۷۶ سال نکبت بر سایه فلسطین؛ آمار و ارقام

بر اساس گزارش اخیر اداره مرکزی آمار فلسطین، اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تاکنون ۱۳۴ هزار فلسطینی و عرب را در فلسطین به قتل رسانده است و یک میلیون بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: فردا چهارشنبه مصادف با هفتاد و ششمین سالروز نکبت، در حالی در فلسطین برگزار می‌شود که جنگ نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه از اکتبر گذشته تاکنون ادامه دارد.

در ۱۵ می هر سال، فلسطینیان از طریق راهپیمایی‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌هایی در سرزمین‌های فلسطینی و خارج از کشور در سراسر جهان، روز نکبت را برگزار می‌کنند.

سالروز نکبت امسال در حالی برگزار می‌شود که  نوار غزه و  کرانه باختری و اردوگاه های جنین و طولکرم زیر آتش صهیونیست‌ها قرار دارد.

قیام اسرائیل

در غروب ۱۴ می ۱۹۴۸، اسرائیل تشکیل کشور خود را در سرزمین فلسطین اعلام کرد و ایالات متحده اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت.

فلسطینی‌ها نکبت را از اعلامیه بالفور در دوم نوامبر ۱۹۱۷ جدا نمی‌دانند که از طریق آن بریتانیا به طور جدی «پروژه صهیونیستی» را پذیرفت و ایجاد یک میهن ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین را اعلام کرد.

فلسطینی‌ها می‌گویند که انگلیس با صدور این وعده تا سال ۱۹۴۸ درهای مهاجرت یهودیان به فلسطین را باز کرد و اساس نکبت را بنا گذاشت.

پس از کمتر از دو دهه، اسرائیل بقیه فلسطین، به ویژه کرانه باختری  از جمله قدس شرقی و نوار غزه، و سرزمین های عربی در لبنان، سوریه، اردن و مصر را اشغال کرد.

نکبت در ارقام

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، وقایع نکبت و آوارگی پس از آن، با توجه به اخراج یک ملت کامل و جایگزینی گروه ها و افراد از سراسر جهان در آنها، یک تراژدی بزرگ برای مردم فلسطین بود.

اداره مرکزی آمار فلسطین در گزارشی اعلام کرد که نکبت منجر به آواره شدن بیش از یک میلیون فلسطینی از یک میلیون و ۴۰۰ میلیون فلسطینی ساکن در یک هزار و ۳۰۰ روستا و شهر در سال ۱۹۴۸ شد.

اسرائیل در آن زمان ۷۷۴ روستا و شهر فلسطینی را تحت کنترل خود داشت که ۵۳۱ روستا به کلی ویران شد و بقیه تحت اشغال و قوانین آنان در آمد.

بر اساس گزارش‌ها، گروه‌های صهیونیستی در جریان پاکسازی، بیش از ۷۰ قتل عام علیه فلسطینی‌ها انجام دادند که منجر به شهادت بیش از ۱۵ هزار فلسطینی شد.

در جریان نکبت، اسرائیل در بیش از ۸۵ درصد از مساحت فلسطین تاریخی که تقریباً ۲۷ هزار کیلومتر مربع است، تأسیس شد.

این گزارش نشان می دهد که ۱۳۴ هزار فلسطینی و عرب از زمان «نکبت» در سال ۱۹۴۸ در فلسطین کشته شده اند، علاوه بر این حدود یک میلیون دستگیری از زمان نکبت در سال ۱۹۶۷ به ثبت رسیده است.

تعداد فلسطینی ها ۱۰ برابر شده است

اداره مرکزی آمار با بیان اینکه «تعداد کل فلسطینیان در جهان در پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۴.۶۳ میلیون نفر رسیده است، گفت: تعداد فلسطینی ها از زمان نکبت ۱۹۴۸ حدود ۱۰ برابر شده است.

این اداره افزود: ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در فلسطین (کرانه باختری از جمله قدس و غزه) و حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سرزمین‌های ۱۹۴۸ (اسرائیل) هستند و این درحالی است که  تعداد فلسطینیان در کشورهای عربی به حدود ۶ میلیون و ۵۶۰ نفر و در کشورهای خارجی به حدود ۷۷۲ هزار نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کرانه باختری، ۴۷۷ هزار نفر در قدس شرقی و دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در نوار غزه هستند.

در این گزارش آماری آمده است: فلسطینی‌ها حدود ۴۹.۹ درصد از جمعیت ساکن در فلسطین تاریخی را تشکیل می دهند.

در ادامه آمده است: تعداد فلسطینیان در فلسطین تاریخی تقریباً ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است، در حالی که تعداد یهودیان تا پایان سال ۲۰۲۳ حدوداً ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده بود.

در مورد تراکم جمعیت، در گزارش فلسطینی‌ها می گوید: در پایان سال ۲۰۲۳، این میزان در کرانه باختری ۵۸۲ نفر در هر کیلومتر مربع و در نوار غزه ۶۱۸۵ نفر در هر کیلومتر مربع است.

شهرک سازی و بازداشت

از زمان وقایع نکبت تا به امروز، سیاست‌های بازداشت اسرائیل علیه فلسطینیان ادامه دارد و دفتر رسمی آمار مرکزی اعلام کرده است که بیش از یک میلیون بازداشت از سال ۱۹۶۷ ثبت شده است که نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۴۰۰ زندانی در زندان های اسرائیل هستند.

در سطح شهرک سازی، گزارش فلسطینی‌ها حاکی از آن است که تعداد سایت ها و پایگاه های نظامی استعماری اسرائیل در پایان سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری به ۴۸۳ مکان رسید که شامل ۱۵۱ (شهرک) و ۲۵ پاسگاه مسکونی می‌شود.

همچنین ۱۶۳ پایگاه استعماری، و ۱۴۴ مکان دیگر به عنوان مناطق صنعتی، توریستی یا خدماتی و اردوگاه‌های ارتش وابسته به مستعمره هستند.

اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام کرد: تعداد شهرک نشینان در پایان سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری به ۷۴۵ هزار و ۴۶۷ نفر رسید که ۳۳۶ هزار و ۲۷۲ شهرک نشین در قدس اشغالی زندگی می کنند.

جنگ مستمر

سالروز نکبت در حالی برگزار می‌شود که ارتش اشغالگر به جنگ ویرانگر خود علیه غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ادامه می دهد و ده ها هزار فلسطینی را کشته و زخمی کرده است که اکثر آنها کودک و زن هستند و حدود ۱۰ هزار نفر در میان ویرانی‌های عظیم و قحطی مفقود شده اند.

اداره مرکزی آمار فلسطین در گزارش خود با اشاره به اینکه  بیش از ۳۱ هزار ساختمان تخریب شده و حدود ۱۷ هزار ساختمان به شدت آسیب دیده است، خسارات مستقیم نوار غزه در نتیجه جنگ کنونی اسرائیل بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

به موازات جنگ غزه، ارتش اسرائیل عملیات خود را در کرانه باختری تشدید کرد و بر اساس داده‌های وزارت بهداشت فلسطین، از ۷ اکتبر ۴۹۸ شهید و حدود ۵۰۰۰ زخمی برجای گذاشت و هزاران نفر نیز دستگیر شدند.

اداره مرکزی آمار نشان می دهد که اسرائیل در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۵۹ ساختمان و تأسیسات را در کرانه باختری تخریب و ویران کرد و  ۱۳۳۳ دستور تخریب تأسیسات فلسطینی را به بهانه نداشتن مجوز صادر کرد.

کد خبر 1763415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha