هیئت‌های صلح و سازش در مساجد راه‌اندازی می‌شود

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان از استمرار طرح هر مسجد یک حقوقدان با راه‌اندازی هیئت‌های صلح و سازش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی، شنبه(۲۲ اردیبهشت) در نشست خبری به تبیین ماموریت ها، وظایف و عملکرد شوراهای حل اختلاف؛ داوری و میانجی‌گری پرداخت و گفت: خبرنگاران؛ افسران اطلاع‌رسانی هستند و عَلَم حقیقت‌جویی شما خبرنگاران برای همه دنیا مشخص است لذا اخبار و واقعیت‌های تلخ و شیرین را با بیان رسا و به روشنی روایت و تبیین می کنید.

وی با تاکید بر اینکه تبیین خصوصیات دولت کریمه به عهده شما خبرنگاران است؛ افزود: ما بنا داریم یک میلیون صلح‌یار برای ۵ سال آینده داشته باشیم که با تحقق این مهم شاهد صلح و سازش چشمگیری خواهیم شد و با ترویج آن جامعه روی آرامش را خواهد دید.

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: با صدور یک میلیون رای در پرونده‌های صلح سازش یعنی بذر یک میلیون کینه را از دل مردم پاک کردیم و اگر بتوانیم صلح و سازش را در جامعه رواج بدهیم دوستیِ همگان را شاهدیم و این جامعه، آن جامعه ای است که امام زمان آن را دوست دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در طول دوران تاسیس شوراهای حل اختلاف بیش از سه میلیون و ۳۰۰هزار پرونده به شورا وارد شده است، گفت: قریب همین تعداد مختومه و تعداد ۴۴ درصد با صلح و سازش خاتمه و بقیه با رای شورا مختومه شده است.
وی افزود: همچنین بیش از ۱۹ هزار پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته و در بیش از ۷ هزار فقره پرونده، زندانی با پادرمیانی شورای حل و اختلاف آزاد شدند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی از راه اندازی شوراهای صلحی در سطح استان خبر داد و افزود: در کانون وکلا و کانون کارشناسان و دفاتر خدمات الکترونیک و در بین معلمان جامعه صلح‌یار داشتیم و وقتی رویکرد جامعه به سمت صلح و سازش برود قطعاً خشونت و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش و جامعه امن خواهد شد.

وی اعضای شوراهای حل اختلاف استان را ۸ هزار و ۸۲۵ نفر دانست و گفت: در کنار شوراهای حل اختلاف بحث داوری مطرح است تا اختلاف مردمی به سمت و سوی داوری برود تا سریع و آسان و به راحتی به داوران مراجعه و مشکل خود را حل و فصل کنند و
۵۴ داوری حرفه ای را ابلاغ گرفته ایم که از قضات باتجربه و بازنشسته و... و. هستند.
حجت‌الاسلام ابراهیمی از "همایش صبر " در ۳۰ اردیبهشت در رفسنجان و مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران خبر داد و گفت: در دورانی که شورای حل اختلاف فعال هستند ۱۶۵ نفر که با قصاص جان خود را از دست می‌دادند با اخذ رضایت از اولیای دم به آغوش خانواده بازگشتند.

وی توضیح داد: البته ما سراغ هر پرونده ای برای صلح و سازش نمی‌رویم؛ پرونده‌ای را دنبال می‌کنیم که قاتل سابقه شرارت نداشته باشد، اگر شخص پرونده‌های خرد و کلان داشته باشد قطعاً پیگیر پرونده صلح و سازش آن فرد شرور نخواهیم رفت.

ابراهیمی به همایش داوری و میانجی‌گری در دوم تیرماه جاری اشاره و اهداف آن را بیان کرد و در بخش دیگر سخنان خود به طرح هر مسجد یک حقوقدان اشاره کرد که از کرمان آغاز شد و افزود: در طرح بعدی هر مسجد یک حقوقدان، یک صلح یار و یک هیئت صلح را ایجاد خواهیم کرد و این گروه صلح فعال و دو نفر را به سازش می‌رساند زیرا در برخی موارد ریشه اختلاف بررسی نمی‌شود لذا سازش ماندگار نیست.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای صلح یاران به صورت سه ماهه اشاره و بیان کرد: راهکارهای صلح و سازش صحیح و بنیادی را به صلح یاران آموزش می‌دهیم و رویکرد ما به سمت و سوی بهره بردن از افراد متخصص و با تجربه برای ایجاد یک صلح ریشه ای است.

کد خبر 1762781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha