تاریخ اسلام و مسلمانان در استرالیا

دکتر «جاوید هاوریچ» در کتاب «تاریخ اسلام و مسلمانان در استرالیا» توضیح می دهد که چگونه مسلمانان ساکن استرالیا برای ایجاد جوامع متنوع و چند قومیتی تلاش می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: دکتر «جاوید هاوریچ» در کتاب «تاریخ اسلام و مسلمانان در استرالیا» در داستانی که آن را پرورش داده، توضیح می دهد که چگونه مسلمانان ساکن در استرالیا برای ایجاد جوامع متنوع و چند قومیتی تلاش می‌کنند.

کتاب «تاریخ اسلام و مسلمانان در استرالیا» که در ۲۵۲ صفحه به نگارش درآمده در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است.

این گزارش جامع از اسلام در استرالیا، به سوابق اکتشافات مسلمانان در قرن نهم و زمان‌های پیش از استعمار بازمی‌گردد، زمانی که ماهیگیران «ماکاسانی» بازدیدهای سالانه منظم خود را از شمال استرالیا انجام می‌دادند و تماس‌ها را با متولیان بومی این کشور تجدید می‌کردند.

مردم ماکاسار از منطقه سولاوسی در اندونزی شروع به بازدید از سواحل استرالیای شمالی ابتدا در منطقه کیمبرلی در حدود اواسط قرن هجدهم کردند.آنها مردانی بودند که ترپانگ (خیار دریایی)، یک جانور از گونه بی‌مهرگان دریایی که به‌خاطر ارزش آشپزی و خواص دارویی احتمالی‌اش در بازارهای چین ارزشمند است را جمع آوری می‌کردند. اصطلاح ماکاسان عموماً برای همه ترپانگرهایی که به استرالیا آمده اند به کار می رود.

حضور اندک اما مستمر مسلمانان از نخستین روزهای اسکان نیز بخشی از یک داستان جذاب است.

داستان این کتاب صرفا گزارشی از چگونگی معرفی اسلام در میان ادیان دیگر نیست، بلکه در مورد یک چند قومیتی مسلمان با داستان‌های فراوان یک جامعه مذهبی متنوع و متکثر است.

این کتاب بینشی درباره اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان در سراسر کشور پهناور استرالیا از جزایر کوکوس تا سواحل شرقی است که در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

دکتر «جاوید هاوریچ»،  استاد اسلام‌پژوه دانشگاه «چارلز استوارت» ملبورن است که در اوایل سال جاری میلادی به عنوان برترین مسلمان سال استرالیا معرفی شد و جایزه ملی دستاورد مسلمانان این کشور را دریافت کرد.

دکتر هاوریچ پس از دریافت این جایزه از بسیاری از متخصصان موفق مسلمان قدرانی کرد و گفت: من بسیار مفتخرم که به عنوان بهترین پژوهشگر اسلامی انتخاب شدم و از این بابت احساس غرور می کنم.

وی تاکید کرد که در آینده می تواند کتاب ها و پروژه های تحقیقاتی مهم تری را با اهمیت ملی تولید کند.

علایق پژوهشی دکتر هاوریچ شامل تاریخ اجتماعی، تاریخ و تمدن اسلامی، هویت مسلمانان استرالیایی، گفتگوهای میان ادیانی، تنوع فرهنگی-مذهبی و چندفرهنگی‌گرایی است.

او نویسنده ۱۳ کتاب از جمله «مسلمانان استرالیا را به خانه تبدیل می کنند» و  «تاریخ اسلام و مسلمانان در استرالیا» است.

کد خبر 1765623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha