الگوی رفتاری آیت‌الله رئیسی جامعه را به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت می‌دهد

حجت‌الاسلام کلانتری گفت: الگوی رفتاری و شخصیتی رئیس جمهور شهید، با همه وجود، ما را به سمت آینده ظهور و تمدن نوین اسلامی حرکت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در هفتادمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» که با موضوع «شهادت خادم الرضا(ع)، شهید حضرت آیت الله رئیسی و مسائل پیش‌رو»، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: همه شاهد بودید که ملت بزرگ ایران، بدرقه باشکوهی از شهدای خدمت داشتند که ثبت رکورد جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و امروز نیز همچنان، این قدرشناسی و سپاس مردم ایران نسبت به خادمان خودشان ادامه دارد. قطعاً بخشی از آن، به ویژگی‌های شخصی و شخصیتی آیت الله رئیسی برمی‌گردد. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و صفات حسنه در رئیس جمهور شهید، جمع بود، که اگر این صفات در انسان جمع شود، انسانی الهی شکل می‌گیرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، ضمن برشمردن فضایل و مناقب رئیس جمهور فقید، گفت: اول، آن وارستگی و تقوای الهی ایشان بود، که حتی افرادی که از نزدیک با ایشان ارتباط نداشتند، از تعاملات اجتماعی ایشان، متوجه این مسأله می‌شدند. مردم در همان رقابت‌های انتخاباتی متوجه می‌شدند که ایشان تا چه حد، فردی متعهد به رعایت تقوای الهی است، رقبا سعی داشتند تا به شکلی ایشان را وادار کنند تا چند کلام حرف ناحساب مطرح کند، اما توفیقی نیافتند و ایشان در پاسخ،  با آیه قرآن به رقبایش ‌فرمود: «اتَّقُوا اللَّهَ» (سوره آل عمران، آیه۱۰۲). ایشان مصداق این تقوا را به أحسن وجه، دارا بودند. صبوری و طمأنینه و برخوردهای حسنه با افرادی که برای تخریب ایشان هجمه وارد می‌کردند، نشانگر تقوای ایشان بود. رفتار ایشان، تقوای مجسم بود. این هجمه‌ها به قدری سنگین بود که گاه افرادی که بیننده مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، از سیما بودند، عصبانی می‌شدند. اما کسی‌که در متن این هجمه‌ها و در صحنه بود، با صبوری و طمأنینه و تقوای الهی با آن‌ها برخورد کرد و اجازه نداد فضای کشور ملتهب شود.

وی، ویژگی دیگر شخصیتی شهید رئیسی را صداقت ایشان عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در سوره احزاب، آیه ۲۳ می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، «در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.». شأن نزول این آیه چنین است که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: من و عمویم حمزه، و برادرم جعفر، و پسرعمویم عبیده، با خدای خود عهد بستیم که در حمایت از اسلام و پیامبر اکرم(ص) ایستادگی کنیم. حمزه در جنگ احد به شهادت رسید، جعفر طیار و پس از آن عبیده، مدتی بعد به شهادت رسیدند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ناراحت هستم از این‌که ما با یکدیگر عهد بسته بودیم، آنها پای عهد خود تا شهادت ایستادند و من نمی‌دانم وضعیت من چه خواهد شد؟ این آیه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد. صداقت در باورها و نسبت به آرمان‌ها، صداقت نسبت به انقلاب، صداقت با مردم، صداقت با رهبری؛ از ویژگی‌هایی بود که هم کسانی که از نزدیک، به شهید آیت الله رئیسی شناخت داشتند، و هم آنان‌که از دور ایشان را می‌دیدند، به آن اذعان داشتند.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، سومین فضیلت اخلاقی رئیس جمهور فقید را، خلوص ایشان، عنوان کرد و گفت: خلوص، یعنی هر آنچه داری را برای خداوند خرج کنی؛ یعنی معامله صادقانه و خالصانه با خداوند. سخت است که کسی در طول عمر خود، تلاش کند که هر آنچه دارد برای خدا باشد. قدرت را ناچیز شمرد و خداوند را در نظر داشته باشد. قدرت و اقبال‌های مردمی را به هیچ نیَنگارد و تنها خواست خدا را مد نظر داشته باشد. این‌ها، کار ساده‌ای نیست و در میانه راه، دام‌های زیادی قرار دارد. خصوصاً افرادی که در فضای اجتماعی فعالیت دارند، علی‌الدوام، گرفتار می‌شوند. اما کسی‌که تمام هستی خود را در طبق اخلاص برای خدا قرار دهد، مصداق این سخن شریف امیرالمؤمنین(ع) است: «مَن کانَ لِله کانَ اللهُ لَه» (بحار الأنوار، ج۷۹، ص۱۹۷)، کسی‌که خودش را وقف خداوند کند، قطعاً خداوند پاداش بزرگی به او می‌دهد.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی، نمونه یک مدیر جهادی بود، گفت: اگر در فرمایشات مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، به‌عنوان ولیّ امر مسلمین و سکان‌دار کشتی انقلاب در عصر حاضر بنگرید، متوجه خواهید شد که چقدر ایشان بر روی این امر تأکید دارند. فعالیت جهادی، تلاش جهادی و مدیریت جهادی، کلیدواژه‌هایی است که در فرمایشات حضرت آقا، به وفور دیده می‌شود. نمونه بارز آن، یک لحظه توقف نداشتن آیت الله رئیسی و کابینه ایشان است. به تعبیر مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بودند. این یک توفیق الهی است که انسان شبانه‌روز کار کند و خستگی را احساس نکند. ایشان معروف بودند به این‌که در طول شبانه‌روز، بیست ساعت کار می‌کردند. بیست ساعت تلاش پیوسته برای یک انسان با مسؤولیت سنگین و فشارهای روحی و روانی بسیار، مسأله کوچکی نیست. برخی افراد با فعالیت عادیِ ۵ تا ۸ ساعت کار، چهره‌شان در هم رفته و آثار خستگی در آن هویدا است.

کلانتری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آیت الله رئیسی، طبق فرموده حضرت امیرالمؤمنین(ع)، در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه، «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ» بود؛ ایشان همیشه چهره شادمانی داشت. حتی در جلسات خصوصی نیز، کسی متوجه حُزن ایشان نمی‌شد. بَشاشیت ایشان، تظاهر نبود. مؤمن بود، بدین معنی که در رویارویی با مردم و در غیاب آنان، یکسان بود. شادی چهره، هم در اجتماعات مردمی و هم در جلسات خصوصی دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه داروی بسیاری از دردهای جامعه و معضلات اجتماعی ما، به مدیریت جهادی برمی‌گردد، گفت: کشور ما، هم دارای زیرساخت‌های مناسب است، هم نیروی انسانیِ مناسب و هم منابع خدادادی مناسب دارد. از جهات مختلف که نظر کنیم، ظرفیت‌های بالقوه این کشور، دچار کسری نیست و از سهم جهانی نیز، بالاتر است. پس چه چیزی باعث مشکلات می‌شود؟ کم‌کاری ما، که یا توان استفاده، یا اراده استفاده و یا ابتکار عمل از این منابع خدادادی را نداریم. البته بخشی از آن؛ فشارهای خارجی، تحریم‌های دشمن و جبهه‌بندی استکبار جهانی است؛ اما اگر اراده ملی در میان باشد، همه آن‌ها خنثی خواهد شد.

تولیت حرم مطهر، با تأکید بر این‌که امیدآفرینی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شخصیتی شهید آیت الله رئیسی بود، گفت: این جمعیت حاضر، هم دوره دو و نیم ساله ریاست جمهوری شهید رئیسیِ عزیز را دیده‌اند و هم دوره‌های ریاست جمهوری قبل را درک کرده‌اند. یکی از کلیدواژه‌های اصلی در بیانات رهبر معظم(دام‌ظله)، امیدآفرینی و امید دادن به جامعه است، که در مقابل یأس‌پراکنی استکبار قرار دارد. دشمن کاری جز این ندارد. او با این نقطه‌های سیاه پیش آمده، جلوی چشم بسیاری از ایرانیان را سیاه می‌کند تا نقطه روشنی نبینند. گاه از کاه، کوهی می‎سازد؛ اما آنجا که موفقیت‌ها در میان است، تلاش می‌کند که این موفقیت‌ها گفته نشود و یا بد بیان شده و دیده نشود. وظیفه ما این است که بر خلاف دشمن عمل کنیم. یک نقطه درگیری با دشمن همین است که ببینیم، دشمن دقیقاً چه می‌خواهد، و ما با تلاش و بیان و حرکت خود، دقیقاً بر خلاف او عمل کنیم. این امر را باید در رفتار مسؤولان عالی کشور مشاهده کنیم. افقی که مدیر ارشد نظام، در مقابل چشم مردم باز می‌کند، آیا افق روشنی است یا تاریک است؟ یکی از ویژگی‌های بارز آیت الله رئیسی این بود که دائماً به امیدآفرینی مشغول بود. البته او در عمل نیز، گره‌ها را باز می‌کرد.

وی با بیان اینکه، ویژگی دیگری که در رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت می‌بینیم، درگیر نشدن با حاشیه‌ها و حاشیه‌ سازی‌های کاذب است، گفت: در دوره‌های قبل، مشاهده شده است که گاهی رئیس جمهور تلاش می‌کرد تا حاشیه‌ای ایجاد شود. گاهی فلان وزیر، تلاش بر ایجاد حاشیه می‌کرد و یا سخنگوی دولت تلاش می‌کرد با بیان حاشیه‌ای، مدتی کشور درگیر حاشیه شود. سخنگوی یکی از دولت‌ها در مصاحبه تلویزیونی در دوره کرونا که روزانه تعداد زیادی از افراد، جان خود را از دست می‌دادند، در پاسخ به تدبیر دولت برای کنترل این قضیه، صراحتاً گفت: «تا زمانی‌که ما به FATF نپیوندیم، وضعیت همین است!» ما تا امروز به این معاهده نپیوستیم و دولت جدید توانست ظرف مدت چند ماه، قضیه کرونا را جمع کند. سخنگویی که چنین صحبتی می‌کند، آیا سخنگوی ملت انقلابی ما است یا سخنگوی دشمن؟ او دقیقاً در تریبون نظام، حرف دشمن را بیان ‌کرد. آیا این حرکت، در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری(دام‌ظله) و منافع ملی است؟ یا این فرد در حال حاشیه‌سازی دروغ است؟

کلانتری، اضافه کرد: گاهی یک مسائل واقعی را باید کتمان کرد، تا در سطح جامعه، التهابی ایجاد نشود، چه رسد به این‌که کسی، حرف دروغی را در روان جامعه پمپاژ کرده و آن را مخدوش سازد. مشابه آن، در سخنرانی‌های بعضی از رؤسای جمهور شنیده شد و یا در تیتر مطبوعاتی که منتسب به همان رئیس جمهور بود، مشاهده گردید. به عنوان مثال شمارش شده بود که در طول مدت ۳۶۵ روز فعالیت در حوزه ریاست جمهوری این فرد، ۲۷۰ چالش برای دولت ایجاد شده است! فهرست‌های ساختگی را لیست کرده و در اختیار رئیس جمهور قرار می‌دادند و او آن را در سخنرانی خود، عنوان می‌کرد! این‌ها حاشیه‌سازی و ایجاد التهاب روحی و روانی مردم در جامعه است. نتیجه آن، بریدن مردم و از داست دادن امید است. نتیجه آن، منفعل شدن تعداد زیادی از مردم مؤمن و انقلابی در نتیجه القای تفکر وجود این همه بحران و چالش است. این حاشیه سازی‌ها، خسته کردن مردم و شکستن مقاومت آن‌ها را به دنبال داشت.

وی خاطرنشان کرد: شهید آیت الله رئیسی، حتی پس از دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری، هجمه‌ها را پاسخ نداد، بلکه فرمود: من یک طلبه هستم؛ استاد من، شهید بهشتی می‌فرمود که مردم و نیروهای انقلابی به من می‌گویند، شما که دست پر هستی، این هجمه‌هایی که سمت شماست را پاسخ بدهید. اما من می‌گویم که یک طلبه هستم، باید ببینم امام(ره) از من چه می‌خواهد؟ امام(ره) از ما خواسته است که چیزی نگوییم. شهید رئیسی فرمود: من نیز یک طلبه هستم و می‌دانم که اگر بخواهم وارد این حوزه‌ها شوم، بر خلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری(دام‌ظله) است، لذا وارد آن نمی‌شوم و پاسخ نمی‌دهم. شهید رئیسی، به جای حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی و فهرست نمودن بحران و به دروغ بحران ساختن، این انرژی را صرف خدمت به خلق خدا کرد. لذا مردم لقب شهید خدمت را به ایشان دادند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، ولایت‌مداری را از دیگر ویژگی های بارز رئیس جمهور فقید دانست وگفت: دیگر ویژگی ایشان که به وفور دیده شد، ولایت‌مداری به معنای واقعی کلمه است. یعنی تلاش می‌کرد که نه تنها فرمایشات صریح مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، بلکه اگر احساس می‌کرد خواسته قلبی ایشان بر انجام کاری است، بدون بیان و درخواست، آن را انجام می‌داد. دوره مسؤولیت ایشان طولانی نبود و متأسفانه فرصت کافی نبود که بتوان مسائل کلان کشور را حل و فصل کرد، اما در همین محدوده زمانی کم، به مردم نشان داد که می‌شود با تمام وجود تابع ولیّ فقیه بود، خدمت هم کرد و تحول نیز، ایجاد کرد و ریل‌ها را نیز، جابجا نمود.

وی اظهار کرد: در کنار همه این ویژگی‌های شهید آیت الله رئیسی، که از دید قرآن در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» است، ویژگی دیگر «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» است. همه ما باید بیاموزیم که ایشان در برابر آن همه فشار تخریبی، چگونه سکوت کرد. خصلت پیامبر اکرم(ص) همین بود، که در قرآن کریم آمده است که به ایشان نسبت «گوش» می‌دادند؛ «وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ...» (سوره توبه، آیه۶۱)، یعنی، از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می‌دهند و می‌گویند: «او آدم خوش‌باوری است!» بگو: «خوش‌باور بودن او به نفع شماست!...». انسان‌های نادان و منافقان زالو صفت عصر پیامبر(ص)، مدام در کنار ایشان زیاده‌گویی می‌کردند و پیامبر به آنان گوش می‌داد، پس از مدتی برمی‌گشتند و بر خلاف آن را برای پیامبر بازگو می‌کردند، و مجدداً پیامبر(ص) به سخنان آن‌ها گوش می‌کرد. پس از مدتی گفتند، پیامبر(ص)، «گوش» است.(ضد و نقیض را متوجه نمی‌شود!)، خداوند پاسخ داد، شما نادان هستید، او می‌داند شما چه هستید، اما به روی شما نمی‌آورد. از سر خیرخواهی که شما خجالت نکشید، به روی شما نمی‌آورد.

کلانتری تصریح کرد: انسان‌های بزرگ وقتی خطایی را ببینند یا بشنوند، اغماض کرده و به روی مخاطب خود نمی‌آورند. این همه هجمه، توهین و تخریب به ایشان کم‌نظیر بود. ممکن است برخی بگویند او متوجه نمی‌شود و سوادی ندارد. اما زمانی‌که در سازمان ملل، در مقابل استکبار جهانی قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای از این تریبون استفاده می‌کند، که همه جهان از او تقدیر می‌کنند. برخی گفتند، وقتی دیدیم که او قرآن را بالا برد، سرمان را در کشورهای اسلامی بالا گرفتیم. کدام رئیس جمهور در دنیا سراغ دارید، که در جلسه سازمان ملل قرآن را بالا ببرد، و علیه آمریکا، اسرائیل و دشمنان بشریت، فریاد بکشد؟ در آمریکا، عکس شهید سلیمانی را بالا ببرد و جنایات آمریکا را  گوشزد کند؟ چیزی که هم قرآن از ما خواسته است و هم بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) بوده، این است که در داخل، ایجاد چالش نکنید، مچ یکدیگر را نگیرید، تخریب و آبروریزی نکنید و در مقابل دشمن فریاد بکشید. شدید و قاطع باشید. نگاه رهبر و قرآن چنین است. وقتی این اوصاف را مشاهده می‌کنیم، به رئیس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی می‌رسیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دومین بخش سخنانش، به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پرداخت و گفت: انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، الگوی شهید آیت الله رئیسی، در مقابل چشمان ما است. این الگوی تمام عیار از رئیس جمهوری است، که قرار است ام القرای جهان اسلام را در آستانه ظهور حضرت حجت(عج) بر عهده داشته باشد. اجازه ندهیم الگوها تغییر یابد. بحث منافع شخصی در میان نیست. بلکه برای آن خون‌های پاکی که شهدای ما در راه خدا داده‌اند، آن استوانه‌های بلندی که در طول ۶۰ سال گذشته از آغاز انقلاب تاکنون، جان خود را فدای انقلاب کرده‌اند، هزینه سنگینی پرداخت شده است و نباید به کمتر از آن رضایت داد. گرگ‌های درنده‌ای ایستاده‌اند تا با همه وجود فضا را برگردانند، تعبیر صریح مقام معظم رهبری(دام‌ظله) است که با همه وجود تلاش می‌کنند که ما را به عصر طاغوت برگردانند. البته تحجر و ارتجاع را مطرح نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند تا در پوشش‌های زیبا، ما را به عقب برگردانند. یعنی فریبنده عمل می‌کنند، و نسل جوانی که انقلاب را ندیده‌اند، فریب و تحت تأثیر روحی و روانی قرار می‌دهند و با احساسات و نفسانیات بازی می‌کنند تا ما را به عصر طاغوت برگردانند؛ یعنی یک ارتجاع به معنی واقعی کلمه.

وی با بیان اینکه الگوی رفتاری و شخصیتی رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی، با همه وجود ما را به سمت آینده ظهور و تمدن نوین اسلامی حرکت می‌دهد، ادامه داد: آینده‌ای که در آن فتح قله‎‎‌ها با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اراده، درخشش و شجاعت ایرانی است. البته برای این‌که این الگو در تاریخ، گم نشود، تمام افرادی که ادعای انقلابی‌گری دارند؛ نیروهای ارزشی تحت هر عنوان و اسمی، باید بر اسم خود، سهم‌خواهی و رقابت‌های کاذب بین خودشان، پا بگذارند. گاهی مشغول دعوا بر سر یک کرسی و جایگاه در یک مجلس می‌شویم، در حالی‌که دشمن تلاش می‌کند، تمام آن مجلس را در دست بگیرد. حکایت آن ضرب المثل شیرازی که؛ «دزد، می‌خواهد شتر را با بارش ببرد، آن‌ها بر سر ران ملخ با هم دعوا دارند.». گاهی افراد، اهمّ را فراموش کرده و بر سر مسائل جزئی با هم نزاع دارند. حضرت آقا(دام‌ظله) در انتخابات مجلسی که گذشت، نهیب زدند که کام مردم را بر سر یک کرسی تلخ نکنید. محاسبه کنیم، موفقیت من یا دیگری در أخذ یک کرسی، تا چه میزان تفاوت دارد و در عرصه انقلاب و اجتماع، چه تفاوتی رخ می‌دهد؟ برای احتمال تنها چند درصد، امید مردم را ناامید کنیم؟ لجن پراکنی کرده و یکدیگر را لگدمال کنیم؟ اصل کار را برای یک درصدی تخریب کنیم؟

دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: نه خداوند، و نه ارواح شهدا به این امر راضی نیستند که افرادی که ادعای انقلابی‌گری، تعهد و پایبندی به ارزش‌ها و ادعای ولایتمداری دارند، بخواهند درگیر این مسائل شوند. این‌ها خواست دشمن است، که افراد را مشغول کنند تا اصل قضیه را از دست آنان خارج کنند. زمانی‎که ریل‌ها به‌صورت اشتباه و بر خلاف مسیر انقلاب، قرار داده شود، برگرداندن آن سخت است و زحمت بسیار دارد. یک جریان، برخی زیرساخت‌های اقتصادی کشور را به نابودی کشانده، اما در همین مدت کوتاه ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، چند هزار کارخانه و کارگاه، مجدداً به تولید برگشته است. با تعطیلی کارخانه، هزاران خانواده با معضل روبرو شده و هزاران انسان از این انقلاب مأیوس می‌شوند. دولت چند سال تلاش کرد تا این تعطیلی‌ها، احیا شود. تلاش کرد تا هر کلنگی که با تشریفات، به نام طرحی بر زمین زده شده، و مدت‌ها از آن گذشته است و نیز، چندین طرح ناتمام را به سرانجام برساند. کوتاهی‌ها، حمل بر بی‌تدبیری و زیر سؤال رفتن نظام و باعث یأس مردم می‌شود، اما این دولت تلاش کرد تا خراب‌کاری‌های دیگران را سامان بخشد. اگر دعوا بر سر سهم‌های خاص شود، ممکن است ریل‌ها جابجا شود و گاه ممکن است نتوان آن را برگرداند.

وی اظهارکرد: به سرعت به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، گاهی ممکن است گرفتار اشتباهات فاحش شویم. ما در یک جبهه هستیم، در این جبهه، هر کس بر اساس شرایط و توانمندی باید مشغول خدمت شود. یک نفر آرپیجی زن، و دیگری بیسیم‌چی می‌شود، یکی در توپخانه مشغول شده و دیگری تیربارچی می‌شود؛ این‌گونه تقسیم کار انجام می‌گیرد و نباید با موضوعات پوچ به یکدیگر مشغول شویم. دشمن همین را می‌خواهد. کسی‌که سکان‌دار کشتی این انقلاب است و ولیِّ امر همه ما است، راه را نشان داده و هشدار می‌دهد که دنبال این کارها نباشیم. اگر شما با این کار، هشدار رهبر را زیر پا بگذارید، کسانی‌که هیچ توجهی ندارند چه خواهند کرد؟

استاد دانشگاه تهران، در بخش سوم سخنانش، ضمن تاکید بر هوشیار بودن در برابر شایعه‌ها، گفت: عادت کرده‌ایم که در خصوص همه مسائل اظهار نظر کنیم و قاطعانه هم نظر می‌دهیم. این یک ایراد بزرگ است. نظر دادن، بدون فکر کردن و مطالعه کردن، یک ایراد است. سانحه سقوط بالگرد، پیش‌آمده، بحثی پیچیده است که در هزاران پروازی که انجام می‌شود، یک سقوط اتفاق افتاده است. در این امر، کارشناسان فنی، متخصصان و مهندسان متعددی هستند که جنبه‌های مختلف را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند که ممکن است مدت‌ها زمان ببرد. بسیاری از شایعاتی که ممکن است ما آن را دست به دست کنیم، کار دشمن است. شایعه نادرست پیدا شدن بالگرد، توسط پهباد ترکیه‌ای دارای یک مفهوم است. بدین معنی که در معضل ایجاد شده نتوانستید با امکانات خود، آن را به سرانجام رسانید! حال آن‌که پهبادهای ما در دورترین نقاط، فعال هستند و گزارش ارسال می‌کنند. شایعه این‌که اسرائیلی‌ها با جنگ الکترونیک، ناوبری هلی‌کوپتر را از کار انداخته‌اند. معنای آن، وجهه‌سازی برای اسرائیل است. یعنی اسرائیلی‌ که ظرف چند ساعت در برابر خیل پهباد و موشک‌های ایران ناتوان بود، و مردمش جرأت بیرون آمدن از پناهگاه‌ها را نداشتند، توانسته است با فرستادن سیگنال، بالگرد ما را از کار بیندازد! شایعه این‌که، سقوط بالگرد، کار نفوذی‌ها بوده است! یعنی تضعیف بخش امنیتی نظام! حال آن‌که توان نیروهای امنیتی ما به‌گونه‌ای است که در حدود سی کشور جهان، تمام جاسوسان اسرائیلی را با مشخصات کامل شناسایی کرده و اسامی آن‌ها را به مسؤولان آن کشورها داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم، این مواقع، هم می‌تواند بحران باشد و هم فرصت. البته اراده خداوند و بصیرت مردم و هدایت‌های الهی مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، از تمام این‌ها برای نظام، فرصت‌سازی کرده است. تشییع‌ها در ایران رکورد زد. تاکنون پرجمعیت‌ترین تشییع، مربوط به شهید سردار سلیمانی بود، اما دیروز رکورد جدیدی در تشییع شهیدِ جمهور و شهدای خدمت ثبت شد. در قم و تبریز نیز، رکورد جدیدی ثبت شد. امروز در مشهد رکورد جدید ثبت خواهد شد. اینها، فرصت‌سازی از یک مصیبت سنگین، برای پیشرفت نظام است. برخی از این رؤسای دولت‌ها دیروز، حضور نداشتند، دیروز بیش از ۶۰ هیأت نمایندگی، برای ادای احترام به ایران آمده بودند. برخی اعلام کرده‌اند که امروز حضور می‌یابیم؛ چرا که با دیدن عظمت جمعیت دیروز، احساس کردند شاید عقب مانده باشند. دیدند که تمام دنیا به افتخار شهید جمهور ما، برخاستند. حدود یک سوم جمعیت دنیا، دیروز عزادار بود. عزاهای ملی که در کشورهای متعدد اعلام شد، حدود دو و نیم میلیارد انسان را در بر می‌گرفت. در دنیا چنین چیزی نظیر ندارد. برخی رؤسای جمهوری که دیروز با رهبر انقلاب دیدار کردند، پس از انقلاب اسلامی هیچ رئیس دولتی از آن کشورها به ایران نیامده بود. مانند تونس، که چند سال پیش در آن انقلابی به‌وجود آمد، اما به شدت با ایران درگیر بود. هیأتی از مالزی آمده بودند؛ در آن‌جا وهابیت آزادانه فعالیت می‌کند و فعالیت شیعه در آن‌جا ممنوع است، اما آن‌ها سراسیمه برای عرض تسلیت به ایران آمدند. اینها عظمت است که گاه خودمان ممکن است متوجه آن نباشیم. گاهی باید مصیبتی پیش آید تا متوجه برخی نعمات شویم. دقت کنیم دچار کفران نعمت نشویم.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، گفت: سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور مردمی و همراهانشان، قطعاً یکی از ابتلائات و امتحانات الهی است، همچون حادثه هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ که منجر به شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از مسؤولان نظام شد. مانند هشتم شهریور سال ۱۳۶۰و شهادت شهید رجائی و شهید باهنر که توأمان رخ داد و در آتش کینه منافقین سوختند. این‌ها همه، برکتی برای نظام شد. برخی، هم حیات و هم مماتشان برکت است. همچون آیت الله رئیسی، هم حضورشان و حیاتشان دارای برکت بود - البته عده‌ای قدر ایشان را ندانستند - هم شهادت ایشان دارای برکت بود. انقلاب از مرزهای ایران و منطقه فراتر رفته و کل دنیا را فرا گرفته است و نشانه آن این است که دانشگاه‌های معتبر آمریکایی، که در کتاب‌های خودشان نوشته‌اند که این دانشگاه‌ها را درست کردیم تا ارزش‌های لیبرال دموکراسی را به دانشجویان جهان یاد دهیم تا در دنیا ترویج دهند، اتفاقاً در همین دانشگاه‌ها، شعار مرگ بر اسرائیل شنیده می‌شود و پرچم فلسطین بر بالای ساختمان دانشگاه افراشته شده و دانشجویان به تحصن برخاسته‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ادامه داد: چندی پیش، صحبت یکی از مسؤولان ارشد آمریکایی در خبرگزاری‌ها پخش شد که می‌گفت، از دانشجویان می‌خواهم که شعارهای آیت الله (اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(دام‌ظله))، را اینجا تکرار نکنید. مردم ژاپن در خیابان‌های توکیو به زبان فارسی فریاد می‌زنند «مرگ بر اسرائیل»؛ این همان صدور انقلاب و انقلاب جهانی است. البته همه این‌ها، به برکت خون شهدا و مرارت‌هایی است که مردم کشیده‌اند، و نیز بصیرت مردم و رهبری‌های پیامبر گونه امام(قدس سره)، مقام معظم رهبری(دام‌ظله) و دعای خیر حضرت بقیةالله(عج) است. اِن‌شاءالله به برکت خون این شهدای عزیز، هم قدردان و بصیر باشیم، هم جهادی عمل کنیم و هم در موقع لزوم، به تبیین صحیح بپردازیم و یک سرباز به معنی واقعی کلمه در خدمت نظام و مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) باشیم.  

کد خبر 1765213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha