مسلمانان کالدونیای جدید و استعمارگری فرانسه

کالدونیای جدید در اقیانوس آرام از جمله مجمع الجزایری است که در حال حاضر بر اساس آمار غیر رسمی، 7 هزار و 300 مسلمان دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: کالِدونیای جدید یا کالِدونیای نو، مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه (از ۱۸۵۳) در اقیانوس آرام است. این جزایر در محدودهٔ ملانزی در جنوب باختری اقیانوس آرام قرار دارند. کالدونیای جدید از جزیره اصلی،  جزیره‌های لویالتی و چند جزیره کوچک تشکیل شده‌است. جمعیت کالدونیای جدید برابر با 285 هزار نفر برآورد شده ‌است.

کالدونیا، نام سرزمین اسکاتلند در زبان لاتین است. جیمز کوک دریانورد انگلیسی در سال ۱۷۷۴ وقتی برای نخستین بار جزیره اصلی کالدونیای نو را دید، این نام را به آن داد. چرا که تپه‌های آن او را به یاد کوه‌های اسکاتلند می‌انداخت. او جزیره‌ای که در شمال آن قرار داشت (وانواتو کنونی) را نیز با توجه به جزیره‌ای که در شمال اسکاتلند قرار دارد؛ «نیو هبردی» نامید.

چند مسلمان در کالدونیای جدید وجود دارد؟

طبق آمار سال 2020، جمعیت مسلمانان در کالدونیای جدید، حدود شش هزار و 500 مسلمان است که اکثر آنها الجزایری و مراکشی هستند، مقامات فرانسوی در آغاز استعمار، آنها را به این سرزمین منتقل کردند و گروه‌های مسلمان از اندونزی به آنها پیوستند و اولین مرکز اسلامی را در کالدونیای جدید به پایتختی نومئا تأسیس کردند.

کالدونیای جدید از گروهی از الجزایر تشکیل شده است، به همین دلیل است که به آن مجمع الجزایر می گویند. در سال 1774 در سفر جیمز کوک بریتانیایی، کشف شده است و او آن را کالدونیای جدید نامگذاری کرد، زیرا قسمت شمال شرقی مجمع الجزایر اسکاتلند که پدرش در آن زندگی می کرد، شبیه آن بوده است و به همین دلیل نام آن را کالدونیا گذاشت.

در بین سال‌های 1864 تا 1879 مسلمانان به دست فرانسوی‌ها با سرکوب گسترده‌ای روبه رو شدند که منجر به تبعید مخالفان و اعضای ارشد مقاومت الجزایر شد و  بیش از دو هزار مسلمان در قفس‌های آهنی انداخته شدند.

آنها را مانند برده ها با کشتی‌های دریایی به جزیره ای بدون مایحتاج زندگی که سفر به آن ماه ها طول می کشد، بردند؛ آنها در آنجا می میردند و اجسادشان را به دریا می انداختند. بخشی از آنها که زنده ماندند، به دورافتاده ترین نقاط کالدونیا برده شدند و بعداً برای استخراج نیکل فرانسه از آنها استفاده شد و به لطف آنان صنعت خودروسازی توسعه داده شد.

در حال حاضر مسلمانان در تمامی شهرهای تحت کنترل فرانسه از جمله استان کالدونیا با سرکوب از سوی دولت فرانسه روبرو هستند. همچنین از انجام مراسم عبادی خود محروم می‌شوند و محدودیت هایی را برای پوشش اسلامی و پخش اذان وجود دارد.

سکه کالدونیای جدید

واحد پول کالدونیای جدید فرانک است که مبتنی بر یورو است و ارتباط نزدیکی با آن دارد.

پرچم کالدونیای جدید

برخی منابع نشان می‌دهد که پرچم کالدونیای جدید تا سال 2010 همان پرچم بین المللی شناخته شده فرانسه بود، اما با تشکیل جنبش استقلال «آزادی برای کاناک» ، به ویژه در ژوئیه 2010، کاناک یا مردم بومی، پرچمی برای خود انتخاب کردند.

پرچم کالدونیا در سه رنگ در پس زمینه آبی، قرمز و سبز، با نماد کاناک در وسط است که ممکن است نماد جزایر تشکیل دهنده مجمع الجزایر و متصل به یکدیگر باشد.

مسلمانان کالدونیای جدید و استعمارگری فرانسه

کد خبر 1764182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha