الگوی سوم زنان هویت مبارکی در امتداد نگرش نظام‌ساز انقلابی است

امام جماعت روستای تازه کند شهرستان چالدران گفت: الگوی سوم زنان در امتداد همان نگرش نظام‌ساز انقلابی، هویت مبارکی است که از غلبه‌ هویت‌های غربی و شرقی ممانعت می‌کند و از آزمون‌های متعدد سربلند عبور کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، دهه کرامت همه ساله از روز اول ماه ذی القعده که مصادف است با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها آغاز می‌شود. روز اول دهه کرامت به مناسبت همین ولادت به نام روز دختر نیز نامگذاری شده است و شور و شعف دختران ایرانی در این روز دوچندان است.

یکی از لوازم تحقق کامل اسلام داشتن نگاه تمدن ساز به مسئله زن است که اگر این نگاه هم در زنان و هم در مردان تصحیح شود و الگوی سوم زن در جامعه پیاده شود، زن و مرد، هر دو می‌توانند با حضور بر اساس شایستگی‌های خود در جایگاه‌های مختلف، ایران را برای رساندن به تمدن اسلامی یاری دهند؛ چرا که بدون اصلاح این نگاه به بیان رهبر انقلاب، اسلام ما اسلام نیمه کاره خواهد بود.

در ادامه با حجت الاسلام و المسلمین محمد قاسمی،  امام جماعت و روحانی مستقر روستای تازه کند شهرستان چالدران، مدیر کانون فرهنگی و هنری غریب الغرباء مسجد حضرت ابوالفضل (ع) روستای تازه کند و رابط کانون های فرهنگی و هنری شهرستان چالدران به گفت و گو نشستیم. 


شبستان؛ چرا و به چه دلیل از ولادت حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است؟
فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت ثامن الائمه (ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مقارن با جشن ها و آیین های شادباش در سراسر ایران به یمن قدوم موالید نورانی این دهه است.

شبستان؛ همزمان با دهه کرامت چگونه می توان کرامت این دو بزرگوار را تبیین و به جامعه شناساند؟

در این فرصت ده روز زمینه برای بیان جلوه هایی از کرامت های رضوی وبانوی کرامت کریمه اهل بیت (ع) ایجاد شده و فرصت مناسب است تا از طریق  همایش‌های مختلف با موضوع دهه کرامت و فراخوان مقالات این دهه تبیین شود. 


شبستان؛ از ظرفیت دهه کرامت برای تبیین و ترویج الگوی سوم زن بفرمایید. 

الگوی سوم زنان در امتداد همان نگرش نظام‌ساز انقلابی هویت مبارکی است که از غلبه‌ هویت‌های غربی و شرقی ممانعت می‌کند و از آزمون‌های متعدد سربلند عبور کرده است. اما آنچه در مقام سیاست‌های اجرایی مشاهده می‌کنیم، این هویت را تقویت ننموده بلکه بعضاً همگرا با جریان‌های فکری غربی یا شرقی به آرمان‌زدایی از زنان انقلاب جهت‌گیری کرده است. الگوی سوم که دوای دردهای هویتی جامعه است هم چنان از ابهام و فقدان ادبیات رنج می‌برد و باید پرسید مجموعه‌های موجود خصوصاً حوزوی در تبیین، گفتمان سازی، امتدادیابی و اجرای آنچه اقداماتی کرده‌اند؟ فقدان فناوری بومی برای تبدیل ایمان قلبی بانوی ایرانی به عمل صالح انقلابی، زنان را از هویت تمدنی خود دور کرده و به اقتضائات یک زندگی معمولی مشغول کرده است.

وضعیت زن جامعه تا حدود زیادی در راستای تقاضای مردان جامعه شکل می‌گیرد؛ که متأسفانه در عمق نگرش خود اگر غربی نگاه نکنند به الگوی زن شرقی باور دارند؛ و بلکه در لایه‌ی نخبگان و برخی مسئولان نیز نادانسته همان الگوی زن بی‌آرمان و زن منفعل غیرتصمیم‌ساز را مطالبه می‌کنند. با صرف قانون‌گذاری و نظارت اجرایی نیز تا مدل این عقلانیت با روش‌های فرهنگی متحول نشود و دوگانه‌ی تحجر و تجدد با معیار اسلام ناب و کلام انقلابی در حیطه‌ی زنان پاسخ داده نشود، مسئله حل نمی‌شود. این خلأ هویت‌سازی جذاب و انقلابی از الگوی سوم منجر به این می‌شود که در هیاهوهای تبلیغ دشمن، زنان بعضاً از چاله‌های زندگی سنتی به چاه زندگی غربی متمایل گردند.


شبستان؛ اسامی و عناوین دهه کرامت مثل«حضرت معصومه (س) بهترین دختر دنیا،  الگوی عفاف و حجاب» چقد می تواند در تبیین و ترویج الگوی سوم زن موثر باشد. 

یکی از کارهایی که باید انجام دهیم معرفی الگو برای جامعه است که در این راستا می‌توانیم حضرت معصومه(س) را بعنوان بهترین الگو برای دختران جهان معرفی کنیم.
با برنامه‌ریزی درست و سنجیده و استفاده از فرصت دهه کرامت در کنار طرح نور و عفاف و حجاب با دختران و زنان درباره مسئله حجاب گفت‌وگو کنیم و حرف‌های آنها را بشنویم و شبهاتشان را پاسخ دهیم.
اکثریت کسانی که پایبند به حجاب نیستند از پشت ماجرا و توطئه دشمن بی خبر هستند و بیشتر این افراد دلبسته اسلام و انقلاب هستند منتها تحت تاثیر تبلیغات دشمن یا به نحو دیگر به این روز افتاده‌اند که باید از طریق کار فرهنگی در کنار اقدامات سلبی دستگاه‌های مسئول با این وضعیت مقابله کنیم.

شبستان؛ ویژگی دختران شایسته در آموزه های دینی،  سبک زندگی فاطمی رضوی چیست؟

شایستگی انسان ابعاد مختلفی دارد، یک بعد آن معرفت و شناخت از خود و هدفمندی زندگی است، هدفی که انسان وقتی به آن رسید احساس پوچی نکند و نسبت خدای خود معرفت داشته باشد.
 دختر شایسته کسی است که نسبت به هویت خود ارزش قائل باشد و بداند سعادت او در رقابت ناثواب با مردان نیست بلکه در شکوفایی استعدادهای خود است، کمال هر کس این است که استعدادهای ویژه خود را که خداوند درون او نهفته است شکوفا کند.
کمال انسان در این نیست که ویژگی‌هایی را که خدا در او قرار نداده کسب کند، ادامه داد: خدای متعال فرموده است زن گل است، زن باید برای مقام مادری ارزش قائل باشد و سر پُست خود که تربیت است بایستد، دختر نمونه آرزوهای ارزشمند و چنان شخصیت استواری دارد که اگر کسانی او را سرزنش کنند دست از این راه و مرام صحیح خود برنمی‌دارد.
دختر شایسته در عین اینکه به ازدواج موفق فکر می‌کند آرزوهایش حقیر نبوده و به دنبال ازدواج با فردی است که در مسیر بندگی خداوند بتواند یار او باشد؛ دختر شایسته همتش پست و محدود در این دنیای فانی نباشد بلکه به زندگی ابدی و بعدازاین دنیا فکر کند.
 دختری شایسته است که اهل برنامه‌ریزی باشد و زمان را هدر ندهد،  یعنی سعی کند با یک برنامه‌ریزی و نظم مناسب به همه شئون زندگی خود ازجمله عبادت، رسیدگی به خانواده و درس و مطالعه و فعالیت اجتماعی سالم به‌نحوی‌که به دین و عزت او آسیب نزند، برسد.

کد خبر 1762766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha