امامزاده و بقاع متبرکه، آرامش بهاری را تقدیم مسافران نوروزی کردند

در ایام نوروز امامزادگان شهرستان شیروان بیش از سایر فصل ها میزبان مسافران، گردشگران و زائران هستند، امامزادگان فضایی وصف نشدنی همراه با حال معنوی آرامش بهاری را تقدیم مسافران نوروزی می کنند.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی باجگیران

شهرستان شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی در حدفاصل بجنورد - مشهد از جاذبه هایهای کم نظیر سیاحتی و گردشگری طبیعی برخوردار است که هرساله آرامش بهاری را تقدیم مسافران می کنند و شاهد استقبال مسافران نوروزی در امام زاده های این شهرستان هستیم.

با توجه به قرار گرفتن این شهر در مسیر زائرین و دارا بودن روستاهای هدف گردشگری، هرساله مسافران زیادی برای سفر زیارتی و تفریحی به امام زادگان این شهرستان می آیند که حضور امامزادگان بزرگوار و میزبانی از زائران امام رضا(ع) افتخار بزرگی هم برای مردم و هم برای مسئولان این شهرستان است.

بقاع متبرکه و امامزادگان شهرستان در ایام نوروز حال و هوای خاص خود را دارند، حال و هوایی که گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به سوی خود می‌کشاند؛ گردشگرانی که دلشان را به ضریح این بقاع متبرکه گره زده‌اند و برای زیارت و ادا کردن نذرشان راهی این اماکن مذهبی شده‌اند، بدون تردید شهرستان دارالمصلین خراسان شمالی با برخورداری ۶۴ امامزاده و بقعه متبرکه از مهمترین مقاصد برای مسافران و زائران نوروزی به شمار می‌رود.

هر ساله تعداد زیادی از مسافران در ایام مختلف سال به ویژه نوروز، از این بقاع بازدید می‌کنند و اوقاف و امور خیریه با پیش‌بینی برنامه‌های متنوعی در قالب طرح آرامش بهاری در راستای چشم‌انداز قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه، به استقبال سال نو و میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی می‌رود.

مقبره معصوم زاده زکریا(ع)

مقبره معصوم زاده زکریا(ع) نامانلو یکی از مهم ترین آثار تاریخی بخش سرحد شیروان است که در حد فاصل نامانلو و مزرعه گلیل در قله سخت گذر یکی از ارتفاعات منطقه قرار دارد.
مقبره معصوم زاده زکریا بخش سرحد شیروان دارای گنبد سبز رنگ و بارگاهی که مردم شیروان و بخصوص روستاییان اطراف طبق اعتقاد مذهبی در یکی از روزهای تابستان که معمولا توسط معتمدین محلی اعلام می شود گروه گروه به سوی قله کوه زکریا به حرکت در می آیند.
گروهایی از اقشار مختلف مردم پس از طی مسافتی طولانی و ۱۱۴ گردنه کوچک به قله کوه صعود کرده و در کنار مقبره زکریا(ع) استقرار گرفته و در آنجا با قربانی کردن گوسفند؛ به راز و نیاز و برپایی آیین هایی خاص می پردازند و پس از صرف ناهار محل زیارتگاه را ترک می کنند.
در این بخش سرچشمه رودخانه چایلق شیروان که در برگیرنده رشته رودخانه قلجق نیز هست و پر آب ترین رودخانه شیروان محسوب می شود که سد بزرگ شیروان بر روی آن احداث شده از کوه های زکریا، گلیل و ارتفاعات کوسه و آلخاص و دامنه جنوبی کوه های سرداب و سرانی است که تامین کننده آب زراعی کشاورزان روستاهای مسیر رودخانه، سه یک آب، زیارت و منصوران است.

مقبره امام زاده محمد رضا(ع):

این بنای تاریخی مربوط به دوره خوارزمشاهیان است که اخیرا به طور جالبی بازپیرایی و نوسازی شده است و در روستای مشهد طرقی از توابع بخش مرکزی شیروان قرار دارد، پس از گذشت سال ها جهت تسهیل مسافران و عموم مردم راه دسترسی به آن آسفالت شد.

بنای فعلی دارای ایوان، گنبد و ضریح است که در ساقه گنبد چندین پنجره جهت نورگیری طراحی شده و در مقابل ایوان نیز حوض آبی قرار دارد که در وسط بقعه صندوق چوبی مشبکی است که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.

در صندوق، سلام و صلوات و اشعار چهارده معصوم منسوب به شیخ بهایی علیه الرحمه تا آخر کتیبه شده است، بقعه دارای ۳۵۰ هکتار زمین گندم موقوفه است و پیکر پاک بیست شهید دوران مقدس در شرق بقعه دفن شده است.

این بنا به شماره ۵۱۵۳ به ثبت آثار تاریخی رسیده است.

مقبره امام زاده عبدالرضا(ع):

از آثار قرن چهارم هجری قمری ثبت شده و در روستای توده از توابع بخش مرکزی شیروان بر بلندای کوهی قرار دارد که مورد اعتقاد و احترام اهالی شیروان است و اخیرا امکانات رفاهی خوبی از طرف هیئت امنای امام زاده برای مردم آماده شده است و به منطقه گردشگری دینی  تبدیل شده است.

بقعه امام زاده در جنوب غربی روستا در بالای تپه ای مشرف بر روستای توده و با چشم انداز فوق العاده ای زیبا در ۱۶ کیلومتری شهر شیروان واقع است، بنای اولیه مربوط به قرن چهارم هجری قمری تخریب و به جای آن بنای کنونی که شامل ایوان، گنبد و صحن و ضریح است ساخته شده است.

بقعه دارای بیش از سه هکتار صحن است که طرح جامع توسعه آن در حال اجرا است که نقشه مهم آن هم به تصویب رسیده است و دارای هیئت امنای بسیار فعال و کوشا است.

مقبره امام زاده غیبی شیروان:

این امام زاده طبق شجره نامه موجود در داخل حرم از نوادگان حضرت امام جعفر صادق(ص) است که دارای ضریح چوبی مشبک بسیار با ارزش می باشد و در شمال تپه باستانی ارگ شیروان قرار دارد.

تپه باستانی ارگ نادی شیروان متصل به قدیمی ترین مسجد شیروان معروف به امام زاده غیبی می باشد که هیئت متحده ابوالفضلی در ماه محرم در این مسجد عزاداری می نمایند و در سال ۶۵ بازپیرایی شده است.

قزلر قلعه( قلعه دختر) زیدر شیروان:

این بنای تاریخی بر قله بلندترین کوه منطقه زیدر بخش قوشخانه شهرستان شیروان قرار دارد که آثار چهار برج در چهار گوشه قلعه و همچنین اتاق های اندرونی و بیرونی، تنور پخت نان، حمام و گلخن و محل نگهداری اشیاء گرانقدر و اسلحه ها و انبار و ... در آن دیده می شود.

این بنای تاریخی در مجاور روستای تاریخی زیدر زادگاه دانشمند بزرگ محمد نسوی زیدری قرار دارد که در زمان خوارزمشاهیان احداث و با حمله مغولان تخریب گردیده است. هشت امام زاده خراسان شمالی در طرح میقات الرضا قرار خواهند گرفت.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان گفت: هشت بقعه متبرک این شهرستان در ایام نوروز سال ۱۴۰۳ با اجرای بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی میزبان زائران و مسافران است.

سعید علیپور، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: ۸ بقعه متبرکه امام زاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت، نقی الهادی(ع)، قبور سادات، عبدالرحمن اسطرخی، شیخ مقدم الله آباد، عبدالرضا توده، بابا توکل روستای گلیان و یحیی روستای منصوران برای میزبانی از میهمانان نوروزی آماده شده است.

وی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری با هدف خدمت رسانی به زائران تا پایان تعطیلات نوروزی در این بقاع ادامه دارد عنوان کرد: با توجه به اینکه این شهرستان میزبان گردشگران و مسافران زیادی در ایام نوروز است برنامه های مذهبی و فرهنگی مناسبی پیش بینی شده است.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان خاطرنشان کرد: در جوار امامزادگان شاخص نماز جماعت و دعا، سخنرانی در ایام شهادت، خیمه معرفت ، پاسخگویی به مسائل شرعی و معرفی امامزادگان به مسافران و زائران اجرا می شود.

علیپور با اشاره به طرح آرامش بهاری در جوار ۸ بقعه  مذکور افزود: این امام زادگان در سه سطح قرار گرفتند که ایجاد غرفه‌های معرفت، مشاوره خانواده، کودک و نوجوان، کرسی‌های تلاوت و غیره از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.

وی برپایی سفره افطاری ساده، جزءخوانی قرآن، فضا سازی، برنامه لحظه تحویل سال، برگزاری کلاس برای کودکان،استقرار روحانیوت، مراسم لحظه تحویل سال، مراسمات شب های احیاء و فضا سازی  و غیره را از جمله برنامه های اجرایی در این طرح برشمرد.

وی اعزام مبلغان در اجرای این طرح از اواخر اسفند تا ۱۵ فروردین و همکاری آنان با اداره اوقاف شهرستان را از دیگر برنامه های فرهنگی عنوان کرد.

این شهرستان به دلیل استقرار در مسیر اصلی استان های شمالی کشور به مشهد مقدس، هر ساله پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است که شمار زیادی از آنان در جوار اماکن زیارتی و امامزادگان اقامت می کنند.

کد خبر 1756589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha