باید با اجتهاد تمدن‌ساز سراغ قرآن برویم/ مردم غزه با تمسک به قرآن مقاومت می‌کنند

آیت‌الله رئیسی در بیست‌نهمین آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم با بیان اینکه نشاط اجتماعی شکل گرفته در پرتوی قرآن در ماه مبارک رمضان تحسین‌برانگیز است و جای تقدیر دارد، گفت: باید با اجتهاد تمدن‌ساز سراغ قرآن برویم.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، بیست و نهمین دوره آیین تکریم خادمان قرآن کریم عصر امروز (شنبه، 11 فروردین ماه) با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت ها و فعالان قرآنی در محل برپایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

بنابر این گزارش، آیت الله رئیسی حضور در جمع قاریان، حافظان و خادمان قرآن کریم را توفیق دانست، اظهار کرد: از کسانی که همت در برگزاری نمایشگاه قرآن کردند تشکر می کنم و از زحمات وزیر محترم ارشاد در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ۳۱ استان و هچنین از موسسات، دانشگاه ها، ادارات و سازمان‌های قرآنی و فعالان قرآن در حوزه کودک و نوجوان تقدیر می کنم.

وی افزود: امسال از قرآن نوآوری ها و زیبایی های بسیاری در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شد، این نمایشگاه جلوه خوبی از اقدامات و فعالیت‌های نو در ترویج معارف قرآن  را عرضه کرده است؛ گرچه به صورت نمادین از چند نفر تجلیل و تقدیر شد اما حقیقتا از تمام خادمان قرآن باید تجلیل کرد که تمام عمر و جوانی خود را صرف ابتکار و نوآوری قرآن کرده اند، تا از این طریق ترویج قرائت، فهم و عمل به قرآن در جامعه انجام شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به برکت رهبری و حضور مردم تشکیل شد، جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی نظام ما هستند و مردم خواستند قرآن در متن زندگی آنها اجرا شود و نظام و حکومتی بر اساس آموزه های قرآن تشکیل شود. مردم فریاد زدند اسلام و قرآن و توجه به آیات حیاتبخش آن باید در زندگی جاری شود یعنی آنها توجه به قؤآن را می خواستند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سعادت بشر در توجه و عمل به آیات قرآن است، تصریح کرد: معتقدیم آنچه می تواند پناه مردم همه عالم باشد، قرآن است، و نیز سعادت بشر در دو عالم را تضمین کند توجه به آیات وحی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به جلوه ها و اسماء حسنای الهی موردتأکید است، گفت: قرآن آیینه تمام نمای حضرت حق و نیز اسمای حسنای الهی محسوب می شود و چهره انسان کامل غیر از این آیینه، نیست.

دکتر رئیسی ادامه داد: کتاب کامل و انسان کامل اگرچه دو ظاهر دارند اما در حقیقت و باطن یکی هستند یعنی قرآن ناطق و قرآن ظاهر. آنچه جامع میان این دو است هدایت انسان است، امیرالمومنین(ع) و قرآن هر دو برای هدایت انسان آمده اند، آشنایی بشریت با حقیقت قرآن، سیر و سلوک و چگونه زندگی کردن را به انسان می آموزد تمام شئون زندگی اعم از اقتصاد، سیاست، هنر، فرهنگ و روابط اجتماعی، روابط بین الملل همه می توانند در پرتوی قرآن شکل بگیرد. قرآن برای همه سوالات انسان پاسخ دارد که باید با حرکت اجتهادی البته اجتهاد تمدن‌ساز، این حرکت عظیم تمدنی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه این حرکت تمدن ساز می تواند پاسخگوی تمام سوالات بشر باشد، تأکید کرد: عرضه این پاسخ ها در این زمینه بسیار مهم است، بزرگان، فقها در فقه و اصول کار کرده اند برخی می گویند ای کاش در کنار مباحث دیگر نسبت به کاربرد آیات قرآن تلاش بیشتری می کردیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به تأکیدات رهبری معظم انقلاب در حفظ، قرائت و فهم قرآن یادآور شد، نتیجه تأکیدات رهبری معظم، تربیت حافظان اعم از کودک و نوجوان است که می بینیم چطور دل و جان آنها ظرف قرآن کریم شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های جذاب قرآن همچون محفل از رسانه ملی، بیان کرد: این نشاط اجتماعی در پرتوی نورانیت قرآن و توجه به شخصیت امام حسن(ع) در اجتماع صدهزار نفری امام حسنی‌ها برگزار شد، جای تقدیر دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت بسیار بالایی در حوزه و دانشگاه در بهره گیری از قرآن وجود دارد، تأکید کرد: دولت در حوزه قرآن وظیفه جدی دارد، و تمام دستگاه های مسئول باید در پرتوی این ظرفیت از هدایت های قرآن بهره بگیرند تا از این ظرفیت در ضیافت الهی استفاده حداکثری شود.

وی در ادامه گفت: در ماه مبارک رمضان، میزبان ذات الهی و مهمانان عبادالرحمن هستند و خداوند با بهترین ها نزد خود از آنها پذیرایی می کند؛ صیام و قیام و قرآن کریم همه برای ربانی شدن انسان است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه توجه به قرآن وحدت و انسجام مسلمانان را تضمین می کند، افزود: رمز وحدت و انسجام در جامعه مسلمین، تمسک به حبل‌الله است، رمز ایستادگی و مقاومت در توجه به قرآن است چنان که مقاومت در غزه و پشتوانه مردم مظلوم غزه در مقابل جنایات تمسک به قرآن بوده و است.

وی با بیان اینکه از قله های کارکردی قرآن مقائمت مردم غزه است، گفت: غزه تابلوی بشریت امروز از مظلومیت، اقتدار، دلدادگی به قرآن است، آنچه مردم غزه را روی پای خود نگاه داشته، آیات نورانی قرآن است. در خرابه های غزه، کودکان آیات قرآن را قرائت می کنند و این از جلوه های عظمت قرآن است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قرآن، صفحه ظلمانی غزه در ظلم و جنایات را نشان می دهد به کجا می رسد که می تواند او را در جزء درندگان تعبیر کرد. این صفحه ظلمانی غزه، عمق جنایات اسرائیل و غربی ها را به عنوان مدعیان حقوق بشر نشان می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه ضامن حقوق انسان است، کلام امیرالمومنین(ع) که خطاب به مالک اشتر می فرمایند: با مردم مدارا کن که آنها یا در دین یا در خلقت با تو یکسان اند. اما امروز شاهدیم مدعیان حقوق بشر، بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برخی دولت ها قرآن سوزی را دنبال کردند، گفت: علی‌رغم همه این تلاش ها، توجه و اقبال جهانی به قرآن افزایش یافته است و این توجه، تحول، معرفت و مقاومت را در پی دارد. مستکبران به دنبال قرآن‌ستیزی و معنویت‌ستیزی هستند اما کار به جایی نمی برند و اقبال جهانی به معنویت شاهدی بر این مدعا است.

وی با بیان اینکه توجه جوانان و نوجوانان مغرب زمین رو به افزایش و غیرقابل مهار است، گفت: توجه به فرهنگ اهل بیت(ع) در دنیا رو به افزایش است و این توجه برای ما مسئولیت‌آور است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه قرآن پاسخگوی همه نیازهای انسان معاصر است و می توان همه احتیاجات انسان را در پرتوی قرآن پاسخ داد، ابراز کرد: تشویق رهبر معظم انقلاب نسبت به قاریان و حافظان، نیز برای ما مسئولیت‌آور است و باید در این راه گام های بیشتر و بهتری برداریم تا در پرتوی قرآن حال جامعه احسن‌الحال شود.

وی در ادامه گفت: دولت خود را موظف به توجه قرآن در همه شئون می داند، توجه به قرآن باید در عمل به قرآن، معارف انسان‌ساز و پاسخگویی به نیازهای انسان باشد.

بنابر این گزارش، در پایان این آیین جمعی از خادمان قرآن کریم لوح خادمی قرآن را در تقدیر از عملکرد رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را تقدیم آیت الله رئیسی کردند.

کد خبر 1756714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha