهد شاخ پر میوه سر بر زمین

کد خبر 1752275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha