مردی که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد

در نیمه خرداد ۳۵ سال پیش، میلیون‌ها نفر به خیابان‌های تهران ریختند تا با چشمانی اشک‌آلود با رهبر کاریزماتیک انقلاب اسلامی، مردی که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد، وداع کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در نیمه خرداد ۳۵ سال پیش، میلیون‌ها نفر به خیابان‌های تهران ریختند تا با چشمانی اشک‌آلود با رهبر کاریزماتیک انقلاب اسلامی، مردی که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد، وداع کنند.

مراسم تشییع امام خمینی (ره) نمایشی بود که تقریبا هیچ مشابهی در تاریخ معاصر نداشت. جهان با هیبت نظاره گر مردمی بود که مانند پروانه دور یک شعله جمع شده بودند تا با قلب های سنگین و چشمانی نمناک با رهبر خود وداع کنند.

ویژگی تشییع «روح‌الله خمینی» که با حدود ۱۰ میلیون شرکت کننده که تقریبا یک ششم جمعیت آن زمان کشور بود در رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

چه چیزی آیت الله روح الله موسوی خمینی، معروف به «امام خمینی» را تا این حد به شخصیتی محبوب و کاریزماتیک نزد مردم تبدیل کرد؟ هنگامی که او فراخوان های اعتراضی را در حالی که در تبعید به سر می‌برد با هنگامی که در اول فوریه ۱۹۷۹ به خوطن بازگشت، یا زمانی که در ۳ ژوئن ۱۹۸۹ (۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸) دار فانی را وداع گفت، چه چیزی مردم را به این تعداد به خیابان ها آورد؟

«فیلیپ شنون»، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز، یک سال پس از درگذشت امام خمینی  به زیارت مقبره ایشان رفت و مشاهدات جالبی را برای مخاطبان خود در غرب ثبت کرد.

او در این باره نوشت: آیت‌الله خمینی، حتی در زمانی که در میان مردم نیست همچنان به نفوذ در ملتی که نزدیک به ۱۰ سال به عنوان عالی‌ترین رهبر معنوی آنها بود، ادامه می‌دهد.

اکنون پس از سی و پنج سال ، زندگی پرافتخار و میراث امام خمینی همچنان الهام‌بخش مبارزان حقیقت، عدالت و آزادی در سراسر جهان از جمله در غرب است.

روح‌الله خمینی در ۱۷ می سال ۱۹۰۰ میلادی در خانواده‌ای عالم به دنیا آمد و سال‌ها به تحصیل علوم دینی پرداخت و به مقام عالی در فقه شیعه رسید. او بر خلاف معاصران خود که آگاهانه دین را از سیاست جدا می‌کردند، این دو حوزه را در هم تنیده می‌دید تا جایی که نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد.

امام خمینی پس از پی ریزی یک جمهوری مستقل به جای یک دیکتاتوری دست نشانده، نظریه ای را که در کتاب «حکمات اسلامی» خود به تفصیل به آن اشاره کرده است در عمل به نمایش گذاشت.

او از نظر روحی در جایگاه بالاتری قرار داشت، در حالی که دولتمردی و هوش سیاسی‌اش غیرقابل مقایسه بود. او از یک خانه ساده در یکی از روستاهای شمال تهران، تمام دنیا را تکان داد.

آنچه منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد در ظاهر یک کشمکش جنجالی بین یک روحانی ساده و یک امپراتور قدرتمند بود. شاه همه چیز در اختیار داشت به جز حمایت و حسن نیت مردم و آنجا بود که پیروزی این روحانی سارده رقم زده شد.

شاه از حمایت قدرت‌های غربی برخوردار بود، در حالی که امام صرفا از مردم خود حمایت می‌کرد. این همان چیزی است که باعث عصبانیت شاه ایران شد که قدرت و اقتدار خود را از بیرون می گرفت.

افکار سیاسی-اجتماعی امام خمینی(ره) معطوف به رفاه مردم به ویژه مستضعفان و امتناع قاطعانه از سلطه غرب بود. او حکومت پهلوی را به دلیل ضدیت با ایران و غرب گرایی رد کرد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی به دنبال بازگرداندن مردم به جریان اصلی، بازگرداندن قدرت و امتیاز به آنها و تبدیل جامعه ایران از یک ملت تابع در برابر قدرت های غربی به ملتی مقتدر، مستقل و سربلند بود.

در دهه ۱۹۶۰ که مقاومت در برابر استبداد مورد حمایت غرب در ایران شدت گرفت، امام در خط مقدم بود. زمانی که شاه ماموریت خود را برای «غربی‌سازی» کشور آغاز کرده بود، امام مانعی بر سر راه او شد.

سخنرانی‌های پرقدرت امام در مدرسه فیضیه قم به کسانی که در برابر رژیم وارداتی مقاومت می‌کردند، امید و هدف داد. او جهان بینی را به پیروان خود ارائه داد که می توانستند با آن ارتباط برقرار کنند و این جهان‌بینی به او اجازه داد تا جریان های مختلف سیاسی و مذهبی را در کشور گرد هم آورد.

او در یک سخنرانی تاریخی در سال ۱۹۶۳، مردم را تشویق کرد که در برابر اقدامات غیرقانونی رژیم محکم بایستند و افزود: هیچ نیرویی، هرچند بزرگ نمی‌تواند ما را ساکت کند.

 اینگونه بود که امام خمینی شجاعت و اعتماد به نفس را به مردم ایران به ویژه نسل جوان القا کرد.

با همراهی امام، اقیانوسی از مردم به خیابان ها ریختند و شعار «یا مرگ یا خمینی» سر دادند. آنها با خون خود «مرگ بر شاه» نوشتند. این محبوبیت حیرت‌انگیز امام و دشمنی با پادشاه، نگرانی‌هایی را در کاخ سلطنتی برانگیخت.

امام در نهایت مجبور به ترک کشور شدند. او بیش از ۱۴ سال را در تبعید گذراند، از ترکیه به عراق و فرانسه، اما اجازه نداد این فاصله او را از ماموریتش دور کند. فراخوان‌های اعتراضی او از خارج ایران، خیابان‌های سراسر کشور را پر می‌کرد.

شاه به شدت به نیروی ساواک متکی بود تا مقاومت مردمی را در برابر حکومت غیرمردمی خود درهم بشکند. همه یاران نزدیک امام در حالی که امام در تبعید به سر می برد در تهران زندانی بودند، اما مقاومت تا فروپاشی ساختار رژیم ادامه یافت.

در حقیقت امام شعله ای بود که پروانه ها را به خود جذب می کرد. یکی از نزدیکترین یاران شهید «مرتضی مطهری» در یکی از کتابهایش از وی به عنوان بزرگترین و عزیزترین قهرمان و افتخار ملت ایران یاد می کند.

حتی دانشمندان و نویسندگان غربی نیز نتوانستند، تحسین خود از امام خمینی (ره) را پنهان کنند.

«ریچارد فالک» در مقاله ای در سال ۱۹۷۹ نوشت:هسته دینی نهضت امام خمینی (ره) ندای عدالت اجتماعی، انصاف در توزیع ثروت، اقتصاد مولد سازمان یافته حول نیازهای ملی و سادگی زندگی و عدم وجود فساد است که اختلافات را به حداقل می رساند.

آیت الله سید علی خامنه ای، دستیار و جانشین امام خمینی (ره) در اولین سالگرد ارتحال وی در سال ۱۳۶۹ او را حقیقتی همیشه زنده توصیف کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با عهد به زنده نگه داشتن میراث ایشان گفتند: نام او پرچم این انقلاب، راه او راه این انقلاب و اهدافش اهداف این انقلاب است.

انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) راه را برای نظم نوین جهانی هموار کرد و سرآغاز افول امپریالیسم غرب را رقم زد. ایمان تزلزل ناپذیر و ارزش‌های معنوی والای امام به او کمک کرد تا در  قدرتمندی را به دست آورد؛  چیزی که لشکر تحسین‌کنندگان را در سراسر جهان برای او به ارمغان آورد.

امواج انقلاب از جنوب آسیا گرفته تا آمریکای لاتین کاملا محسوس بود؛ نام امام خمینی در همه جهان طنین انداز شد؛ مبارزان آزادی از راه امام برای دستیابی به آزادی تقلید می‌کردند و ایرانی‌ها از اینکه چنین رهبری دارند به خود می‌بالیدند.

انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) شبیه هیچ انقلابی در تاریخ معاصر نبود. این مبارزه یک نفره با ابرقدرت های جهان بود که رژیم دست نشانده ای را در تهران برپا کرده بودند.

اینکه امام چگونه مردم را علیه دیکتاتوری پهلوی گرد هم آورد و آن را سرنگون کرد، در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا این شکست قدرت‌هایی بود که از رژیم شاه حمایت می‌کردند.

پس از رحلت امام، فرد مورد اعتماد ایشان که قبلا در مناصب کلیدی دولتی به عنوان رئیس جمهور و وزیر دفاع خدمت کرده بود، رهبر ایران شد. او به خوبی مجهز بود و در موقعیت ایده آلی برای حمل مشعل به جلو بود.

به اعتراف آیت‌الله خامنه‌ای، اندیشه های سیاسی و بینش انقلابی ایشان توسط امام خمینی (ره) شکل گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای در طول سال‌ها همان مسیری را طی کرده که امام خمینی (ره) نشان داده است و مواضع سیاسی او نیز کاملابا مواضع استادش هماهنگ بوده است. اگرچه جهان مانند ۳۵ سال پیش نیست، اما برخی چیزها ثابت می مانند.

امام آمریکا را شیطان بزرگی توصیف کردند که نمی توان به او اعتماد کرد. رهبر انقلاب اسلامی نیز همین خط را دنبال کرده و مدام مسئولان را از اعتماد به آمریکایی‌ها به‌ویژه در مذاکرات هسته ای برحذر داشتند.

امروزه با برگی از کتابچه راهنمای مقاومت ایران، بسیاری از کشورها شجاعانه از دیکته‌های آمریکا سرپیچی می کنند و به این ترتیب قید و بندهای بردگی را می شکنند. این هدیه انقلاب اسلامی به جهان آزاد است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز مانند امام خمینی (ره)  بر حمایت و همبستگی با مردم مظلوم جهانچه در فلسطین، چه یمن، چه سوریه، چه افغانستان و چه در کشمیر تاکید عمیقی داشته‌اند.

بیشتر این بحران‌ها توسط آمریکا و متحدانش ساخته، کمک یا حمایت شده‌اند که به این معنی است که جمهوری اسلامی تنها رقیب آنهاست.

در عرصه داخلی، مقام معظم رهبری همواره پیشرفت‌های فناوری‌های علمی و همچنین قدرت نظامی و هسته‌ای را تشویق کرده‌اند که به ایران در بسیاری از زمینه‌های کلیدی کمک کرده است تا به خود متکی باشد.

کد خبر 1766439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha