پیشتازی شورای پاسداشت زبان فارسی مازندران برای جمع آوری حروف انگلیسی از شهرها

آهنگر در بحث عدم استفاده از حروف لاتین در ورودی شهرها و شهرستان های استان مازندران در راستای اجرای ابلاغیه فارسی سازی تابلوهای ورودی شهرها و شهرستان ها اقدامات خوبی داشتیم، گفت: فرمانداران شهرستان های سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و رامسر هم افزایی ارزشمندی برای عملیاتی شدن این طرح داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، احسان آهنگر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ضمن گرامیداشت یاد و نام ۱۰هزار و ۴۰۰شهید دیارعلویان و شهدای پرواز اردیبهشت به ویژه سیدالشهدای خدمت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت مردمی سیزدهم با بیان اینکه با اهتمام و پیگیری های اداره کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث پاسداشت زبان فارسی احیا شده، اظهار کرد: شورای پاسداشت زبان فارسی مجددا در استان ها شکل گرفت.
وی به برگزاری فعال نشست های این شورا در سال گذشته، افزود: آئین نامه برای اعضا تشریح و تبیین شد همچنین جلسات شورا در شهرستان ها نیز برگزار شد.
آهنگر گفت: تلاش داریم مازندران شرمنده زبان فارسی نباشد و اهداف شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در این خطه از شمال کشور عملیاتی شود.  

وی با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع تشخیص رعایت اجرای قانون و مفاد دستورالعمل شرایط متن نوشتار و طرح تابلوهای معرف کاربری مصوب شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی است، تصریح کرد: خوانا و قابل تشخیص بودن خط و نحوه درج و استفاده از خط و زبان فارسی در نوشته‌های تابلوها، رعایت نسبت ۷۰ درصد خط فارسی به ۳۰ درصد خط خارجی در همه تابلوهایی که کاربری ۲ زبانه دارند و مطابقت مطالب تابلو با الگوهای دستوری و املای زبان فارسی از جمله مواردی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع صدور تأییدیه نوشتار و طرح تابلو در استان ملزم به رعایت آن است.

آهنگر بیان کرد: متقاضیان دریافت پروانه کسب صنوف مختلف بایستی اسم پیشنهادی واحد صنفی خود را در سامانه به آدرس الکترونیکی  Sardarasnaf.ir ثبت کرده و آخرین وضعیت درخواست‌های خود را از این طریق مشاهده و پیگیری کنند.

وی با بیان‌اینکه از بین هزار و ۹۴۹نفر متقاضی اخذ مجوز نام برای واحدهای صنفی و ثبت علائم تجاری، هزار و ۱۶۰نفر تایید شدند، افزود: اعضای شورای پاسداشت زبان فارسی در استان همراهی و هماهنگی خوبی دارند.  
آهنگر در بحث عدم استفاده از حروف لاتین در ورودی شهرها و شهرستان ها در راستای اجرای ابلاغیه فارسی سازی تابلوهای ورودی شهرها و شهرستان ها اقدامات خوبی داشتیم، گفت: رامسر، سوادکوه، سوادکوه شمالی و جویبار حروف لاتین حذف شد.
وی اضافه کرد: در بابلسر و میاندورود نیز درحال حذف حروف لاتین در ورودی شهرستان ها هستیم.

کد خبر 1765840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha