واکنش کشورهای جهان به سانحه هوایی برای رئیس جمهوری ایران

مقامات کشورهای مختلف جهان نسبت به سانحه سقوط بالگرد حامل «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهش به شدت ابراز نگرانی و برای کمک به ایران برای جستجو و نجات اعلام آمادگی کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: درپی سانحه سقوط بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران امروز(یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)، مسئولان کشورهای مختلف نسبت به این مسئله به ابراز نگرانی کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: ترکیه با تاسف تحولات مربوط به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران را دنبال می کند و امیدوار است که رئیس جمهوری و مسئولان دیگر در وضعیت خوبی باشند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات لازم برای ارائه انواع پشتیبانی برای جستجو و نجات انجام شده است.

ترکیه یک فروند پهپاد آکینجی و یک بالگرد مجهز به دید در شب برای جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران اختصاص داده است.

ترکیه یک فروند پهپاد آکینجی و یک بالگرد مجهز به دید در شب برای جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران اختصاص داده است.

عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری عراق در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت: ما با نگرانی شدید خبر حادثه هوایی برای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و همراهانش را دریافت کردیم.

رئیس جمهور عراق در تماس تلفنی با «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در جریان تحولات این حادثه قرار گرفت و  بر حمایت کشورش و به کارگیری تمام تلاش ممکن برای کمک در عملیات جستجو تاکید کرد.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: با نگرانی شدید حادثه سقوط به هواپیمای حامل رئیس جمهوری ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می کند.

وی تاکید کرد: ملت یمن در کنار رهبری و ملت ایران در شرایط سختی که در آن به سر می برند، ایستاده اند.

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت عربستان با «نگرانی شدید» آنچه در رسانه‌ها درباره هواپیمای سید ابراهیم رئیسی منتشر شده است، دنبال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد: عربستان در این شرایط سخت در کنار مقامات ایرانی می ایستد و آمادگی خود را برای ارائه هر گونه کمکی که نیازاست، اعلام می کند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر نیز تاکید کرد:کشور قطر برای ارائه هر گونه حمایت در جستجوی هواپیمای رئیس جمهوری ایران آماده است.

وی در بیانیه‌ای نگرانی عمیق قطر نسبت به حادثه سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه‌اش را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه کویت با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: کویت اخبار در مورد بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش را با نگرانی شدید دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه کویت ابراز امیدواری کرد که کویت در این شرایط حساس، امنیت آنها را حفظ می‌کند و در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نگرانی فراوان حادثه فرود اضطراری هواپیمای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و تلاش نهادها و  تیم‌های جستجوگر ایرانی برای رسیدن به محل این هواپیما را دنبال می‌کنیم.

این وزارتخانه همبستگی کامل سوریه با ایران را اعلام کرده و برای رئیس جمهوری ایران و مقامات ایرانی که همراه وی در هواپیما بودند، آرزوی سلامتی می‌کند.

وزارت خارجه اردن در بیانیه ای اعلام کرد: با نگرانی شدید اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهوری ایران و وزیر امور خارجه و هیئت همراهشان را دنبال می کنیم.

این وزارتخانه اعلام کرد: ما بر آمادگی اردن برای ارائه حمایت و کمک های لازم به ایران برای جستجوی بالگرد رئیس جمهور تاکید می کنیم.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد:آنچه را که رسانه ها در خصوص سانحه هواپیمای رئیس جمهور ایران و هیئت همراه منتشر می کنند، با نگرانی دنبال می کنیم.

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه ای همبستگی این کشور با ایران و آمادگی آن را برای حمایت و کمک اعلام کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: عمان با نگرانی شدید سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و تعدادی از همراهان وی را دنبال می کند.

وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه ای تاکید کرد: ما در این مصیبت با دولت، مردم و ایران ابراز همدردی می کنیم و برای رئیس جمهور ایران و اطرافیانش آرزوی سلامتی داریم.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه لبنان با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در خصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را دنبال می کند.

در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین( حماس)  اعلام کرد: با توجه و نگرانی فراوان اخبار مربوط به فرود اضطراری بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراه آنها در شمال غرب ایران و قطع ارتباط با آنها را دنبال می کند.

 این جنبش با اعلام همبستگی کامل خود با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، دولت و مردم، از خداوند متعال خواستار حفظ و صحت و سلامتی رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه وی و دور نگه داشتن ملت برادر ایران از هرگونه آسیب و بدی شد.

گروه‌های دیگر فلسطینی در این حادثه سخت با جمهوری اسلامی ابراز همبستگی کردند، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و هیأت همراهش نیز بدون آسیب به آغوش ملت ایران و محور مقاومت بازگردند. همچنین جهاد اسلامی اعلام کرد: ما همبستگی کامل خود را با ملت ایران اعلام می کنیم و از خداوند می خواهیم که به رئیس جمهور و همراهانش سلامتی و عافیت عطا کند.

گروه‌های فلسطینی همچون جنبش حماس، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حرکت جهاد اسلامیهمبستگی کامل خود را با ملت ایران اعلام کردند و از خداوند خواهان سلامتی رئیس جمهوری و همراهانش شدند.احمد ابوزید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای رسمی گفت: مصر با نگرانی شدید اخبار منتشر شده درباره سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه وی و هیئت همراه را دنبال می‌کند.

ابوزید افزود: ما در این شرایط حساس با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام همبستگی می‌کنیم و از خداوند منان برای رئیس‌جمهوری ایران و همراهانش سلامتی می‌خواهیم.

«الهام علی اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان با انتشار پیامی در حساب کاربری خوددر پلتفرم  ایکس نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم.

 علی اف ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها می‌باشد.

وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می کند و آماده ارائه هرگونه کمک است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو برای ارایه کمک های لازم به منظور جستجوی بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و بررسی علل این سانحه آماده است.

 زاخارووا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از نزدیک اطلاعات به دست آمده درباره سرنوشت سرنشینان بالگرد سوم را دنبال می‌کنیم که در میان آنها نمایندگان عالی رتبه ایران از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران هستند.

 وی تاکید کرد : امیدواریم آنها زنده باشند و زندگی و سلامتی آنها در خطر نباشد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران گفت : اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

 کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا اعلام کرد: این اتحادیه در حال فعال کردن خدمات ماهواره‌ای کوپرنیک در پی حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران است.

اتحادیه اروپا در حال فعال کردن خدمات ماهواره‌ای کوپرنیک در پی حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران است.

در همین حال، کاخ سفید امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تعطیلات هفتگی خود را کوتاه کرد و به کاخ سفید بازگشت تا تحولات سانحه هوایی «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران را پیگیری کند.

 کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: بایدن در جریان گزارش هایی مبنی بر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه وی قرار گرفت.

برهمین اساس، وزارت امور خارجه آمریکا امروز اعلام کرد: گزارش‌های مربوط به این احتمال را که بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران در فرود با مشکل مواجه شده است، از نزدیک زیر نظر دارد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان با نگرانی اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا در بیانیه ای اعلام کرد: ما همبستگی خود و بهترین آرزوها و امیدها را برای ملت جمهوری اسلامی ایران عزیز و رهبری آن ابراز می کنیم.

میگل دایاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا نیز تاکید کرد: ما با رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام همبستگی می کنیم و بهترین آرزوها و امیدها را برای یافتن رئیس جمهوری ایران و همراهانش را خواهانیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلانیز در بیانیه ای تاکید کرد: ملت و دولت ونزوئلا همچنان دعا می‌کنند که تیم‌های امداد و نجات و همه مسافران هواپیما به زودی سالم و سلامت بازگردند.

وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد: «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از نزدیک حوادث مربوط به سقوط بالگرد «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را بر اساس اطلاعات رسمی این کشور دنبال می کند.

بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

رئیس‌جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

کد خبر 1764314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha