مشارکت در انتخابات، «عمل صالح» است

درویش مشارکت در انتخابات را به عنوان «عمل صالح» یاد کرد و گفت: هر اقدام و عملی که در راستای رضای خدا باشد و به امورات خیر و منفعت عمومی صدق کند، عمل صالح است.

رقیه درویش_ استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری انتخابات و ضرورت حضور حداکثری در پای صندوق های رأی اظهار کرد: بحث ما درباره این است که رهبر عزیز ما به قضیه مشارکت در انتخابات، به عنوان «عمل صالح» یاد می‌کنند ازین رو لازم است که ما مصداق عمل صالح و مفهوم عمل صالح و چرایی آن را بدانیم.

وی با بیان اینکه ما چه چیزی را می توانیم از مصادیق عمل صالح یاد کنیم افزود: کلید واژه عمل صالح در آیات الهی مکرراً بعد از ایمان بیان شده است یعنی، هر جا که خدای متعال از ایمان بنده هایش حرف زده و از آنها خواسته که ایمان حقیقی داشته باشند بلافاصله پشت سرش از عمل صالح هم یاد کرده است.

درویش هر اقدام و عملی که در راستای رضای خدا باشد و به امورات خیر و منفعت عمومی صدق کند را عمل صالح دانست و گفت: حتی می توانیم بگوییم عمل صالح ایمان ما را آبیاری می کند و حتی باعث تثبیت ایمان در قلب هایمان می شود.

وی تصریح کرد: ممکن است سوال پیش بیاید که؛ آیا کسی که اعتقاد و باوری نسبت به خدای متعال نداره عملش عمل صالح نیست؟ بالاخره هر عملی که ما انجام می دهیم ۲ اثر وضعی و فاعلی دارد  پس کسی که اعتقادی هم به خدای متعال ندارد، دیگران از عمل خیر و صالحش بهره‌مند می شوند.

درویش اضافه کرد: یعنی به هر جهت، تاثیر وضعی خودش را خواهد گذاشت، مانند این که کسی بدون هیچ اعتقاد و باوری به خدا و معاد بیاید و به امورات خیریه بپردازد، خانه سالمندان درست کند، برای بی خانمان ها خانه بسازد، به فقرا رسیدگی کند و... همگی این عمل صالحش اثر وضعی دارد.

وی ادامه داد: کسی که با توجه به ایمانی که دارد عمل صالح انجام میدهد، هم اثر فعلی و هم اثر فاعلی را بجا آورده و این یعنی هم خودش و هم دیگران بهره مند می شوند.

درویش با تاکید بر اینکه ما می توانیم عمل صالح را در یک سری امورات فردی و اموراتی که بین خودمان و دیگران به صورت اجتماعی است تقسیم بندی کنیم گفت: عمل صالح فردی مانند، نماز، روزه، امورات عبادی و اعمال صالحی که به امورات اجتماعی برمی گردد مانند آنچه در قرآن آمده «از آن چیزی که ما به شما روزی کردیم تا در راه مردم انفاق کنید» را می توان نام برد.

وی با بیان اینکه، نکته قابل توجه این که ما زمانی می توانیم به عمل صالح تن در بدیم که یک دل سپردگی درست و منطقی نسبت به اعتقادات و باور جهانی که در آن زندگی می‌کنیم داشته باشیم تصریح کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند «از راه ایمان انسان به اعمال صالح میرسد» یعنی هر چقدر ایمانمان قوی‌تر و مستدل تر باشد توفیقات ما نسبت به انجام اعمال صالح قطعا بیشتر خواهد بود.

درویش اضافه کرد: حضرت علی(ع) در کلام دیگری می فرمایند «ایمانی که شما دارید با عمل صالح تاثیرات متقابل دارد و این عمل صالح ما ایمان ما را تقویت میکند و از این رو، ایمان ما عمل صالح را برای ما ابدی و ماندگار میکند.

وی، با توجه به سخنان حضرت امام(ره) که مکررا می فرمودند «ما برای یک حکومت جهانی خودمان را آماده میکنیم» اضافه کرد: ما از سخنان حضرت امام دریافت می کردیم که من و شما نباید کوته فکر و سطحی نگر باشیم بلکه در عصر و زمانی به دنیا آمده ایم که در یک موقعیت جهانی قرار گرفته ایم که می توانیم برای عمل صالح تا قیامت اقدامات موثری را برداریم.

درویش اذعان کرد: یقیناً انقلاب و جمهوری ما و این تعهداتی که مردم نسبت به باورهای دینی خودشان دارند آن‌ها را محدود به زمان خوشان نمی کند و این بستر برای ما مهیا شده تا بتوانیم آن حکومت و تمدن جهانی را با ایمان، اعمال صالح و مقاومت خود رقم بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه، زمان شناسی در افکار دینی ما فوق العاده تاثیر گذار است خاطر نشان کرد:

اگر ما بخواهیم روزه بگیریم ولی آن تایمی که دین برای ما مشخص کرده در آن ایام از خوردن و هر چیزی که مبتلابه روزه است دقت نداشته باشیم عمل بیهوده‌ای را انجام داده ایم

درویش گفت: اسلام ما را به سمت برنامه ریزی درست سوق میدهد و اکنون از نظر زمان شناسی ما نسبت به دین و باورهای خود در مورد جامعه احساس مسئولیت می کنیم ازین رو لازم و ضروری است که پای صندوق رای باشیم.

وی اظهار کرد: وقتی این زمان بگذرد دیگر آن عمل صالح به هیچ دردی نمیخورد، یعنی نتوانستیم در آن تاثیراتی که عمل صالح ما قرار بود روی کل جامعه و جهان اسلام داشته باشد، اقدام بزنگاهی را داشته باشیم.

درویش با تاکید بر اینکه مهم است نسبت به زمان شناسی خود دقت داشته باشیم افزود: نباید زمان را از دست بدهیم زیرا ممکن است با از دست دادن زمان تهدیداتی را برای جامعه و کشورمان مهیا کنیم که این تهدیدات دیگر قابل جبران نباشند.

وی تصریح کرد: وقت هایی با همین یک رای ما کشور از تهدیدات جدی در امان خواهد بود و ما نمونه هایی را در کشورهایی چون یوگوسلاوی، الجزایر و ... مشاهده کرده ایم که وقتی مردم مشارکت عمومی در انتخابات را تحریم کردند با چه مصیبت هایی از طرف دشمنان مواجه شدند.

درویش اضافه کرد: بعضی ها متاسفانه با سطحی نگری می گویند رای ما هیچ تاثیری ندارد، امام زمان می آید و همه چیز را درست می کند در حالیکه همین یک رای ما مقاومت را برای مردم حماس و هر مظلومی که هر کجای دنیا هست، شیرین میکند.

وی خاطر نشان کرد: با یاری خداوند ما با عمل صالحمان در عرصه حضور پرشور در انتخابات و برای رشد سیاسی و اقتصادی کشور و دفاع از حق و سینه سپر کردن در برابر دشمنان می ایستیم و با همین یک رأیی که داریم قدرت برتر مسلمانان را در جهان نشان خواهیم داد.

کد خبر 1752686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha