مرمت بیش از ۵۰ اثر تاریخی استان در سال گذشته

مرادی گفت: بیش از ۵۰ اثر تاریخی استان مرکزی در سال گذشته مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، محمود مردای، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به فعالیت های این اداره در سال گذشته، گفت: در سالی که گذشت ۵۰ قرارداد به منظور عملیات مرمتی  ابنیه تاریخی در سطح استان منعقد شد و برای مرمت این آثار تاریخی ۲۱ میلیارد تومان هزینه شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه این پروژه‌ها در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی، مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بخش خصوصی، خرید مصالح به منظور احداث موزه بزرگ و  مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک بوده است، افزود: مهمترین این پروژه‌ها شامل مرمت و ساماندهی مجموعه بازار اراک بوده است.

وی مرمت مسجد جامع ساوه، کاروانسرای آوه، بازار نراق، امامزادگان ساروق، امامزاده سلیمان نراق، امام‌زادگان آستانه، امام‌زاده محمد فم تفرش، امام‌زاده شاهواروق را نیز از دیگر پروژه‌های مهم اجرا شده در سال گذشته دانست.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۷ اثر نامنقول، ۲  اثر منقول تاریخی، ۵  اثر ناملموس و ۴  اثر طبیعی  در فهرست ملی به ثبت رسیده  است، اهار داشت: ۵ اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شده‌اند.

مرادی با اشاره به اینکه سال گذشته  ۷ اثر ثبتی نا منقول شناسایی شد، افزود: مهمترین آنها تکیه سرآبادان شهرستان تفرش، کارخانه قند شهرستان شازند، حمام روستای خیرآباد بودند و دو اثر منقول ثبتی شامل: محراب مسجد جامع ساوه، درب چوبی امام زاده مشهد گرمه  و ۴  اثر طبیعی از شهرستانهای استان درختان کهنسال  هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرادی تهیه مجوز کاوش برای غار هستیجان، تپه قلعه نو و تپه بازنه را از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در سال گذشته دانست و گفت: در سال ۱۴۰۲ چندین قرارداد مطالعاتی در جهت تهیه ضوابط اختصاصی برای بافت تاریخی شهرهای استان از جمله آشتیان و تفرش منعقد شده و پروژه‌های مطالعات و مستندنگاری  آنها در حال اجراست.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، در پایان با بیان اینکه استان مرکزی دارای بیش از2 هزار  اثر تاریخی شناسایی شده است، ادامه داد: تا کنون ۹۸۰  اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 1764085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha