شناسایی چهار روستای دارای بافت با ارزش و گردشگری در شیروان

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیروان گفت: امسال، ۴ روستای دارای بافت باارزش و گردشگری در این شهرستان، شناسایی و با مطالعه آن ها موافقت شده که به زودی آغاز می شود.

براتعلی احمدی، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: روستای گلیان و ملاباقر دارای ظرفیت گردشگری و بلغان علیا و کهنه اوغاز برای بافت باارزش از توابع بخش مرکزی این شهرستان مورد موافقت و مصوب مسئولان کشوری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیگیری های لازم برای به تصویب رساندن بافت گردشگری غارهای دستکند روستای هنامه واقع در ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان جهت جذب گردشگر در دست انجام است تا موافقت های لازم برای آن اخذ شود.

احمدی هدف ازاجرای این طرح ها را بهسازی بافت های باارزش روستا و حفظ هویت تاریخی آن با استفاده از نظرات کارشناسان عنوان کرد و افزود: در این طرح ها هویت فرهنگی و تاریخی روستا حفظ می شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیروان گفت: مهمتر از آن نیز بحث رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستا از این طریق می باشد.

احمدی بیان کرد: پیش از این روستای اسطرخی در ۲۸ کیلومتری جنوب شیروان به دلیل برخورداری از بافت سنتی و باارزش، بناهای خاص، نماها، چشم اندازها، آبشار و مکان های دیدنی و زیبا، به عنوان بافت باارزش برگزیده شده بود  که که طرح آن در سال ۹۴ مطالعه و تصویب شد و اجرای طرح از سال ۹۷ شروع شده و اکنون در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای طرح روستای اسطرخی هزینه شده است بیان کرد: اعتبارات تخصیصی برای ۱۱ هزار و ۵۸۰ مترمربع سنگفرش، جدول، کانال، جداره سازی، دیواره ها و نماها هزینه شده است.

وی افزود: طرح گردشگری روستای فیروزه منطقه‌ای ییلاقی در شمال کوه کپه داغ این شهرستان ابلاغ و مصوب شده که هنوز اعتباری برای آن مصوب نشده است و چنانچه اعتباری برای سال آینده در نظر گرفته شود حدود، ۲۰ میلیارد ریال  خواهد بود.

به گفته احمدی طرح بهسازی و احیای بافت های باارزش در راستای حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاها و تحکیم فرهنگ عمومی و اقتصادی این مناطق، حفظ و تکریم ویژگی های کالبدی، فضای تاریخی و تاریخی بافت و نیز تقویت و ایجاد جاذبه های گردشگری با ارتقای توان های محلی و منطقه ای انجام می شود.

کد خبر 1753797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha