پیشنهاد تالیف کتاب«گام اول» به زبان واسط هوسایی

یک فارسی‌دان نیجریه‌ای در غرفه بنیاد سعدی ضمن استقبال از کتاب‌های آموزش زبان فارسی این بنیاد، پیشنهاد داد که کتاب «گام اول» که الفبا و کلمات پر کاربرد اولیه زبان فارسی را می‌آموزد توسط خود و دوستانش به زبان واسط هوسایی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از بنیاد سعدی، در سومین روز از فعالیت­‌های غرفه بنیاد سعدی در سی‌و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پذیرای فارسی دانانی از کشور نیجریه بود که در شبکه رادیو هوسایی صدا و سیما فعالیت دارند.

مجتبی آدمو، طاهر امین راجی و محمد اول عثمان کنیا از گویندگان رادیو هوسا صدا و سیمای جمهوری اسلامی در غرفه بنیاد سعدی با آخرین تالیفات این بنیاد در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان آشنا شده و کتاب‌هایی را تهیه کردند.

مجتبی آدمو؛ که به گفته خودش ۲۰ سال قبل زبان فارسی را آموخته، از علاقه مردم کشورش خصوصا شمال کشور نیجریه برای یادگیری این زبان خبر داد و درخواست برگزاری کلاس‌های آموزشی زبان فارسی در شمال نیجریه را داشت.

او گفت: در حال حاضر نیجریه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که در تلویزیون و رادیو هوسا برایشان برنامه تهیه و پخش می کنیم همچنین در این رادیو حدود ۱۰ سال قبل برنامه‌ را با عنوان «آموزش زبان فارسی برای هوسا زبانان» تدارک دیده‌ایم. این برنامه در بیش از صد قسمت پانزده تا بیست دقیقه‌ای ضبط و برای مخاطبان پخش شده است.

این مجری نیجریه ای تاکید کرد: ادبیات فارسی بویژه ادبیات کلاسیک،ارزش انسانی زیادی دارد و ترجمه آن برای مردم با هر ملیتی ضروری است. به آثار سعدی توجه کنید. بوستان و گلستان پر از حرف است و هنوز تازگی خود را دارد.

در ادامه سید علی موسوی زاده، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی، ضمن تقدیر از این پیشنهاد کتاب گام اول با زبان واسط هوسایی و برگزاری کلاس های آموزش فارس در بخش شمالی کشور نیجریه گفت: درخواست شما برای برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در شمال نیجریه و همچنین گام اول را  حتما بررسی می‌کنیم و اطلاع خواهیم داد.

همچنین بنا شد با توجه به استقبال زبان آموزان نیجریه ازکتاب«گام اول» با همکاری این گروه، کتاب مذکور با زبان واسط هوسایی ترجمه شود.

بنیاد سعدی در سی‌و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ در سه غرفه بخش عمومی (شبستان - راهرو۳ غرفه ۳۲) ،بخش  دانشگاهی (رواق غربی، طبقه اول سالن ۴ غرفه شماره ۱۶۴) و بخش بین الملل (نیم طبقه اول، بخش بین الملل) پذیرای علاقه‌مندان  از  ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ عصر است.

کد خبر 1762925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha