بزرگان ادیان توحیدی از شهید جمهور می‌گویند/نه تعطیلی می‌شناخت نه پشت‌میزنشین بود

جمعی از شخصیت‌های برجسته و بزرگان ادیان توحیدی، در جریان آیین بزرگداشت شهدای خدمت، با اشاره به ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی، شهید جمهور را خدمتگزاری خستگی‌ناپذیر و مدافع مردم معرفی توصیف کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: آیین گرامیداشت یاد و خاطره خادمان شهیدِ راهِ عزتِ ایران و ایرانی، با حضور شخصیت‌های برجسته و بزرگان ادیان توحیدی، صبح روز شنبه ۱۲ خرداد ماه در تالار محتشم کاشانی بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

گزارش تصویری این آیین را از اینجا ببینید.

تعطیلی برای شهید رئیسی معنایی نداشت

در ابتدای این آیین، دکتر «محمدحسین رجبی دوانی»، طی سخنانی با اشاره به ایام و سالروز رحلت امام خمینی(ره)، با بیان اینکه امام راحل کشور ما را از ظلمت به سوی نور رهنمون شد، اظهار کرد: بنیاد ایران‌شناسی خانه همه مردم ایران از هر دین و قومیتی است، برای همه آنان که دلشان برای ایران می‌تپد.  

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: آیت الله رئیسی در طول سه سال از هیچ خدمتی فروگذاری نکرد، تعطیل‌ناپذیر بود و حتی روزهای جمعه برای رفع مشکلات جامعه همت می گماشت و از اوقات شخصی خود مایه می‌گذاشت.  

وی افزود: شهید آیت الله رئیسی خدمتگزار مردم بود و بعد از عنوان خادم الرضا (ع) که بالاترین افتخار او بود، خدمتگزاری به مردم ایران برایش افتخار بود، لذا ما تصمیم گرفتیم به همراه ادیان بزرگ ایران و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی و همچنین با حضور روحانیون و بزرگان پیروان این ادیان، در مجلس ویژه ای یاد آن شهید را گرامی بداریم.  

رجبی دوانی تصریح کرد: آیت الله رئیسی علاوه بر ریاست‌جمهوری، ریاست عالیه بنیاد ایران‌شناسی را نیز بر عهده داشت، همچنین شهید امیرعبدالهیان نیز عضو هیات امنای این بنیاد بودند.  

عهدنامه امیر(ع) در سازمان ملل نصب شود

در ادامه «یوناتن بت کلیا» اظهار کرد: افتخار ما این است که وارث‌ عهدنامه‌ای از امام علی(ع) هستیم که در آن می‌فرماید: هرکسی مفاد این عهدنامه را انجام ندهد از من نیست، این عهدنامه منشوری ارزشمند است که امیدوارم بنیاد ایران‌شناسی آن را به همه زبانهای زنده ترجمه کند، این عهدنامه منشوری است که باید در سازمان ملل نصب شود.  

رئیس انجمن آشوریان تهران ادامه داد: خصوصیات آیت الله رئیسی همان مواردی بود که در آن عهدنامه دیدیم، وقتی آن شهید رئیس قوه قضائیه بود من نماینده مجلس بودم و ما به اتفاق جامعه زردشتی، یهودی و ارمنی درخواست دیدار کردیم و شاید جزو اولین هایی بودیم که ما را پذیرفتند.  

وی افزود: آیت الله رئیسی برای ادیان توحیدی ضیافت شام برگزار کرد، شاید آن شهید در مجامع ما حضور اندکی یافت اما همان دیدار و ضیافت شام که برگزار کرد بسیار ارزشمند بود و آن شهید صد در صد از مفاخر بزرگ ایران بود، من همچنین چندین سفر با شهید امیرعبدالهیان داشتم، البته وقتی که آن شهید معاونت امور بین الملل مجلس را عهده دار بودند هفته ای یکبار جلساتی را با ایشان داشتم، او انسانی بود که مردم را جذب می‌کرد.  

یوناتن بت کلیا تصریح کرد: ۶۸ کشور برای مراسم تشییع شهدای خدمت و شهید امیرعبدالهیان آمدند، او انسانی شریف و بی نظیر بود، انسانی که حیف بود که زود رفت، همچنین آیت‌الله آل‌هاشم انسان بزرگی بود، ارومیه به خاطر او یک روز تعطیل اعلام کرد، علت این بود که شهید آل هاشم انسان بزرگی بود، امیدوارم این شهیدان برای ما الگو باشند که بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم.  

اقوام را به رنگین کمان تشبیه می‌کرد

در بخش دیگری از این آیین، ماموستا دکتر «عبدالسلام کریمی»، با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور ما شهید شد اما راه او نباید شهید شود، اظهار کرد: من خاطرات متعددی در طول دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی از آن شهید دارم، در اولین جلسه در سال ۱۴۰۰ در خدمت ایشان بودم، موارد متعددی در این جلسه از مسائل مربوط به ثبت احوال و امور شخصیه اقوام تا موارد مربوط به عدالت اجتماعی  مطرح شد.  

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: در آن جلسه به آیت الله رئیسی گفتم که عدالت اجتماعی در صورتی محقق می‌شود که غیرمسلمانان ایرانی نیز از این عدل و داد برخوردار باشند.

ماموستا عبدالسلام کریمی تصریح کرد: شهید رئیسی در رابطه با اقوام معتقد بود که این اقوام در هیچ کشوری و نَه فقط ایران، قدرت و مایه افتخار هستند، او از عنوان پازل در مورد اقوام استفاده می‌کرد، اقوام را به رنگین کمان تشبیه می‌کرد و می‌گفت این رنگین کمان زمانی زیباست که در کنار هم باشند.

وی گفت : به عقیده شهید جمهور اقوام در سلایق با یکدیگر متفاوت اما در حقوق یکسان هستند، آن شهید همواره می‌فرمود: تنوع راز بقاست و تقابل عامل فناست. شعار انقلاب اسلامی همین بود، استقلال، آزادی جمهوری اسلامی؛ جمهوری یعنی همه اقوام کنار هم باشند. آیت الله رئیسی میگفت نباید دیوارکشی و خط کشی بین جناح وجود داشته باشد، او اصلا دنبال جناح و جناح بندی نبود.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: همه ما انسان هستیم خلیفة‌الله، انسان‌های خدمتگزار به مردم مصداقی از خلیفه اللهی هستند، فریاد ما این است که آیا دین جز عشق و عاشقی علاقه است؟ آیت‌الله رئیسی در مورد شیعیان و اهل سنت می گفت: آنها یک روح در دو بدن هستند.  

وی افزود: شهید رئیسی در رابطه با اهل کتاب و انبیا، معتقد بود که بالاتر از قرآن نباید صحبت کنیم؛ این نگرش ناظر بر این آیه بود که خداوند در قرآن فرمود: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا...» (بگو ای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم)، این آیه رقم زدن تمدن انسانی به نیابت از انبیا را مطرح می‌کند. همچنین در آیه ۶۸ سوره «مائده» که می‌فرماید: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَی شَیْءٍ حَتَّی تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ» (بگو ای اهل کتاب تا [هنگامی که] به تورات و انجیل و آنچه از پروردگارتان به سوی شما نازل شده است عمل نکرده‌ اید بر هیچ [آیین بر حقی] نیستید)؛ بنابراین لهجه و ظرف است که تفاوت می‌یابد؛ وحی، وحی است اما در ظرفِ زبان عبری و یا در ظرف‌ِ زبان عربی؛ امیدواریم یک محقق بیاید مشترکات این کتب آسمانی را استخراج کند.  

ماموستا عبدالسلام کریمی تصریح کرد: باید با هر دین و زبان و جنسیتی به مردم امید بدهیم، ملاک انسانیت است و تقوا، هیچ جنسیتی بر دیگری فضیلت ندارد، هیچ قومی نسبت به دیگری فضیلت ندارد؛ امیدوارم راه شهید رئیسی را به عنوان خدمتگزار ارائه کنیم، همه ما در اداره این کشور سهیم و دخیل و شریک و یکسان هستیم و هیچ فضیلتی نسبت به یکدیگر نداریم از هر کدام از اقوام باشیم.  

به دنبال تعامل و همکاری بود نه هیاهو

در ادامه «آرا شاوردیان»، طی سخنانی گفت: بعد از شهادت آیت الله رئیسی سخنانی را می‌شنویم که حکایت از این دارد که او رهروِ راه بهشتی بود، شهید رئیسی الگویی را در مدیریت اجرایی کشور احیا کرد که کشور را نَه در پشت میز و کارتابل ها که در میدان اداره می‌کرد، او به دنبال تعامل و همکاری بود نه هیاهو.  

نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران ادامه داد: شهید رئیسی کسی نبود که برای کسب رای و محبوبیت بیشتر از همه چیز بگذرد، او حتی برای اداره کشور از آبروی خود میگذشت و دیدیم که چگونه بعد از شهادت خداوند آبرو و عزت بی بدیل به او داد.  

شاوردیان افزود: شهید رئیسی نماد پویایی انقلاب بود، او با شعارهایی که برگرفته از ارزش‌های اصیل انقلاب بود پا به عرصه اجرا گذاشت و بدرقه جانانه مردم نشان داد که همچنان بر این ارزش‌ها پایبند هستند.  

وی تصریح کرد: شهید جمهور در حوزه اقتصادی افق جدیدی را گشود، او نشان داد که می‌شود هم به آرمان ها معتقد بود هم خدمتگزار مردم، چنانکه موضع او در مورد فلسطین موید این مساله بود، همچنین شهید امیرعبدالهیان وزارت امورخارجه را از نهاد تک بعدی به یک نهاد چند بعدی احیا کرد، او محور فلسطین و مقاومت را در این وزارتخانه احیا کرد.  

کسی تا لیاقت نداشته باشد شهید نمی‌شود

در ادامه این آیین موبد «هرمز خسرویانی» طی سخنانی بیان کرد: اگر امروز کسی را دیدید که بوی شهید از کلام و رفتار او استشمام شد، بدانید که او ‌شهید خواهد شد، تمام شهدا این مشخصه را داشتند که قبل از اینکه ‌شهید شوند، شهید بودند. هیچ کسی تا لیاقت نداشته باشد شهید نمی‌شود.  

نماینده انجمن موبدان ادامه داد: شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید برای نیل به هدف خود، جان‌شان را در طَبَق اخلاص گذاشتند و در این راه خدمت شهید شدند، در این راستا در هات ۳۳ اوستا، زردشت از اهورامزدا درخواست می‌کند که از جمله کسانی شویم که جهان را به سمت تکامل و آبادانی می‌برند، در واقع به صراحت بیان می‌شود که خوشبختی در صوتی ممکن است که اطرافیان من احساس خوشبختی کنند، شهدای خدمت چنین بودند.  

بسیاری از بیمارستان‌های نیمه تمام در دوران شهید رئیسی تکمیل شد

در ادامه «همایون سامه یح»، با اشاره به اینکه روسای جمهور پس از انقلاب اسلامی، همواره زمانی که در این مسند بودند در خدمت به مردم ایران فعال‌ بودند به جز بنی صدر.  

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مهمترین خصلت‌های شهید رئیسی خضوع و خشوع او بود، همواره بدون تکبر در تمامی جلسات و برنامه‌ها حضور می یافت، مهمترین چیزی که در او مشهود بود این خصیصه یاور محرومان بودن است، ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دوران شهید رئیسی آماده شد که بیشتر آنها اختصاص به مناطق محروم و کم برخوردار بود، بسیاری از بیمارستان‌های نیمه تمام در دوران شهید رئیسی تکمیل شد و در اختیار جوامع محروم قرار گرفت.  

وی در مورد دیدگاه رئیس جمهور شهید نسبت به پیروان ادیان کشور گفت: تمام دولت‌ها و روسای جمهور کشور نسبت به جوامع اقلیت‌های مذهبی حمایت داشتند و این بود و هست، اما به جد می گویم حمایتی که دولت رئیسی از جامعه ایرانیان کلیمی و زیرمجموعه‌های فرهنگی، خیریه، ورزشی و بقیه زیرمجموعه‌ها داشت بی بدیل بود و ما حمایت مادی و معنوی او را داشتیم که این مساله به دلیل انتخاب وزرایی بود که در کارشان تجربه داشتند و از سوی دیگر نگرش بدون تبعیض را ابراز می‌کردند.  

پشت میزنشین نبود

در ادامه «شارلی انویه تکیه»، ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه گفت: حق آیت الله رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود، من همواره شاهد تلاش خستگی‌ناپذیر او و صفای باطن اش بودم، مجاهدت های او همواره مایه امیدواری ملت ایران و خشنودی رهبر انقلاب بود.  

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید جمهور، خدمت خستگی ناپذیر برای سرافرازی ایران عزیز شاخصه بارز او در تمامی مناصب و مسوولیت هایش بود، همین ویژگی موجب محبوبیت شهید جمهور بود، او خدمت‌گزاری خالص برای ملت و سدی محکم در برابر زیاده خواهی دشمنان بود. او رئیس جمهوری پشت میزنشین نبود و برای رسیدن به امور مردم، خطرها را به جان میخرید.  

وی افزود: مایه امیدواری ملت ایران کشتی‌بان حکیم انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه‌ای است، حکمت و پیوند ایشان با ملت همواره کشور را نجات داده است، امروز نیز حکمت و ارتباط وثیق ایشان با مردم، کشور را پیش می برد.  

تفاوت اطاعت و محبت را می‌دانست

در ادامه کشیش «گریگوریس نرسیسیانس»، با اشاره به اینکه هدف شهید رئیسی خدمت به محرومان و شهید شدن و جان دادن برای این قشر بود، افزود: او تا خدمت اش تمام نمیشد به کارش ادامه می‌داد، شاید که اعضای خانواده اش از فیض حضور در منزل بی بهره بودند اما می‌دانستند که آن شهید همواره هر کاری کند در راه خدمت به مردم است و فیض این رویکرد به همه از جمله خانواده می‌رسد.  

مشاور خلیفه‌گری ارامنه تهران ادامه داد: آیا میدانید بین اطاعت کردن و احترام گذاشتن تفاوت هست؟ رئیس جمهور شهید این تفاوت را به خوبی درک کرد، یعنی می‌دانست که اطاعت کردن یعنی هرچه که طرف مقابل می‌داند اما احترام گذاشتن یعنی محبت کردن و عزت گذاشتن، او در سال‌های خدمت به مردم همواره عزت بر سر ملت گذاشت.  

در ادامه «افشین نمیرانیان»، رئیس انجمن زردشتیان تهران گفت: وقتی از ایستاده بودن و آرزوی ایستاده بودن شهریار کشور استفاده می‌شود می‌توان تعابیر مختلفی را تصور کرد، برای مثال تندرستی، سرافرازی و استواری، من استواری را. اینگونه معنا میکنم که هرکدام از ما به فراخور جایگاه خود، وظیفه داریم که پشتکار داشته باشیم و در راه هدف خود استوار باشم، اگر این تعبیر را بپذیریم آن وقت است که باید بگوییم که یک رئیس جمهور خستگی ناپذیر را از دست دادیم همان توصیفی که مقام معظم رهبری در مورد شهید جمهور داشتند.  

در بخش دیگری از این آیین کشیش «نینوس مقدس نیا»، روحانی کلیسای انجیلی آشوری، با اشاره به اینکه ایران با فرهنگ غنی خود فرزندان برومند بسیاری را تحویل جامعه بشریت داده است، اظهار کرد:  بزرگان فراوانی از این خاک برخاستند و بسیاری از آنها نابه هنگام از میان ما رخت بربستند اما تاثیر آنان همواره باقی است، از جمله شهید رئیسی و هیات همراه که همواره نام آنان در تاریخ ما باقی خواهد ماند.  
 

کد خبر 1766367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha