مردم باید از خطرات مواد محترقه چهارشنبه سوری مطلع شوند

دکتر احمدی نژاد گفت: سودجویان این روزها در حال تولید و جابجایی این مواد هستند و چون عموماً غیراستاندارد تهیه می شوند، خاصیت احتراق بسیاری شدیدی دارند و متأسفانه دست یک نوجوان در همین جابجایی ها کامل قطع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی نژاد، شنبه شب(۱۹ اسفند) با اشاره به اهمیت اطلاع از خطرات چهارشنبه سوری، گفت: این جشن سالم در سال های اخیر تبدیل به عرصه خطر شده و حوادث ناگواری اتفاق می افتد که این اتفاقات رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: با وجود همه اطلاع رسانی ها اما سودجویان برای استفاده از این موقعیت زمانی شروع به فروش مواد محترقه می کنند که گزارش های کشوری حاکی از آن است تا هفته گذشته نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این افراد در روزهای جاری در حال تولید و جابجایی این مواد هستند و چون عموماً غیراستاندارد تهیه می شوند، خاصیت احتراق بسیاری شدیدی دارند و متأسفانه دست یک نوجوان در همین جابجایی ها کامل قطع شده بود.

دکتر احمدی نژاد از اجرای مانور هر ساله دانشگاه و نیز آماده باش همه مراکز درمانی و بیمارستان ها و اورژانس پیش بیمارستانی برای جابجایی سریع بیماران خبر داد و افزود: ما دوست نداریم اتفاقی بیفتد اما چون جمعیت زیادی آن شب در خیابان ها هستند جابجا کردن بیماران سخت است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در اینگونه حوادث بعضاً عابرین پیاده و افراد بیگناه آسیب می بینند؛ بر حفظ امنیت و سلامت مردم با تدابیر دستگاه های مربوطه تأکید و توصیه کرد: در صورت آسیب دیدگی، محل خونریزی باید محکم کمپرس و در جابجایی بیمار دقت شود تا آسیب اضافی به او وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه مردم تمایل چندانی به مشاهده فیلم های حوادث دلخراش چهارشنبه سوری ندارند؛ تصریح کرد:علت پخش این صحنه ها آزردن افکار عمومی نیست اما مردم باید با این واقعیت آشنا و از آن اطلاع یابند.

دکتر احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه استان کرمان در معرض بلایای طبیعی همچون صاعقه زدگی، گرمازدگی، سرمازدگی، سیل، طوفان و زلزله است و برای همه اینها دانشگاه علوم پزشکی باید آماده باشد؛ اظهار کرد: از طرفی کرمان به دلیل قرارگرفتن در کریدور ارتباطی شمال جنوب و تعدد سفرها، استانی حادثه خیز است.

وی از تشکیل قرارگاه ویژه نوروز خبر داد که حیطه فعالیت آن شامل اقدامات درمانی با آمادگی همه بیمارستان ها، بازدیدهای مکرر از بیمارستان ها، ارائه خدمات به مسافران حادثه دیده، آماده باش حدود ۲۵ تیم برای بازدید از اماکن تولید و توزیع مواد غذایی و غذاهای پارک های عمومی و مکان های تاریخی و گردشی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: معاونت آموزشی نیز برای تأمین نیرو در ایام تعطیلات به ویژه مراکز تک متخصصی اقدام کرده تا خلأ درمانی در شهرستان ها نباشد.

وی بازدید از بیمارستان ها نظامی و نیمه دولتی و ... به منظور تشریک مساعی، تهیه نقشه مراکز درمانی به منظور اطلاع مسافران نوروزی از این مراکز، همکاری با هلال احمر و... را هم مورد اشاره قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به امکان جابجایی بیماران از مناطق صعب العبور با بالگردهای هلال احمر و هوانیروز در استان اشاره و اظهار کرد: طرح سلامت همگانی از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی و دغدغه وزارت بهداشت و کار ارزشمندی بود که در این برنامه افراد بزرگسال از جهت فشارخون و دیابت پایش شدند تا در آینده شاهد کاهش بیماری های دیگر باشیم.

کد خبر 1754094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha