بیانیه دیده‌بان حقوق بشر درباره سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای، واکنش مقامات در سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌ها را تند توصیف کرد و گفت: باید نسل آینده را به دفاع از عقایدشان تشویق کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آر تی، سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر واکنش مقامات دانشگاه به تظاهرات دانشجویی در حمایت از فلسطین به شدت تند بوده و حق اعتراض مسالمت آمیز را از شرکت کنندگان سلب کرده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: واکنش‌های برخی از روسای دانشگاه‌ها به اعتراضات حامی فلسطین تکان‌دهنده بود. اینها کسانی هستند که باید به علم و بحث دانشجویان را تشویق کنند و نسل آینده را تشویق کنند تا از عقاید خود در فضایی با احترام به اصول اولیه دفاع کنند.

در این بیانیه آمده است: مقامات دانشگاه به جای احترام به آزادی‌های اولیه، با اقدامات سخت‌گیرانه ای در موسساتی مانند دانشگاه کلمبیا، دانشگاه تگزاس و دانشگاه ایموری پاسخ داده اند و خبرنگارانی را که اعتراضات دانشجویی و معلمی را پوشش می‌دادند، بازداشت کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین در ادامه این بیانیه تاکید کرد: حتی اگر با این موافق نباشید و اگر معتقدید که وضعیت نوار غزه مستحق اعتراض نیست، این افراد همچنان حق دارند نظرات خود را ابراز کنند و به صورت مسالمت آمیز اعتراض کنند. همچنانکه همه ما این حق را داریم.

دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: وجود موارد یهودی‌ستیزی در جریان تظاهرات را انکار نمی کند، اما معتقد است که این گونه اقدامات یا اظهارات بیان شده توسط افراد باید به صورت فردی مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان حقوق بشر در پایان گفت: مردم را نمی‌توان به سادگی از حق خود برای تظاهرات مسالمت آمیز دسته جمعی محروم کرد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: پلیس آمریکا بیش از ۹۰۰ نفر را در تظاهرات حامی فلسطین که در محوطه دانشگاه های آمریکا برگزار شد، بازداشت کرده است.

تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکا از تحصن مسالمت‌آمیز تا درگیری با پلیس و فعالان طرفدار اسرائیل را در بر گرفته است.

موج دستگیری‌ها در دانشگاه‌ها از ۱۸ آوریل آغاز شده است، زمانی که نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا از پلیس نیویورک  خواست تظاهرکنندگان را از آنجا خارج کند. این تصمیم منجر به دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در پردیس منهتن شد و موج جدیدی از اعتراضات را در سراسر کشور به راه انداخت.

کد خبر 1761150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha