تبلور آیات قرآن در کلام شهیدِ جمهور 

شهید آیت‌الله رئیسی دغدغه جاری و ساری شدن رویکرد قرآنی در همه امور کشور را داشت؛ او در مقاطع مختلفی در مورد نقش قرآن در زندگی سخن گفته بود و همواره آیات کلام‌الله مجید در کلام‌اش تبلور داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: با شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور؛ «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه؛ آیت الله «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز؛ «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و تنی چند از دیگر خدمت‌گزاران از جمله محافظان و کادر پرواز، به واقع تحقق این آیه شریفه از قرآن کریم را شاهد بودیم که خداوند در آن فرمود: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا». اینگونه است که مردان خدا بعد از عمری خدمت به خَلق به آغوش خالق باز می‌گردند آن هم نَه با مرگ عادی بلکه با شهادت؛ آری چنین است قرآنی زیستن و قرآنی از این عالم فانی رَخت بَر بستن.

آیت‌الله رئیسی عُمر خود را برای تحقق زیست قرآنی صرف کرد
او که خود در دامان خانواده‌ای روحانی از سلاله مطهر سادات متولد و تربیت شده بود، در طول زیست پر برکت‌اش، لحظه‌ای از پرورشِ منش و عملکرد قرآنی غافل نگشت؛ بسیار جای بحث و مداقه دارد که یک انسان چگونه می‌تواند در قدم به قدم زندگیِ خویش، قرآن‌مدار حرکت کند؛ اما ... آری! آیت الله رئیسی چنین بود و کافی است تا نگاهی حتی گذرا به رویکرد او در تمامی فعالیت‌هایش در داخل و خارج از کشور داشته باشیم تا بیش از پیش به این واقعیت مهم پی ببریم که شهیدِ جمهور، همواره برای اعتلای کلمه توحید زندگی کرد و حیات شخصی و سیاسی‌اش با آیات قرآن گره خورده بود.

اکنون و در این مجال که خبر شهادت جانسوز سید محرومان ملت ایران را عزادار کرده است، مروری داریم بر سیره قرآنی شهید آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» که در ادامه می‌خوانید:

انسانیتِ انسان و ربانی خدایی شدن او در پرتو آموخته‌های قرآن شکل می‌گیرد

شهید آیت‌الله رئیسی، عصر پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در جریان برگزاری بیست و هفتمین دوره آیین تکریم از خادمان قرآنی و اختتامیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگزاری این نمایشگاه را فرصتی ارزشمند برای توجه به آموزه‌ها و رهنمودها و فهم قرآن برشمرده و با بیان اینکه انسانیت انسان و ربانی و خدایی شدن انسان در پرتو آموخته‌های قرآن شکل می‌گیرد، تصریح کرده بود: خداوند ابزار شناخت و معرفت را به همه انسان‌ها کرامت کرده اما برخی از انسان‌ها از آن بهره نمی‌برند.

شهیدِ جمهور در ادامه سخنرانی خود افزوده بود: هر کس که از قرآن که «هدی للناس» و پیامبری که «کافه لناس» است، بهره برد، به قله‌های انسانی هدایت می‌شود و مانند حضرت سلمان به جایگاه رفیعی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت ناس است که ظرفیت هدایت همه انسانها را دارد، تصریح کرده بود: با این حال برخی از این هدایت برخوردار نمی‌شوند؛ امروز جامعه بشری و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و تمام لایه‌های زندگی انسان معاصر بیش از هر زمان دیگری نیازمند هدایت‌های قرآنی است.

تبلور آیات قرآن در کلام شهیدِ جمهور 

رئیس جمهور شهید ادامه داده بود: اگر همه ما و جامعه بشری دل به آیات نورانی قرآن و به هدایت‌های مفسران و مبیّنان قرآن یعنی ائمه هدی (ع) که عِدل قرآن هستند بدهیم دولت اسلامی، جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی در پرتو هدایت‌های قرآن شکل می‌گیرد. مدنیتی که در پرتو قرآن نباشد، مدنیتی نیست که موجب ارتقای انسان بشود.

وی همچنین ضمن قدردانی از تلاش‌های امام راحل و مقام معظم رهبری برای احیا و توجه به فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرده بود: امروز جامعه بیش از همه زمان‌ها نیاز به امید و امیدآفرینی دارد. امید و امیدآفرینی در پرتو قرآن و آموخته‌های قرآن امکان‌پذیر است.

شهید آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین عنوان کرده بود: اگر مجاهدان فلسطینی در میدان، ابتکار عمل را در دست دارند این در پرتو آموخته‌های قرآن حاصل شده است والا ساز و برگ نظامی، پول و امکانات در طرف مقابل است. به جوان فلسطینی در غزه، یا جوان لبنانی و افغانستانی بگوییم به چه دلخوش کردی، قرآن را سر دست می‌گیرد و می‌گوید به این کتاب دلخوش کرده‌ام.

معرفی توحید، عدالت و کرامت انسانی به عنوان سه رکن اصلی قرآن در سازمان ملل متحد

شهید آیت‌الله رئیسی در جریان برگزاری هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرآن را به دست گرفت و بالا بُرد؛ شهیدِ جمهور گویا می‌خواست به حاضران در مجمع این نکته را یادآوری کند که در برابر عظمت این کتاب آسمانی و به احترام کتاب مقدس مسلمانان به خود بیایید.

او که روز چهارشنبه ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۲ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، قرآن را به نمایندگان کشورهای مختلف جهان نشان داد و ضمن محکوم کردن قرآن‌سوزی در کشورهای غربی اظهار کرد: قرآن کلام خداوند و کتابی است که انسان را به عقلانیت، معنویت، عدالت، اخلاق و حق‌باوری دعوت می‌کند؛ سه رکن اساسی در قرآن، توحید، عدالت و کرامت انسانی است که تامین کننده سعادت بشر است. مگر قرآن چه فرموده است که کینه‌های مستکبرین و ارباب قدرت و ثروت را برانگیخته است؟ قرآن می‌فرماید ای بشر؛ ستم و تفرقه را نپذیر. با این رهنمود می ‎توان جهانی از کرامت و عظمت ساخت.

تبلور آیات قرآن در کلام شهیدِ جمهور 

رئیس‌جمهورِ شهید در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرآن از وحدت بشر می‌گوید و اینکه همه ساکنان زمین، همچون خواهر و برادرند و از یک پدر و مادر؛ تصریح کرده بود: قرآن انسان را نماینده خداوند، و زن و مرد را با وجود تفاوت‌های طبیعی، مکمل یکدیگر و مساوی در محضر خداوند می‌داند؛ قرآن از حریم خانواده دفاع می‌کند و کودک را امانت خدا می‌داند؛ وفای به عهد و پیمان، راستگویی و امانت‌داری، صداقت در مراودات و معاملات، خدمت به محرومان و مبارزه با فقر و فحشا و بی‌عدالتی... آری اینهاست محتوای قرآن شریف. آیا این نخستین بار است که کلمات خداوند را می‌سوزانند و گمان می‌کنند، صدای ملکوت را برای همیشه قطع می‌کنند؟ آیا نمرود و فرعون و قارون بر ابراهیم و موسی و عیسی پیروز شدند؟

وی در ادامه آیات ۱۷ و ۱۸ سوره «زمر» را خطاب به رئیس نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاوت کرده بود که همین خود حکایت از دغدغه رئیسی برای انتقال مفاهیم والای قرآنی به جهانیان داشت.

امروز رمز ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان توجه به قرآن است

شهید آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» همچنین در روز شنبه ۱۱ فروردین سال ۱۴۰۳ نیز در  بیست و نهمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم حضور یافت و طی سخنانی با اشاره به تلاش‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در برگزاری نمایشگاه امسال قرآن کریم در راستای ارائه جلوه‌ای از کارهای نو در ترویج معارف قرآنی به کار گرفته شده، از همه خادمان قرآن کریم که عمر خود را صرف ترویج قرائت، فهم و معارف قرآن کرده‌اند، قدردانی کرده بود.

رئیس جمهورِ شهید در ادامه جمهوریت و اسلامیت را دو رکن اساسی جمهوری اسلامی برشمرده و با بیان اینکه مردم به رهبری امام خمینی (ره) به دنبال آن بودند که قرآن در متن زندگی آنها جاری شده و حکومتی بر اساس آموزه‌های قرآن تشکیل دهند، افزوده بود: کتاب کامل در کنار انسان کامل مدار هدایت بشر هستند و اساسا وجه اشتراک این دو هدایت بشر است.

وی ادامه داده بود که ما سعادت بشر را در پرتو توجه و عمل به قرآن می‌دانیم و باور داریم آنچه در عالم پناه بشر بوده و سعادت او را در هر دو جهان تضمین می‌کند، آموزه‌های قرآن کریم است.

شهید آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به اینکه همه شئون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و شخصی انسان در پرتو قرآن به بهترین شکل قابل اداره است، اظهار کرده بود: قرآن کریم برای همه سوال‌ها و مسائل زندگی انسان معاصر پاسخ مناسب دارد؛ با حرکت اجتهادی تمدن‌ساز می‌توان به همه مسائل و سوالات پیش‌روی انسان معاصر با ابتنای بر قرآن پاسخ مناسب داد.

وی ادامه داده بود: امروز ظرفیت‌های زیادی برای فعالیت حوزه و دانشگاه در عرصه مفاهیم و آموزه‌های قرآنی وجود دارد و دولت و همه دستگاه‌ها نیز مسئولیت و وظیفه جدی دارند که زمینه را برای بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌های هدایتی قرآن به خصوص در چنین ایامی که ایام ضیافت‌الله است، فراهم کنند.

تبلور آیات قرآن در کلام شهیدِ جمهور 

رئیس جمهور شهید در بخش دیگری از سخنرانی خود رمز وحدت و اتحاد در جامعه مسلمین را توجه به آیات نورانی قرآن کریم عنوان کرده و افزوده بود: امروز رمز ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان توجه به قرآن است و این قله‌ای که امروز به نام مقاومت در غزه جلوه‌گر شده به پشتوانه قرآن و اعتصام به حبل الله از سوی مردم مظلوم و مقتدر غزه است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه وقایع اخیر غزه در کنار صفحه نورانی مقاومت صفحه‌ای تاریک و ظلمانی از جنایات رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگر کشورهای مدعی حقوق انسان است، اظهار کرده بود: وقایع غزه اثبات کرد آنچه تضمین‌کننده حقوق انسان است، قرآن کریم است نه مدعیان حقوق بشر که خود بزرگترین ناقضان حق انسان‌ها هستند.

وی با اشاره به تلاش مستکبران در «قرآن‌ستیزی» و «معنویت‌ستیزی» در جوامع بشری، افزوده بود: این تلاش‌ها قطعاً ره به جایی نخواهد برد چرا که توجه به قرآن و معنویت در سراسر جهان بویژه در کشورهای غربی و در میان نسل جوان رو به افزایش است و مهارشدنی نیست.
 

کد خبر 1764549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha