رشد ۵۴ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی

ذاکریان از رشد ۵۴.۵ درصدی میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان خراسان جنوبی از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و گفت: رقم سرمایه‌گذاری در استان تا پایان اردیبهشت امسال ۹۹۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مرتضی ذاکریان صبح امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: تحقق شعار سال ۱۴۰۳ به عنوان فرمان و نقشه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مردم و مسئولان، نیازمند حرکت شتابنده و متفاوت با گذشته، یعنی همان "جهش" است.

وی با اشاره به اینکه امید و انگیزه، لازمه جهش است، افزود: حضور میدانی مقامات و مسئولان در جمع مردم، پاسخگویی به مردم و انجام پروژه‌ها ایجاد امید می‌کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه "تولید" هم در شعار امسال با کیفیتی بیشتر مطرح شده است، گفت: "جهش تولید با مشارکت مردم" یک شعار مردم پایه است که کنشگران اصلی این مهم محسوب می‌شوند.

ذاکریان در واگذاری امور به مردم به سهم ۲۵ درصدی اقتصاد در حوزه تعاون و اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و ادامه داد: امروز طبق برآوردها، سهم تعاونی‌ها تنها ۶ تا ۷ درصد در حوزه اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای تحقق شعار سال در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان احصا شده است، افزود: باید دقت کرد که آمایش سیاست‌های کلی با بضاعت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی منطبق با شعار سال باشد.

ذاکریان با طرح این سوال که آیا بخش خصوصی که در تولید ناخالص ضعیف است و یا به این توانمندی رسیده‌اند که در مقابل شرایط ناپایدار، فعال باشند، گفت: در استان خراسان جنوبی نیازمند حضور پررنگ دولت در زیرساخت‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشوق‌های موثر برای تقویت سرمایه‌گذاران باید تقویت شود، افزود: باید از مزیت عقب‌ماندگی استان بهره بگیریم که بتوانیم در فرصت کوتاه این موضوع جبران شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بر توانمندسازی نیروهای انسانی در زمینه توسعه فردی و ارتقای شغلی تاکید کرد و گفت: توسعه ستیزی کنار در استان خراسان جنوبی باید گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در ابتدای دولت سیزدهم ۹۹۰ میلیون دلار بوده و تا پایان اردیبهشت امسال به مبلغ ۱۵۳۰ میلیون دلار رسیده است که رشد بیش از ۵۴ درصدی داشته است، ادامه داد: از این رقم، مبلغ ۱۷۱ میلیون دلار در ۷ پروژه مربوط به سال ۱۴۰۰، مبلغ ۷۶ میلیون دلار در پنج پروژه سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۱۴۰۱ و مبلغ ۲۹۲ میلیون دلار در پنج پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به سال گذشته است.

ذاکریان میزان سرمایه‌گذاری خارجی وارده (جذب شده) در ابتدای دولت سیزدهم ۸۶.۸ میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم تا پایان اردیبهشت ماه امسال به بیش از ۹۷.۹ میلیون دلار رسیده است که نسبت به به دو سال گذشته رشد ۱۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد که از این رقم ۶۰۰ هزار دلار مربوط به سال جاری است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در اردیبهشت ماه امسال، به تعداد ۳۰ پروژه است که نسبت به ابتدای دولت سیزدهم رشد ۱۳۰ درصدی داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه‌های فعال (به بهره‌برداری رسیده) در اردیبهشت ماه امسال، به تعداد ۱۶ پروژه است که نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، رشد ۷۷.۷ درصدی داشته است، یادآور شد: در حال حاضر تعداد ۱۶ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مصوب به مبلغ ۲۱۷.۶ میلیون دلار فعال و در حال حاضر بهره برداری، ۵ پروژه با سرمایه مصوب ۳۵.۸ میلیون دلاری در حال ساخت و چهار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۸۹.۱ میلیون دلار در حال پیگیری است.

ذاکریان میزان اشتغال مستقیم در ۱۶ پروژه فعال را یک‌هزار و ۸۵ نفر و اشتغال غیر مستقیم را ۲ هزار و ۱۲۵ نفر اعلام کرد و گفت: ۸۵۵ نفر در ۷ پروژه مربوط به سرمایه‌گذاران کشور چین است.

کد خبر 1763140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha