روایت بانوان مسجدی که در مهاباد کارآفرین شدند

کانون فرهنگی و هنری ساجده شهرستان مهاباد با راه‌اندازی کارگاه سبزی خشک کنی توانسه زمینه اشتغال پنج بانوی بی سرپرست را فراهم کند.

خبرگزاری شبستان- آذربایجان غربی؛ مساجد از صدر اسلام تاکنون پایگاهی برای انجام فعالیت هایی همچون امور عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده و همین امر موجب شد تا این اماکن مقدس از جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان برخوردار شوند و جایگاهی که در طول قرن‌های متمادی با فعالیت‌های متنوع و محوریت بخشیدن بسیاری از مسایل جامعه به داخل مسجد، تثبیت شده بود و اکنون به دلایل گوناگون دیگر آن رونق سابق را ندارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان جنگ تحمیلی کارکردهای آموزشی و اجتماعی مساجد احیاء شد و در همین راستا نام نویسی، آموزش نظامی و اعزام رزمندگان به جبهه بر عهده مساجد بود و علاوه بر این نیز مساجد پایگاهی برای جمع آوری و ارسال کمک های مردمی به جبهه ها بودند. بسیاری از بانوان در مساجد کارهای پشتیبانی همچون دوخت و دوز لباس برای رزمندگان و بسته بندی کمک های مردمی را بر عهده داشتند.

پس از جنگ تحمیلی نیز کانون های فرهنگی هنری در مساجد راه اندازی شده تا کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیاء کرده و کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و با بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی ها و نقطه قوت خود یعنی ارتباط مستقیم با اقشار مختلف مردم سعی کرده اند تا در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی مردمی گام های موثری بردارند.  

مسجد بهترین پایگاه برای مهارت افزایی است و کانون فرهنگی و هنری ساجده شهرستان مهاباد در این مورد تا به امروز موفق عمل کرده است.

روایت بانوان مسجدی که در مهاباد کارآفرین شدند

روایت بانوان مسجدی که در مهاباد کارآفرین شدند

فاطمه شریف‌پور، مدیر کانون فرهنگی و هنری ساجده شهرستان مهاباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، با بیان اینکه این کانون بیش از ۱۰۰ نفر عضو فعال دارد، گفت: کارآفرینی یک مفهوم وسیع و دارای ابعاد مختلف است که با شرایط اقتصادی و معیشتی امروز، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی افزود: در این راستا در کانون فرهنگی و هنری ساجده فعالیت های مختلفی در این حوزه انجام می شود و بیشتر دوره هایی که در مورد کارآفرینی و اشتغال برای بانوان بود، موثر واقع شده است.

شریف پور ادامه داد: رشته کارآفرینی شامل قالی بافی، خیاطی، گلیم بافی و هر رشته ایی که مورد نیاز بانوان شهرستان است در این مسجد دائر می باشد و در سال ۱۴۰۲ در رواق کارآفرینی رتبه اول استانی را کسب کردیم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری ساجده شهرستان مهاباد افزود: تقریبا ۲۰ روز هم است که کارگاه سبزی خشک کنی توسط یکی از خیرین و به همت اعضای فعال کانون راه اندازی شده و برای پنج بانوی بی سرپرست اشتغال آفرینی شده است.

وی گفت: تمام کارها از جمله بسته بندی و فروش توسط بانوان انجام می شود و این دستگاه روزانه قابلیت استفاده بیش از ۳۰۰ کیلو سبزی و میوه را دارد.

شریف پور با بیان اینکه برای بیمه این بانوان نیز اقدامات لازم در حال انجام است، ادامه داد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا همواره برای گره گشایی از مشکلات افراد بی بضاعت گام برداریم.

روایت بانوان مسجدی که در مهاباد کارآفرین شدند

فعالیت ۸۶ کانون فرهنگی و هنری تخصصی خواهران در آذربایجان غربی

محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی به خبرنگار شبستان گفت: در سطح استان هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری فعالیت می کند که بیش از ۱۰۶ هزار نفر عضو این کانون ها بوده که ۱۰ هزار نفر آن در سال ۱۴۰۲ رقم خورده است.

رضایی ادامه داد: از هزار و ۴۰۰ کانون فعال در استان ۴۴۰ کانون فرهنگی و هنری اهل سنت، ۷۰۰ کانون آن روستایی. ۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری خواهران هستند که در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۶ کانون فرهنگی و هنری تخصصی خواهران تشکیل شد.

وی افزود: برای اینکه فعالیت کانون های فرهنگی و هنری هدفمند باشند سطح بندی کانون ها را از سال ۱۴۰۲ آغاز کردیم و تمام حمایت های ستاد براساس سطح کانون ها صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف اصلی ما این است که کارکردهای اصلی مسجد را به مساجد برگردانیم، گفت: کالبد رفتاری دهه ۸۰ و ۹۰ هایی متقاوت بوده و فضای مجازی بر آن‌ها غلبه کرده است که باید در این راستا کارهای بیشتر و بهتری صورت گیرد.

کد خبر 1764068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha