شهید رئیسی راه روشن انقلاب را تداوم بخشید

وحیدی با بیان اینکه ماه خرداد برای مردم ایران ماه حوادث تاریخ ساز بوده است، خاطرنشان کرد: حال و هوای خرداد امسال متاثر از شهادت رئیس جمهوری مردمی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، احمد وحیدی وزیر کشور در مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی که امروز دوشنبه ۷ خرداد در حال برگزاری است، گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی ارائه داد و گفت: خرداد ماه برای ملت مسلمان و مومن ایران، ماه حادثه‌ها و رخدادهای تاریخ‌ساز بوده است؛ از سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر سربلند گرفته تا چهاردهم خرداد سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و یوم‌الله ۱۵ خرداد که نقطه آغاز برای عزیمت نهضت مقدس مردم مسلمان علیه طاغوت بود.

وزیر کشور با اشاره به سانحه بالگرد رئیس جمهور شهید و همراهانش، خاطرنشان کرد: خرداد امسال متاثر از فضای غمبار رئیس جمهور خدوم و انقلابی، مرد خستگی ناپذیر، مجاهد مؤمن و محبوب محرومان، حضرت‌ آیت‌آلله رئیسی و همراهان عزیز شهیدشان است.

وی تاکید کرد: شهید رئیسی عزیز با احیای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار، رفتار و کردار خود، در دوران کوتاه، اما پربرکت تصدی مقام خود به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران، نوید بخش این حقیقت شد که راه روشن و درخشان و تعالی بخش انقلاب اسلامی در نیمه دهه پنجم خود، همچنان پرفروغ و نورانی باقی مانده است.

وحیدی با بیان اینکه ماه خرداد برای مردم ایران ماه حوادث تاریخ ساز بوده است، خاطرنشان کرد: حال و هوای خرداد امسال متاثر از شهادت رئیس جمهوری مردمی است.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در این دوره، طراحی و ارتقا سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظامند و کارآمد میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: وزارت کشور مفتخر است که توانست به عنوان مجری انتخابات بر اساس سیاست های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانون مداری بی طرفی و امانت‌مداری و تلاش برای ارتقای شاخص های کیفی اجرا، انجام فرآیند بزرگ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره اموره کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اداره دولت مبدل کند.

وزیر کشور با تشریح فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم در دور اول و دوم، خاطرنشان کرد: برگ درخشان دیگری از برگزاری انتخابات آزاد، امن، سالم و توأم با رقابت بر اساس ۴ مؤلفه راهبردی رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت در دوره اخیر رقم خورد. در این طراحی و ارتقای سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف کشور را به نمایش در آمد. علاوه بر این به کارگیری سامانه های هوشمند الکترونیکی ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود.

وی یادآور شد: مجموعاً ۴۸۸۴۷ نفر پیش ثبت نام انجام دادند که در نهایت با توجه به بررسی و استعلام مدارک، تعداد ۲۴۸۲۹ افراد واجد شرایط ثبت نام نمودند.

وزیر کشور گفت: در فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان با استعلام از مراجع ۵گانه و بررسی در هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت و شورای نگهبان در نهایت ۱۵۲۰۰ نفر به عنوان نامزده تایید صلاحیت‌شده معرفی شدند.  انتخابات در ۴۳۹۳۶ شعبه ثابت ۱۵۰۱۷ شعبه سیار و در مجموع ۵۸۹۵۳ شعبه برگزار شد و از مجموع ۶۱۱۷۲۲۹۸ واجد شرایط تعداد  ۲۵۰۲۰۹۶۲ معادل ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند.

وحیدی خاطرنشان کرد: در مرحله اول تکلیف ۱۸۶ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه کل کشور تعیین شد و ۲۴۵ نفر به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند. از مجموع منتخبان مرحله اول، ۲۳۴ نفر آقایان و ۱۱ نفر بانوان بودند که ۱۰۲ نفر از ایشان نماینده دوره یازدهم بودند. در این دوره صحت انتخابات در همه حوزه‌های فرعی و اصلی توسط شورای نگهبان تایید شد.

وزیر کشور گفت: در نهایت در مرحله دوم تکلیف ۲۲ حوزه انتخابیه از بین ۱۵ استان در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ تعیین شد و از بین ۹۰ نفر نامزد، ۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و از مجموع منتخبان مرحله دوم ۴۲ نفر آقایان و ۳ نفر بانوان هستند. انتخابات مرحله دوم شامل ۱۱۵۰۹ شعبه بود که تعداد ۶۹۲۷ شعبه به صورت تمام الکترونیک انجام شد.

کد خبر 1765620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha