حفظ گنجینه‌ی رمضان

حجت الاسلام تاج لنگرودی گفت: بهترین کار برای کسی که می خواهد در این ماه حتی از اعمالی همچون قرآن خواندن، نماز شب خواندن و دعا خواندن بهره مند شود، دوری از گناه است.

حجت الاسلام «محسن تاج لنگرودی»، کارشناس و پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان درباره اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان و چگونگی استفاده اقشار مختلف به ویژه جوانان از این ماه گفت: پیامبر گرامی اسلام در آغاز ماه مبارک رمضان خطبه ای برای آماده سازی مومنان جهت بهره مندی بیشتر آنان از این ماه ایراد فرمودند. امیرالمومنین (ع) درباره این خطبه می فرمایند که من در اثنای خطبه از پیامبر پرسیدم کدام عمل در ماه مبارک رمضان بهترین عمل است ؟ معمولا وقتی چنین سوالی مطرح می شود، بلافاصله ذهن ها به سراغ تلاوت قرآن، نماز خواندن و دعا خواندن می رود، ولی پیامبر گرامی اسلام در جواب سوال امیرالمومنین (ع) به هیچ یک از این موارد اشاره نکردند بلکه ایشان فرمودند: پرهیز از گناه بهترین کار در ماه مبارک رمضان است لذا کسی که می خواهد در این ماه حتی از اعمالی همچون قرآن خواندن، نماز شب خواندن و دعا خواندن بهره مند شود، بهترین کار دوری از گناه است.

وی اظهار کرد: روزی من در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان خدمت آیت الله خوشوقت به منبر رفته بودم. بعد از منبر جوانی ۱۷-۱۸ ساله آمد و از آیت الله خوشوقت سوال کرد بهترین کاری که من باید انجام دهم چه کاری است. آقای خوشوقت به فکر فرو رفتند و بعد از مدتی سکوت گفت: تو برو بخواب. آن جوان تعجب کرد و به آیت الله خوشوقت گفت اما در مفاتیح به اعمالی چون خواندن ۱۰۰ رکعت نماز، قرآن سر گرفتن و خواندن دعای جوشن کبیر اشاره شده است. آیت الله خوشوقت در جواب آن جوان گفتند این اعمال برای کسانی است که با گناه نکردن می توانند آنها را برای خود حفظ کنند ولی چون شما مرتکب گناه می شوید در صورت عمل به تمام این کارهای خوب ثواب آنها از بین خواهد رفت لذا افراد دعا و نماز می خوانند اما نمی توانند جلوی خود را بگیرند و مرکتب گناه می شوند و همین سبب می شود ثواب آن کارهای خوب نیز از بین برود.

حجت الاسلام تاج لنگرودی در ادامه اظهار کرد: در کتاب تهذیب الاحکام روایت شده است، روز عید فطر امام حسین (ع) از جایی رد می شدند، مشاهده می کنند عده ای در حال بگو و بخند هستند و این بگو بخند آنها به خاطر خوشحالی و مسرت از این بود که توانسته بودند یک ماه کامل را روزه بگیرند. امام حسین (ع) به آنها فلسفه ماه مبارک رمضان را یادآور شدند و فرمودند: خداوند این ماه را "مزمار" قرار داده است، مزمار محل آماده سازی اسب های مسابقه است و دلیل اطلاق این ماه توسط ایشان این بود که از نگاه ایشان ماه مبارک رمضان ماه ریاضت کشیدن برای مسابقه دادن در یازده ماه آینده است. حضرت در ادامه فرمودند: اگر شما در فردای روز قیامت دیدید روزه برایتان مانده، آنجا بخندید چرا که امکان دارد با ارتکاب به گناه ثواب روزه تان از بین رفته باشد و آنجاست که دیگر انسان باید گریه کند و آن گریه هم دیگر سودی ندارد. جوانان باید خود را مقید به ترک گناه کنند و به طور کلی دور هر چیزی که خداوند حرام کرده است، خط قرمز بکشند.

این کارشناس دینی با اشاره به توصیه در خصوص بهتر استفاده کردن از ماه مبارک رمضان گفت: وقتی انسان بیمار می شود و به پزشک مراجعه می کند، پزشک ابتدا دارویی که با آن عفونت را از انسان بزداید، تجویز می کند اما این داروها عمدتا سبب ضعیف شدن بدن می شوند، بنابراین پزشکان در کنار آنها داروهای تقویتی نیز تجویز می کنند تا به کمک آنها نیروهای از دست رفته جبران شوند. ترک گناه کار بسیار سختی است چرا که انسان ها به آن عادت کرده اند، بنابراین به جز ترک گناه بقیه کارهایی که در ماه مبارک رمضان به آنها سفارش شده، حکم تقویتی را دارند. از جمله این اعمال تقویتی می توان به تلاوت قرآن اشاره کرد؛ مثلا وقتی قرآن می خوانید به نامحرم نگاه نمی کنید اما اگر انسان به نامحرم نگاه کند ثواب خواندن قرآن را از دست خواهد داد لذا اعمال مستحبی چون تلاوت قرآن، دعا خواندن، نمازهای مستحبی، استغفار کردن و ... کمک کننده برای ترک گناه هستند.

کد خبر 1755117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha