پیش‌بینی بودجه ۳۰هزار میلیاردتومانی برای فرهنگ در دولت سیزدهم

منظور با بیان اینکه دولت سیزدهم به توسعه فرهنگ اهتمام ویژه‌ای داشته است و این موضوع را در تدوین بودجه فرهنگی نیز مورد توجه قرار داد، گفت: ۳۰ هزار میلیاردتومان بودجه هم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای توسعه فرهنگی در این دولت پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، نشست خبری دکتر داوود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز (شنبه، ۱۲ خرداد ماه) برگزار شد.

  «داوود منظور» ، ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت و فرا رسیدن سالگرد رحلت امام خمینی(ره) گفت: دولت سیزدهم همواره به عنوان دولت مردمی و مردم پایه تلاش کرده است، در رویایی با مردم در سفرهای مردمی و نیز در قالب مرادوده از طریق اصحاب رسانه همواره اقدامات و برنامه هایش را اطلاع رسانی و به مردم تبیین نماید تا بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهتمام به موضوع جهاد تبیین خود را موظف به پاسخگویی به مردم بداند.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان پیرامون افزایش بودجه فرهنگی در دولت سیزدهم، گفت: دولت مردمی به توسعه فرهنگ اهتمام ویژه ای داشت و این موضوع را  در اجرا و تدوین بودجه فرهنگی نیز مورد توجه قرار دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: سال گذشته تبصره ای را در قالب بودجه اختصاص دادیم که بخشی از منابع شرکت‌های دولتی و بانک ها و دستگاه‌های اجرایی برای پشتیبانی فرهنگی باشد، به این معنا که هر آنچه که مربوط به خانواده، جمعیت، موضوع مربوط به ایثارگران و بسیجیان، توسعه فرهنگ عمومی و رسانه ها باشد، مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه حکم قانونی در این زمینه الزام آور نبود، این قانون به صورت محدود اجرا شد، اما امسال در غالب تبصره ۱۳ به صورت الزام آور تکلیف کردیم، تا دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی یک درصد منافعشان را برای فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند و در تعاملی که با مجلس شورای اسلامی نیز داشتیم، بنا شد که تمام شرکت های دولتی و بانک ها که در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند به نوعی از این منابع یک درصد بهره مند شوند که توزیع آن در جدول ۱۲ قانون برنامه و بودجه نیز آمده است. اما ۳۰ هزار میلیارد بودجه هم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای توسعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: حقوق بخشی از بازنشستگان توسط صندوق‌های دولتی و بخش دیگر توسط صندوق‌های غیردولتی پرداخت می‌شود. از طرفی در قانون برنامه توسعه هفتم برای بخش‌های دولتی بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا به صورت مداوم و بدون خلل حقوق پرداخت شود و در همین راستا یعنی سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شد و منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

اختصاص بودجه ۳۰هزار میلیاردتومانی به توسعه فرهنگ در دولت سیزدهم

وی با اشاره به اینکه در بودجه امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شد، گفت: با این افزایش تلاش کردیم ۵۰ هزار میلیارد تومان به حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم

 منظور با اشاره به اینکه با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم، تصریح کرد: جلسات با صندوق‌های بازنشستگی آغاز کرده ایم و در روزهای آینده مصوبات آن تکمیل خواهد شد. در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز آنها با صدور احکام همسان‌سازی این اقدام را انجام خواهند داد. همچنین در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت به این مبلغ نهایی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بودجه هدفمندی یارانه‌ها گفت: بر اساس آنچه که به عنوان جدول ۸ پیش‌بینی شده است، بودجه هدفمندی یارانه ها محقق شود، زیرا که سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها، عدد مربوط به بند هدفمندی تحقق پیدا کرد و امسال هم با برنامه ریزی صورت گرفته پیرامون فروش نفت این بودجه محقق می یابد.

نگرانی برای تامین بودجه هدفمندی یارانه ها نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: عملکرد منابع هدفمندی یارانه بالغ بر ۹۰ درصد است و این منابع  از محل صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی تأمین می شود، به همین جهت امسال نگرانی در مورد تامین بودجه هدفمندی یارانه ها نداریم، اما نکته ای که است این است که امسال سهم نفت در بودجه کشور کاهش داشته است به گونه ای که کل سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد است که این موضوع گام بزرگی در زمینه نفت‌زدایی در بودجه است و تلاش این است که درآمد حاصل از فروش نفت در راستای توسعه کشور هزینه گردد.

منظور با اشاره به میزان صادرات نفتی خاطر نشان کرد: سهم دولت از صادرات نفت حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و پیش بینی ما این است که با صادرات نفت بتوانیم بخشی از نیازهای کشور را پاسخگو باشیم.

منظور در ادامه با اشاره به تداوم طرح کالابرگ الکترونیک افزود: دولت مصوبه‌ای در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال تصویب کرد، که ۲۰ همت برای کالابرگ تأمین کند و این روند ادامه‌دار خواهد بود و بر این اساس دهک‌های پایین کشور می‌توانند بدون توجه به بازار آزاد اقلام خود را با استفاده از کالابرگ با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. از طرفی دولت تصیم دارد که قیمت ۱۱ قلم  اقلام خوراکی را  برای اقشار کم درآمد بر اساس نرخ سال قبل باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه خاطر نشان کرد: اصلاح ساختار بودجه همواره از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است و دولت سیزدهم به ‌طور جد در این موضوع وارد و یک سند کامل برای آن تدوین کرده و در برنامه هفتم توسعه هم اصلاح ساختار بودجه پیش‌بینی شده و بعد از ابلاغ، این اصلاح ساختار اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به میزان تخصیص اعتبارات عمرانی ابراز کرد: امسال میزان تخصیص اعتبارات عمرانی رشد معناداری داشته است. در سال ۱۴۰۲، معادل سه و نه دهم همت اعتبار به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شده است که نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.

منظور با  اشاره به اینکه در دولت سیزدهم دوهزار پروژه کوچک و بزرگ عمرانی که سالهای نیمه تمام مانده بود، افتتاح شد، تصریح کرد: این پروژه ها شامل آزادراه اصفهان شیراز بعد از ۱۸ سال، آزادراه رودبار منجیل بعد از ۱۲ سال، سد تاج امیر در استان لرستان بعد از ۱۲ سال، سد قیزقلعه‌سی بعد از ۱۸ سال. سد باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری بعد از ۱۵ سال، سد چراغ ویس سقز بعد از بعد از ۱۳ سال در استان کردستان و دیگر پروژه های عمرانی است که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

کد خبر 1766360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha