تاثیر شعرا از امام خمینی(ه) و انقلاب اسلامی ایران

برخی شاعران معتقدند که شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان یک شاعر و فیلسوف کمتر از شخصیت ایشان به عنوان یک نماد دینی و رهبر سیاسی نیست و این شخصیتی است که باید نویسندگان و پژوهشگران در نوشته‌های خود آن را به خوبی ادا کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، شاعران نقاط مختلف جهان به ویژه مسلمانان تحت تاثیر انقلاب ایران و به ویژه شخصیت امام خمینی(ره) قرار گرفتند و در شعرهای خود ایشان را ستودند.

باید گفت که سه واژه انقلاب، مستضعفان و فلسطین از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ در اندیشه و شعر امام خمینی (ره) وجود داشت و جهانیان به‌ویژه شاعران را متاثر ساخت و تحت تاثیر ایشان قرار گرفتند و قدردان امام خمینی(ره) شدند و سروده‌های ایشان را تحسین کردند. شاعران، نوشته‌های ایشان را ثروت ملی و انسانی دانستند که با آرمان‌های مردم پیوند خورده است.

شاعران تحت تأثیر شخصیت امام خمینی به عنوان رهبر، شاعر، فیلسوف و استاد اخلاق قرار گرفتند و ایشان را حامل پیام انقلاب مستضعفین علیه ظالمان به ویژه درعرصه مقابله با اشغالگران فلسطین و قدس دانستند.

نویسندگان و علما به شعر امام خمینی که حاوی عرفان و تصوف و حکمت فراوانی است به دیده تحسین می‌نگرند و معتقدند که شعر ایشان مملو از عشق الهی و تحکیم ارکان انقلاب، ارزش‌ها، مفاهیم و اصول اسلام اصیل محمدی است.

تعدادی از شاعران در این باره گفتند: شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان یک شاعر و فیلسوف کمتر از شخصیت ایشان به عنوان یک نماد دینی و رهبر سیاسی نیست و این شخصیتی است که باید نویسندگان  و پژوهشگران آن را به خوبی ادا کنند و نهادها و افرادی که مسئولیت نگارش را بر عهده دارند، باید به معرفی شخصیت ایشان از این منظر بپردازند و امید را در نسل‌های جدید که نیازمند مطالب علمی و ادبی هستند، تقویت کنند. باید گفت از جمله شاعران که از امام خمینی تاثیر گرفته است، نزار قبانی است.

نزار قبانی- که بیشتر به اشعار عاشقانه اش در جهان شهرت دارد - چندین ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در شب شعری که به افتخارش در ابوظبی در امارات متحده عربی برپا شد، سروده ای را تقدیم امام خمینی و مردم ایران کرد.

متن این شعر در ماه می ۱۹۷۹ میلادی در مجله «الاشتراکی»  لبنان به چاپ رسید. همچنین صدای قرائت این شعر توسط خود شاعر نیز موجود است.

«شیعیان... سنیان

گرسنگان... تشنگان

زنجیرهای شان را شکسته‌اند و لگام‌ها را گسسته ...

فرمانروای مصر برای شاه ایران اشک می‌ریزد

و چه خنده دار که شهر «اسوان»، به پناهگاهی برای یتیمان! تبدیل شده است

و خمینی- که خدا شمشیرش را بلند نگاه دارد،

ندای اسلام و رسولش را سر داده است

اینچنین است که دین، به آفرینشی پایدار

و به انقلاب

 و به فتح

مبدّل می‌گردد»

کد خبر 1766333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha