بچه مسجدی‌ها؛ دوستدار طبیعت/ بالا زدن آستین همت برای توسعه منابع طبیعی

روز درختکاری بهانه ای شد تا بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» شهرستان کازرون، به دامن طبیعت رفته و به منظور حفظ و حراست از منابع خدادای و توسعه مراتع، اقدام به کاشت نهال کنند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| اهمیت کاشت نهال به عنوان یک فعالیت حیاتی و اساسی در حفظ محیط زیست و تأمین منابع طبیعی بسیار زیاد است چرا که کاشت نهال‌ها به عنوان یک فرآیند فراگیر و مؤثر در حفاظت از محیط زیست بسیار اهمیت دارد. این فعالیت می‌تواند به کاهش فرسایش خاک، محافظت از آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از کاهش تنوع زیستی کمک کند.

همچنین کاشت نهال‌ علاوه بر تأمین منابع طبیعی چون چوب، میوه، خوراکی، دارویی به پشتیبانی از زیستگاه‌های حیات وحش کمک می‌کند.

گیاهان با کاهش آلاینده‌های هوا، جذب دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن می‌توانند به بهبود کیفیت هوای محیط زیست کمک کرده و سلامت افراد را ارتقا دهند.

همچنین کاشت نهال‌ به تنوع و زیبایی طبیعت کمک کرده و تحقق مفهوم مدیریت منابع طبیعی و پایداری منابع طبیعی از طریق تقویت و بهره‌وری از جنگل‌ها، باغات و محیط زیست کمک می‌کند.

با توجه به اینکه گیاهان در سیکل زندگی زیستگاه‌های مختلف نقش بسزایی دارند، کاشت نهال و مراقبت از آن‌ها از اهمیت چشمگیری برخوردار است و می‌تواند به حفظ تعادل و ثبات زیستگاه‌ها، ارتقاء کیفیت محیط زیست و بهتر شدن شرایط زندگی انسان‌ها کمک زیادی کند.

بچه مسجدی‌ها؛ دوستدار طبیعت/ بالا زدن آستین همت برای توسعه منابع طبیعی

کاشت درخت در سیره اهل بیت(ع)

در سیره اهل بیت(ع) نیز کاشت درخت و حفظ منابع طبیعی همواره مورد احترام بوده و احادیث بسیاری نیز از سوی ائمه(ع) در این زمینه نقل شده است به نحوی که رسول خدا(ص) در این باره می فرمایند «خداوند درخت را برای انسان آفرید، از اینرو او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.»

به فرموده پیامبر مهربانی‌ها «هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‌ای یا انسانی یاچرنده‌ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب شود.»

پیامبر مهربانی ها همچنین در حدیث دیگری می فرماید: «هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‌ای یا انسانی یاچرنده‌ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب شود.»

امام صادق(ع) نیز در باب درختکاری اینگونه فرموده اند: «درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیچ عملی از آن حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست. سوگند به خدا که هنگام ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه بعد از خروج دجّال، کشاورزی و نخل‌کاری رونق بسزایی خواهد یافت.»

بچه مسجدی ها پای کار

روز درختکاری بهانه ای شد تا بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» شهرستان کازرون، به دامن طبیعت رفته و به منظور حفظ و حراست از منابع خدادای و توسعه مراتع، اقدام به کاشت نهال کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون هدف از این اقدام بچه های مسجد را نهادینه کردن فرهنگ درختکاری در بین نوجوانان و جوانان و تشویق آنها به حفظ و نگهداری فضای سبز عنوان کرده و می گوید: امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم تری در زندگی بشر ایفا می کنند.

بچه مسجدی‌ها؛ دوستدار طبیعت/ بالا زدن آستین همت برای توسعه منابع طبیعی

 درختکاری مهمترین راه توسعه اجتماعی

محمدجعفر شفیعی فرهنگ درخت و درختکاری و حفظ فضای سبز را یکی از مهمترین راه توسعه اجتماعی می داند که از دیدگاه اسلام مورد اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همه باید در امر خداپسندانه درختکاری که از دیدگاه آیات و روایات قرآنی دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد، سهم خود را به خوبی ایفا کنند.

به عقیده وی، درخت مظهر زیبایی و حیات و در حقیقت یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت‌های بیکران خداوند متعال است که بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می‌سازد.

درخت مظهر زیبایی و حیات و در حقیقت یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت‌های بیکران خداوند متعال است که بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می‌سازد.

ترویج فرهنگ درختکاری

شفیعی با اشاره به اینکه فرهنگ شدن درختکاری و حفاظت از آن، در سلامت محیط زیست و پاکی هوا و تندرستی شهروندان تأثیر بسیار زیادی دارد، می افزاید: فضا و محیط سرسبز از درختان فراوان در واقع ضامن ارتقای بهداشت روانی و افزایش نشاط و شادابی انسان‌ها در جامعه اسلامی است.

غرس ۱۰۰ اصله نهال توسط بچه های مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور با قدردانی از بچه های مسجد جهت مشارکت در این امر نیک و خداپسندانه، عنوان می کند: در این برنامه به همت بچه های مسجد بیش از ۱۰۰ اصله نهال در طبیعت بکر شهرستان کازرون غرس شد.

روز درختکاری در واقع بهانه ‌ای است برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذاشته و آن را احیاء کنیم و امیدواریم که با تلاش در این راستا، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که به یقین یک سنت حسنه و باقیات و صالحات است.

کد خبر 1754154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha