قرآن به سر، طلب رهایی از اخلاق‌ها و رفتارهای جهنمی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه قرآن به سر و تنها خواسته‌ای که قبل از آن مطرح می‌شود؛ خلصنا من النار را ناظر به رهایی از اخلاق‌ها و رفتارهای جهنمی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی در مراسم احیای اولین شب قدر در مسجد قائم عجل‌الله تعالی گفت: ماه مبارک رمضان، ماه رسیدن به کمال اصیل انسان است زیرا آدمی به ویژه موحدان دو نوع کمالات مقدماتی و اصلی دارد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: کمال اصلی همان کمال اصیلی است که انسان به خاطر آن آفریده شده، استعدادهای او به میزان آن شکوفا شده و ارزش و قیمت هر انسانی به میزان ادراک این حقیقت است.
استاد حوزه و دانشگاه این کمال را تقرب به خدا و رسیدن به لقاءالله دانست و با اشاره به اینکه در سیر و سفر به سوی خداوند عده‌ای سالک و عده‌ای مجذوب هستند که مجذوبین خیلی سریع به قرب الهی نائل می‌شوند؛ اظهار کرد: تا خداوند ما را یاد نکند، نمی‌توانیم او را یاد کنیم و اگر ما را یاد نکند هیچ عمل عبادی نمی‌توان انجام داد.
وی ماه مبارک رمضان را ماه جذبه‌های الهی عنوان و بیان کرد: شب قدر اگر اهل دل باشیم به اندازه یک عمر توشه برداشتیم اما ما آمدیم بگوییم خدایا پای دل ما علیل است و ما نمی‌توانیم حرکت کنیم{سالک باشیم} تو ما را مجذوب کن.
حجت‌الاسلام حسینی اراکی با اشاره به قرآن به سر در شب قدر تصریح کرد: ما در زیر لوای قرآن و ولایت ۱۴ معصوم فقط یک چیز طلب می‌کنیم و آن رها شدن از اخلاق‌ها و باورها و گفتارها و رفتارهای جهنمی است لذا باید شب قدر را جدی گرفت.
وی جذبه حق را فضل حساب شده خدا دانست و گفت: ممکن است یک عمل صالح در لحظه آنقدر خالص باشد که فضل خدا شامل حال او شود که حاج رسول ترک و طیب حاج‌رضایی دقیقاً همین‌گونه بودند که فضل خداوند یکباره نصیب آنان شد.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه برخی لحظات می‌توان چنان معامله سنگینی با خدا کرد که ره‌توشه یک عمر سعادت و عاقبت‌به خیری بیاورد؛ گفت: خداوند این لحظات و زمینه‌ها و دام رحمت را برای تک‌تک افراد فراهم می‌کند و این لحظات را باید صید و شکار کرد اما عده‌ای فرصت‌سوزی می‌کنند.
وی بیان کرد: ۹۰۰ آیه راجع به فضل و رحمت خداوند در قرآن آمده است و باید باور کرد هر آنچه از دارایی و توفیق و... داریم، همه از فضل خدا است که اگر نبود همه جزو خاسرین بودیم و همه دارایی‌های خود اعم از جوانی و عقل و آبرو و... را بر باد می‌دادیم که ابن ملجم اینگونه شد.
حجت‌الاسلام حسینی اراکی دست ردّ به شیطان را ناشی از فضل خداوند دانست و گفت: آفرینش انسان برای آن است که در شعاع رحمت خداوند به سعادت برسد و اگر باور کنیم همه تعاملات و ارتباطات خداوند با موجودات بر محور رحمت و شفقت و فضل و مهربانی است، همه چیز ما متحول می‌شویم.
وی در این باره به آیه ۴۹ سوره حجر استناد و بیان کرد: هر آنچه خداوند به ما می‌دهد و نمی‌دهد از سر محبت او است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اگر رحمت خدا را باور کردیم هرگز دچار ناامیدی نمی‌شویم؛ خاطرنشان کرد: ناامیدی بزرگترین بلایی است که به جان انسان می‌افتد و شیطان مروج و منادی ناامیدی او خداوند منادی امید است.

کد خبر 1756655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha