فتح خرمشهر خودباوری ملی را به اوج خود رساند

امام جمعه موقت پاتاوه با تبریک سالروز فتح خرمشهر، گفت: با فتح خرمشهر خودباوری ملی به اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «اسلام ایمانی تبار» ظهر امروز (۲۸ اردیبهشت ماه) در خطبه های نماز جمعه شهر پاتاوه ضمن سفارش خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، به بیان حدیثی از امام علی علیه السلام در مورد قرآن اشاره و اظهار کرد:(وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ، وَتَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ، وَاسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَآِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ، وَ أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ)«قرآن را فرا گیرید که بهترین گفته هاست!-در آن بیندیشید که بهار قلب هاست!- از نور آن، شفا و درمان بطلبید که شفای دل های بیمار است!- آن را به نیکوترین وجه تلاوت کنید، که نافع ترین سخن هاست!»
 
امام جمعه موقت پاتاوه گفت: امام(ع) در واع چهار مرحله مختلف را که به طور طبیعی، یکی بر دیگری تقدّم دارد، ذکر فرموده و در مرحله نخست، دستور به فرا گرفتن قرآن می دهد و آن را «احسن الحدیث» می شمرد، چرا که جامع ترین دستور سعادت انسان هاست.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، به تفکّر و اندیشه در معنا و محتوای آن دستور می دهد، چرا که بهار دل هاست؛ همان گونه که در فصل بهار شکوفه ها، گل ها و سبزه ها همه جا می روید، به برکت قرآن مجید نیز گل های فضایل اخلاق و شکوفه های معارف الهیّه بر صفحه دل ظاهر می شود و آن کس که حیات انسانی از آن نگیرد، همچون درخت خشکیده ای است که در فصل بهار، تکان نمی خورد.

حجت الاسلام ایمانی تبار افزود: در مرحله سوم دستور به عمل می دهد و می فرماید: «از نور آیات الهی شفا بگیرید، همان گونه که بسیاری از بیماران از پرتو نور آفتاب، سلامتی خود را باز می یابند و محیط زندگی آنها با تابش نور آفتاب از عوامل بیماری پاک سازی می شود، که گفته اند: «آنجا که آفتاب بتابد طبیب نیاید».

امام جمعه موقت پاتاوه بیان کرد: در مرحله چهارم با جمله «أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ; قرآن را به نیکوترین وجه، تلاوت کنید» تا دل های مشتاقان به سوی آن جذب شود و دور افتادگان، به آن نزدیک گردند، وظیفه تبلیغ صحیح قرآن را گوشزد می نماید.

وی یادآور شد: امام(ع) با این چهار دستور، وظیفه مردم را در برابر قرآن مجید مشخّص کرده و ای کاش تنها به تلاوت، تجوید، زیبایی صوت و قرائت، قناعت نمی شد و مراحل دیگر که هدف اصلی را تشکیل می دهد، درباره قرآن پیاده می شد.

حجت الاسلام ایمانی تبار گفت: در جمله نخست درباره قرآن مجید تعبیر به «احسن الحدیث» و در جمله آخر به «انفع القصص» شده و با توجّه به اینکه حدیث به معنای هر کلامی است که از سخنگویی صادر می شود (زیرا حدیث از مادّه «حُدوث» است و به کلام، حدیث گفته می شود به خاطر اینکه پی درپی حادث می گردد) مفهوم آن این است که قرآن برترین کلامی است که در میان انسان ها وجود دارد.

امام جمعه موقت پاتاوه افزود: هم از نظر فصاحت و بلاغت و هم از نظر محتوا و در واقع، اشاره به آیه شریفه «أَللهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَاباً مُتَشَابِهاً مَثَانِیَ; خداوند بهترین سخن را نازل کرده است؛ کتابی که آیاتش (در لطف و زیبایی و عمق ومحتوا) همانند یکدیگر است; آیاتی مکرّر دارد».(۲)

وی ادامه داد: ولی «أَنْفَعُ الْقَصَص» (با توجّه به اینکه «قَصَص» در اصل به معنای جستجوکردن چیزی است و به هر کلامی اطلاق می شود، زیرا هر سخنی چیزی را جستجو و بیان می کند و به همین دلیل بعضی از مفسّران تصریح کرده اند که «أحسن القصص» اشاره به مجموعه قرآن است) ناظر به آثار و نتایج عملی قرآن است که در سایه پیاده کردن دستورات آن حاصل می شود.

حجت الاسلام ایمانی تبار در خطبه سیاسی نماز با گرامی داشت دهه کرامت و تبریک ایام به روایتی از امام رضا (ع) به نقل از رسول اکرم (ص) به نقل از حضرت جبرئیل (ع) از کلام خداوند متعال گفت:«کلمه لااله الاالله حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی؛ و امام ادامه می دهند که به شروطها و اَنَ من شروطها.  کلمه لااله الاالله زره و جان پناه انسانهاست و کسی که می خواهد از دستبرد، آزار و اذیت شیطان در امان بماند، باید وارد این حصن و جان پناه شود و البته شرط ورود به این دژ مستحکم، ولایت پذیری و پیروی از ائمه اطهار علیهم السلام از جمله آن امام همام است.   

خطیب موقت نماز جمعه پاتاوه کلمه لااله الاالله را دارای جایگاه رفیع و بسیار ارزنده ای در دین مبین اسلام دانست و به دو کارکرد حقوقی و خصوصی آن اشاره و بیان کرد: کارکرد حقوقی این کلمه، همان ظاهر بیانی آن است که افراد با ذکر کلمه لااله الاالله، از کفار متمایز گشته و جان شان در امان می ماند.

وی افزود: در مورد کارکرد خصوصی این کلمه، هر کس آن را بر زبان آورد، در واقع باید به مقتضیات آن نیز عمل کند، یعنی همه الهه ها را کنار زده و تنها به دنبال الله باشد و صرفاً از خداوند متعال کمک جوید.

حجت الاسلام ایمانی تبار اظهار کرد: عمل به این مقتضیات باعث می شود انسان، اصلاح رفتاری و انگیزشی پیدا کند، عمل به هر آموزه دینی که با نیت عمل به دستور خدا همراه باشد، انسان را در حصن خداوند متعال قرار می دهد؛ این عمل هم کارهای روزمره فردی و اجتماعی را شامل می شود .

امام جمعه موقت پاتاوه به مثالی در این زمینه اشاره و ادامه داد: احترام به دیگران عمل پسندیده ای است که چنانچه بر اساس ارزش های دینی و اطاعت الهی صورت گیرد، همان اقتضای لااله الاالله است اما اگر بخاطر نیات شخصی و غیر الهی باشد،  دیگر نه تنها ارزشی ندارد، بلکه به مسیر آتش و جهنم ختم خواهد شد.

وی افزود: دعایی از امام صادق (ع) داریم با این مضمون که «خدایا مرا در زره و دژ مستحکم خودت قرار بده»، قرائت روزانه این دعا "أَللهُمَّ اجعَلِنی فِی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تَجعَلُ فیها مَن تُرید" را بنا به تأکید حضرت آیت الله العظمی بهجت (رض) به حضار توصیه کرد.

حجت الاسلام ایمانی تبار در بخش دوم خطبه سیاسی با تبریک سالروز فتح خرمشهر، «سوم خرداد» را یادآور رشادت و اقتدار مردم ایران دانست و تصریح کرد: با فتح خرمشهر خودباوری ملی به اوج خود رسید، یک حادثه تاریخی کم‌نظیر اتفاق افتاد و ملت ایران با سربلندی از مقابله با اردوگاه استکبار جهانی بیرون آمد.

خطیب موقت نماز جمعه پاتاوه یادآور شد: حلاوت و شیرینی فتح خرمشهر در سایه خودباوری ملی همواره باعث سربلندی ملت ایران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این زمان و در سال جهش تولید نیز بخواهیم آن سربلندی‌ها را تکرار کنیم و تحقق‌بخش منویات مقام معظم رهبری که فرمودند «خرمشهرها در پیش هستند» شده و شاهد فتوحات ماندگار در صحنه‌های اقتصادی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… باشیم، توجه به مؤلفه‌های پیروزی‌بخش در زمان فتح خرمشهر راهگشاترین مسیر خواهد بود.

حجت الاسلام ایمانی تبار گفت: برای فتح خرمشهرهای دیگر هم توجه به مؤلفه‌هایی چون «وحدت و همدلی سیاسی و اجتماعی، سرعت بخشیدن به اقدامات مورد نیاز در همه حوزه با به‌کارگیری تفکر جهادی و انقلابی، استفاده از ظرفیت‌های موجود داخل کشور و تبدیل مزیت‌های نسبی به مزیت‌های رقابتی به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، تقویت بصیرت و شناخت عموم جامعه در مورد مکر و نیرنگ دشمن و توجه به توان داخلی به‌جای دل بستن به اردوگاه استکبار، تقویت خودباوری ملی با میدان دادن عملی به جوانان و در نهایت صبر و استقامت و ایستادگی در مبارزه بی‌امان با دشمن در جنگ اقتصادی، سیاسی و…» ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

امام جمعه موقت پاتاوه افزود: بدون تردید توجه عملی و رفتاری از سوی مسئولان و آحاد ملت به مؤلفه‌های یاد شده، قدرت بخش، اقتدار آفرین و قوی کننده ملت ایران در همه زمینه‌ها به‌ویژه در سال «جهش تولید» و آینده این مرزوبوم خواهد بود.

وی گفت: فتح خرمشهر یک نقطه عطف مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس است که علاوه بر دستیابی به یک پیروزی بزرگ سیاسی- نظامی، همواره می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار تاریخی بر تقویت انسجام ملی و مظهر خودباوری ملی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1763868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha