بایدهای مسجد برقرار و پُرنشاط

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه مسجد صرفاً محلی برای اقامه نماز جماعت نیست، گفت: مسجد برقرار و پُرنشاط باید پایگاه قرآن و مرکز ارائه خدمات اجتماعی به مردم باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، دهه تکریم و تعظیم مساجد مصادف با دهه‌ آخر شعبان المعظّم ۱۴۴۵ هجری قمری از شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و تا دوشنبه ۲۱ اسفندماه ادامه دارد. شعار امسال این دهه «مسجد همیشه برقرار» در نظر گرفته شده است تا گامی در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در باب برقراری مساجد برداشته شود و پنجمین روز این دهه مصادف با ۲۵ شعبان‌المعظم به عنوان روز «مسجد برقرار و پُرنشاط» نامگذاری شده است.

حجت‌الاسلام «سیدمهدی واعظ موسوی»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نامگذاری پنجمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان «مسجد برقرار و پر نشاط»، اظهار کرد: مسجد برقرار و پرنشاط باید از لحاظ ظاهری برای مخاطب جذابیت داشته باشد، زیرا که جانمایی و بنای ظاهری مسجد در برقراری و  پویایی آن نقش تاثیرگذاری دارد، اما بنای ظاهری مسجد باید به گونه ای باشد که به قداست خانه خدا ضربه وارد نکند.

عضو هیأت موسس موسسه فرهنگی ققنوس بیان کرد: باید توجه داشت که مسجد صرفاً محلی برای اقامه نماز جماعت نیست، بلکه باید مکانی برای اجتماع مسلمین و پیگیری و حل و فصل مشکلات مردم باشد. مسجد خانه خدا است و باید درهای آن به روی همگان باز باشد. از طرفی به عنوان پایگاه اندیشه و تفکری توحیدی باید پایگاهی برای هم افزایی و همگرایی مسلمانان و جماعت مسلمین قرار گیرد.

خطیب آستان قدس رضوی به دیگر مولفه های برقراری مساجد اشاره کرد و افزود: امام جماعت مسجد در تحول و پویایی مسجد، نقش اثرگذاری دارد و می تواند محله را به قرارگاه سازندگی تبدیل کند و با هدایت و راهبری می تواند در ابعاد آموزشی، اجتماعی و پرورشی در محله نقش آفرین باشد.بنابراین حوزه های علمیه در تربیت و آشنا کردن ائمه جماعات با مدیریت مسجد می توانند تاثیرگذار عمل نمایند.

 حجت الاسلام واعظ موسوی ادامه داد: امام جماعت باید برای مسجد و مردم وقت بگذارد و با حوصله کار فرهنگی انجام دهد، از طرفی با تعامل و همکاری با ارکان مسجد از موازی کاری پرهیز کند و موجب تقویت پیوند خانواده ها با مسجد شود. توجه به این موضوع نیز در برقراری و پویایی مسجد نقش مهمی دارد.

 این کارشناس مذهبی تبدیل مساجد به پایگاه قرآن را یکی دیگر از ویژگی های مسجد برقرار برشمرد و گفت: مسجد در طول روز برای مخاطبانِ مختلف، باید برنامه‌های آموزشِ حفظ قرآن، روخوانی، تجوید، تدبر در آیات و تفسیر قرآن داشته باشد. در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند.» اولویت اول مسجد قرآن است. ائمه جماعات و کارگزاران مساجد برای تقویت برنامه های قرآنی مسجد باید تلاش کنند.

 وی یکی از کارکردهای مسجد را ارائه خدمات اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: مسجد باید محور ارائه‌ خدمات نیکوکاری به نیازمندان محله باشد و با ایجاد مرکز نیکوکاری و صندوق قرض الحسنه نیازمندانِ محله‌ را حمایت و محل رفع و رجوع نیاز آنها باشد.

کد خبر 1753430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha