صندوق ذخیره ارزی ویژه مسئولیت اجتماعی معادن در خراسان جنوبی راه اندازی شود

جعفری گفت: برای مسئولیت های اجتماعی معادن و کارخانه‌های بزرگ در خراسان جنوبی، صندوق ذخیره ارزی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی جعفری امروز (۲ اردیبهشت) در برنامه زنده پرسمان در خصوص شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری راهبرد مهمی را با نامگذاری سال پیش روی مسئولان و مردم گذاشتند و باید از طریق تسهیل گری مسئولان و مشارکت مردم حوزه اقتصادی ایران را توسعه دهیم.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه های خود را معطوف بر تحقق شعال سال کرده ایم، افزود: تیم اقتصادی استان با برنامه ریزی های خود در شهرستان ها و در حوزه تشکل ها و کارخانه ها به سراغ مردم خواهد رفت.


وی گفت: با دستور استاندار تیم اقتصادی استان را هر هفته به یکی از شهرستان های استان خواهیم برد و بازدیدها و میز خدمتی با تمام ارکان اقتصادی استان در آن شهرستان برگزار و کارگروه رفع موانع تولید را در شهرستان برپا خواهیم کرد تا مردم کمتر به سراغ مسئولان بیایند، تا مشارکت مردم در عرصه اقتصادی محقق شود.

وی گفت: در خصوص تشکل های استان هم اولین بازدیدها انجام خواهد شد و مشکلات به همت تیم اقتصادی رفع خواهد شد.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به سه حالت برای واحدهای تولیدی در استان، گفت: حفظ وضع موجود و ارتقای واحدها اولین حالت است، همچنین برای واحدهای نیمه فعال و راکد هم در جهت فعالیت آن ها تیم اقتصادی نسخه پیچی و کمک خواهند کرد و حتی از تیم قوه قضائیه و دادگستری برای رفع مشکلات استفاده می کنیم تا این واحدهایی که از سرمایه مردم و اعتبارات دولتی استفاده و غیر فعال شده اند، دوباره به مدار تولید برگردند.


جعفری در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری های جدید در استان، گفت: در این خصوص باید اول زنجیره های استانی را تکمیل کنیم لذا در وهله نخست باید نگاه استانی برای تکمیل زنجیره های داخل استان داشته باشیم؛ برخی موارد منافع سرمایه گذاری کمتر به استان بر می گردد یعنی مواد اولیه از استان خارج و منافع زیادی به استان بر نگردد برای این مهم ما توجه لازم را خواهیم داشت چراکه اشتغال برای ما مهم است.


وی استان خراسان جنوبی را سرزمین فرصت های بکر نامید و ادامه داد: در حوزه معدن ۸۴۰ معدن داریم، هفت هزار میلیون تن ذخایر معدنی شناسایی شده داریم و حدود ۱۳ هزار اشتغال در حوزه معدن استان داریم اما متاسفانه تنها ۴ درصد ارزش افزوده استان فقط در حوزه معدن است، این یعنی اینکه با خام فروشی و یا مسئولیت های اجتماعی معادن چیز نصیبی استان نمی شود لذا ارتقای شاخص های زندگی در مناطق معدنی برای ما مهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در استان به دنبال فرآوری محصولات گام بر خواهیم داشت چراکه فرصت اقتصادی خوبی برای استان خراسان جنوبی در کشور فراهم است و امیدواریم در این حوزه با کمک تیم اقتصادی به نتایج خوبی برسیم.


وی گفت: سرلوحه کار ما باید تنزل از مواضع قانونی در راستای منعفت مردم باشد، در کارها باید انعطاف داشت، متاسفانه ریسک در مدیران کم و مر قانونی مسئولان اقتصادی را دست به عصا کرده است لذا با کمک قوه قضائیه و مسئولان دادگستری قدرت ریسک باید به مدیران برگردد.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی  گفت: البته موانع پیش روی سرمایه گذاران در مجلس باید رفع شود، قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید برای تولید بیشتر دست در دست هم بگذارند.


جعفری با اشاره به حساب های بزرگ کارخانه ها و معادنی که در استان ما نیست، گفت: ابتدایی ترین انتظار از فعالیت های اقتصادی این است که در کنار انتفاع اقتصادی معادن و کارخانجات، حساب های خود را در بانک های استان داشته باشند تا مردم بتوانند تسهیلاتی بگیرند و یا اشتغالی ایجاد شود، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید حساب ویژه مسئولیت های اجتماعی (صندوق ذخیره ارزی) در بانک ها باز شود تا پول مسئولیت های اجتماعی رسوب و اعتبارات برای جاهایی که سرفصل اعتباری نداریم، هزینه شود.

وی تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی استان با مرز را قبل از سال آغاز کرده ایم و اولین سند تجاری بین خراسان جنوبی و افغانستان امضا شد، از چهار بازراچه مرزی، تنها یک بازرچه فعال است لذا باید به سمت بازگشایی سایر بازارچه ها برویم تا مردم به لحاظ اقتصادی رشد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به کویر و تپه های ماسه ای، نمک کویر گفتک: هنوز گردشگری کویر فعال نشده است اما فرصت های بکری است و باید برای آن برنامه داشت.

جعفری با اشاره به روز ملی گندم و نان گفت: از مرحله تولید تا مصرف باید نظارت ها برای سلامت مردم بیشتر شود تا سلامت و امنیت غذایی بیشتر شود. 

کد خبر 1759786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha