نقشه راه معادن خراسان جنوبی تدوین شود

نخعی با بیان اینکه نقشه راه مناسب و دقیقی برای معادن خراسان جنوبی باید تدوین شود، گفت: به شورای معادن استان هم باید اختیارات لازم داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مصطفی نخعی ظهر امروز (۲۹ اردیبهشت) در شورای معادن استان که با حضور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: هنوز معدن جایگاه دقیق خود را در زمینه اشتغال و خلق ثروت نرسیده است.

وی افزود: باید در زمینه معادن دست فرمان را عوض کنیم تا معدن به عنوان پیشرانه اقتصاد کشور بیش از گذشته کارایی خود را  در  توسعه اقتصادی داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش‌ها این است که یک نظام تنظیم‌گری واحد در زمینه معدن نداریم و این ثروت کشور به صورت جزیره‌ای مدیریت می‌شود.

نخعی با بیان اینکه باید یک نظام تنظیم‌گری واحد در حوزه معدن داشته باشیم، ادامه داد: خردمالکی در بخش معدن خیلی نمی‌تواند ارزش‌آفرین و به پیشرفت اقتصاد معدن در کشور کمک کند که باید این مشکل رفع شود.

وی با گلایه از سازمان‌های توسعه در استان(ایمیدرو) که در زمینه اکتشافات معدنی زیاد کار نکردند که در این خصوص از دنیا عقب هستیم، عنوان کرد: در حالی که عمق اکتشافات معدنی در کشور کمتر از ۱۰۰ متر است در دنیا در عمق‌های بالاتر از هزار متر کار می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال گذشته با وارد کردن ماشین‌آلات معدنی کمک شده اما باید ادامه‌دار باشد.

نخعی  بر لزوم اصلاح و بازنگری قانون معادن تأکید کرد و گفت: نقشه راه مناسب و دقیقی برای معادن خراسان جنوبی که از چهار استان مطرح معدنی کشور است باید تدوین شود و همه ما مکلف باشیم در مسیر این نقشه حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به شورای معادن استان هم اختیارات لازم داده شود، افزود: بسیاری از پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی بلوکه است که باید در خصوص آزادسازی آن تدبیر ویژه شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی قوانین حوزه معادن باید در استان‌ها بومی‌سازی شود، اضافه کرد: حقوق دولتی معادن ۱۵ درصد است که سازمان برنامه و بودجه به استان اختصاص نمی‌دهد که باید این حقوق دولتی در مناطقی که معادن تخریب و آسیب دارند، صرف زیرساخت‌ها شود.

نخعی با اشاره به گلایه‌های مردمی در خصوص آسیب معادن به زیرساخت‌های منطقه، تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه باید مقید باشد که حقوق دولتی معادن را کامل پرداخت کند تا صرف زیرساخت‌ها شود این شرایط شامل مسئولیت اجتماعی معادن هم می‌شود.


وی به مر غوبیت، تنوع رنگ و کیفیت و کمیت سنگ گرانیت خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در خصوص این معادن نیاز به سیاست‌گذاری داریم و  در لایحه برنامه هفتم که به مجلس آمد یک کلمه در خصوص سنگ‌های ساختمانی نبود و در مجموع با این شرایط در زمینه سنگ‌های ساختمانی هیچ هدف‌گذاری نشده است.


نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس خواستار تدوین برنامه منسجم و نقشه راه در خصوص گرانیت خراسان جنوبی شد تا نقش بیشتری از بازار صادراتی این سنگ داشته باشیم.

کد خبر 1764071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha