مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی ۲۷ اردیبهشت در مراوه تپه برگزار می شود

قربانی گفت: مراسم نکوداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ایرانی ترکمن (۲۷ اردیبهشت) در آق توقای مراوه تپه مزار این شاعر برگزار می شود.

جواد قربانی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: به مناسبت نکوداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ایرانی ترکمن جلسه هم اندیشی با حضور کمیته های بزرگداشت مراسم برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: در این جلسه مقرر شد مراسم نکوداشت مختومقلی با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در ۱۴ شهرستان استان برگزار شود.

وی ادامه داد: مراسم ویژه نکوداشت مختومقلی فراغی در روز (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) با حضور مهمانان ملی و خارجی در آق توقای شهرستان مراوه تپه مزار این شاعر شهیر ایرانی ترکمن  برگزار می شود.

مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن و فرزند دولت محمد آزادی و ارازگل در سال ‌۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‌۵۷ سالگی به ۱۱۶۹ هجری شمسی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.

پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه از توابع استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی، به خاک سپرده شد.

کد خبر 1759872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha