خراسان جنوبی پای کار برگزاری مهمترین رویداد سیاسی ۱۴۰۲

همه تمهیدات لازم برای برگزاری مهمترین رویداد سیاسی سال ۱۴۰۲ یعنی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اندیشیده شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی ؛ زهرا مهرور: فرایند رای‌گیری در استان همزمان با دیگر نقاط کشور از ساعت ۸ جمعه ۱۱ اسفندماه آغاز شده تا مردم با مشارکت در این رویداد سیاسی و سرنوشت ساز افراد اصلح و مورد نظر خود را برای نشستن بر کرسی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انتخاب و نقش خود را در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها و اقتدار و سربلندی ایران در عرصه های بین المللی ایفا کنند.

یکی از مولفه‌های اصلی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون برگزاری انتخابات است که بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز بر این مهم تاکید داشتند به طوری که در سال ۱۳۵۸ که اولین انتخابات برگزار شد، امام راحل بحث جمهوریت و اسلامیت را مطرح کردند که نشان‌دهنده تاکید بر رای مردم دارد.

در استان خراسان جنوبی نیز همچون سایر نقاط کشور، ‌شهروندان مهیای حضور در پای صندوق‌های رأی هستند؛ امروز شور و حال انتخاباتی همچون دیگر نقاط ایران اسلامی در خراسان جنوبی هم موج می‌زند و مردم ولایتمدار قرار است یک بار دیگر برای سربلندی، عزت و سرافرازی وطن خود پا به میدان بگذارند و برای تشکیل مجلس قوی «یاعلی» بگویند.

۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، مهمترین رخداد کشور در سال ۱۴۰۲ به شمار می رود که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است.

۶۵۰۰ نیروی انتظامی امنیت انتخابات را در استان تأمین می‌کنند

سردار حسن شجاعی‌نسب- فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز از آماده‌باش و بکارگیری بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان پلیس برای برقراری امنیت انتخابات در جای جای استان خبر داد و گفت: پلیس در سطح استان با همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های امنیت ساز، آمادگی لازم برای تامین نظم و امنیت انتخابات را دارد، پشتیبانی‌های هوایی و زمینی نیز برای مرزها و دورترین نقاط روستایی پیش‌بینی شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تأکید کرد: پلیس همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا مردم در فضای امن پای صندوق‌های رای حاضر شوند و در انتخابات شرکت کنند و سامانه فوریت‌های پلیس ۱۱۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این زمینه است.

۲۸۰۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی نظارت دارند

حجت الاسلام مهدی یعقوبی- رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی با تاکید بر صیانت از آرای مردم گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ نفر عوامل نظارتی بر روند اجرای انتخابات در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ نفر حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این تعداد ناظر، ناظر مسئول و سرناظر هستند که در شعب اخذ رأی بر امر انتخابات نظارت دارند.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: همچنین ۲۰۰ نفر هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی و سایر عوامل ستادی بر روند اجرای انتخابات نظارت خواهند داشت.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی تاکید کرد: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی امن، سالم و رقابتی توسط عوامل اجرایی، امنیتی و نظارتی انجام شده است.

۶۰۸ هزار نفر واجد رای دادن هستند

سید محمدرضا طالبی- رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با اعلام اینکه ۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: با تایید شورای نگهبان ۸۳ داوطلب برای چهار کرسی مجلس در استان رقابت خواهند کرد.

وی ادامه داد: آمار رأی اولی‌های استان ۳۴ هزار و ۵۳۱ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۴۹ نفر مرد و مابقی زن هستند.

طالبی افزود: برخلاف دوره های گذشته امسال با قانون جدیدی که به تصویب رسیده است شهروندان می توانند علاوه بر شناسنامه با گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و کارت ملی نیز رای دهند. البته شناسنامه های قدیمی که در آن کد ملی درج نشده است فرد حتما باید کارت ملی نیز به همراه داشته باشد.

انتخابات خراسان جنوبی زیر ذره بین ۷۶۶ بازرس

همچنین به گفته مسئولان مربوطه ۷۶۶ بازرس، ۴۹ سربازرس و ۱۲ بازرس ویژه بر روند برگزاری و سلامت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان در روز ۱۱ اسفندماه جاری نظارت خواهند داشت.

برای هر شعبه یک بازرس و برای هر شهرستان هم یک بازرس ویژه تعیین شده است، و تمامی فرآیندهای انتخاباتی از زمان ثبت نام نامزدها گرفته تا پایان شمارش آراء با نظارت هستند. مردم اگر گزارشی را در خصوص تخلفات دارند، می‌توانند به هیئت بازرسی انتخابات شهرستان یا دبیرخانه هیات بازرسی انتخابات استان به شماره تماس ۳۲۳۸۶۵۲۱ گزارش دهند. همچنین سامانه ۱۱۱ (سامد) در روز ۱۱ اسفند ماه قبل از شروع رأی‌گیری فعال خواهد شد و افراد می‌توانند تخلفات و جرایم انتخاباتی را منعکس کنند تا پیگیری شود.

استان خراسان جنوبی با ۸۰۰ نفر جمعیت دارای ۱۱ شهرستان است و چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

کد خبر 1752371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha