«دحوالارض»؛ روز آشتی با خدا

در ایام زندگانی ما انسان‌ها، نسیم‌های رحمتی به وزش درمی‌آید که به فرموده بزرگان، باید خودمان را در مسیر آن قرار دهیم؛ از جمله این نسیم‌ها روز «دحوالارض» است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| از زیبایی های دین مبین اسلام، مناسبت هایی است که علاوه بر فضیلت هایی که برای آن عنوان شده از جنبه های معنوی نیز برخوردار است و همین امر به غنای دین اسلام و زیبایی های هر چه تمام تر آن کمک کرده است. از جمله این مناسبت ها «دَحْوُ الْأرْض» است؛ به معنای گستراندن زمین، روز بیرون آمدن زمین از زیر آب است.

برخی آن را به گسترش دادن خشکی‌های زمین و بعضی به حرکت زمین معنا کرده‌اند. آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در مورد دحوالارض اینگونه گفته است: «سطح زمین را در آغاز، آب‌های حاصل آمده از باران‌های سیلابی فرا گرفته بود.

این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین فرورفتند و خشکی‌ها از زیر آب، سربرآوردند و روز به روز گسترده شدند تا به حالت کنونی درآمدند.» بنابر منابع روایی، گسترده شدن زمین در روز ۲۵ ذی‌القعده بوده‌است. همچنین براساس منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی از زمین که از آب سر برآورد، مکه یا کعبه بود.

نسیم رحمت

یک کارشناس حوزه دین می گوید: در ایام زندگانی ما نسیم های رحمتی به وزش درمی آید که به فرموده بزرگان، باید خودمان را در مسیر این نسیم ها قرار دهیم.

«دحوالارض»؛ روز آشتی با خدا

حجت الاسلام علیرضا حدائق با اشاره به اینکه یکی از این نسیم های رحمت، «دحوالارض» در بیست و پنجم ذی قعده است، ادامه می دهد: زمین در خلقت اولیه زیر آب بوده و در دحوالارض زمین کشیده می شود یعنی از زیر آب قسمت هایی از زمین بیرون آمده و خشکی خودش را نشان می دهد.

به گفته وی، اولین نقطه ای که از زمین خشکیده و نمایان می شود، کعبه بوده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در تاریخ قمری، میلاد حضرت مسیح و همچنین میلاد حضرت ابراهیم مصادف با دحوالارض بوده است، می گوید: پیامبر اسلام(ص) در روز دحوالارض سال دهم هجرت به اتفاق خویشان و با جمعیت عظیمی از مسلمان ها به سمت مکه معظمه حرکت کرده و مناسک حج که باشکوه ترین مراسم صدر اسلام در حجه الوداع اتقاق افتاده را به جا آوردند. مناسبت دیگر دحوالارض، نیز روز زیارت خاصه امام رضا(ع) است.

برخی زمان ها و مکان ها در رسیدن به نتایج و حوائج موثرند؛ پس ضرورت دارد از آن به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

عبادت صدساله

در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است: اول رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیست و پنجم ذی‌القعده (دحوالارض) بوده است. بنابراین اگر کسی آن روز را روزه بگیرد و آن شب را به عبادت بپردازد پاداش عبادت یک‌صد سال را دارد. عبادت صدساله‌ای که روزهای آن را به روزه و شب‌های آن را به عبادت گذرانیده است.

یکی از برنامه‌های پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالارض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیده و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می‌خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».

حجت الاسلام حدائق با تاکید بر اهمیت روز دحوالارض و ضرورت استفاده از فیوضات این روز خاص، می گوید: برخی زمان ها و مکان ها در رسیدن به نتایج و حوائج موثرند؛ پس ضرورت دارد از آن به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

«دحوالارض»؛ روز آشتی با خدا

آداب دعا کردن

برای دعا کردن آداب خاصی در روایات بیان شده و طبق توصیه روایات، خوب است که با وضو و طهارت و رو به قبله دعا کنیم چراکه طهارت و نور موجب باز شدن درهای رحمت الهی می‌شود.

یک کارشناس حوزه دین، درباره دیگر آداب ظاهری دعا می گوید: حمد و ثنای خدا قبل از دعا و گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای هر کار و به ویژه در دعا کردن احتمال استجابت دعا را بیشتر می‌کند.

طبق توصیه روایات، خوب است که با وضو و طهارت و رو به قبله دعا کنیم چراکه طهارت و نور موجب باز شدن درهای رحمت الهی می‌شود.

به گفته حجت الاسلام پویا مفرد، دعای دسته جمعی نیز از دیگر آداب دعاست که می‌تواند در استجابت دعا مؤثر باشد چون ممکن است فرد دل شکسته و یا کودکی میان جمع باشد و خدا به خاطر این فرد دعای بقیه را هم مستجاب کند.

به اذعان وی، سعی کنیم دعای مشروع و معقول داشته باشیم یعنی برای هیچ کسی در دنیا بد نخواهیم چون اگر در حق دیگران دعای بدی کنیم دعای خودمان مستجاب نخواهد شد.

فیض دسته جمعی

امام علی(ع) در باب فضیلت روز دحوالارض فرموده‌اند:‌ در آن روز اگر گروهی به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پیش از آنکه متفرق شوند برآورده سازد؛ خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل می‌کند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شب آن را عبادت کنند.

«دحوالارض»؛ روز آشتی با خدا

اعمال روز دحوالارض

در کتاب‌های ادعیه برخی اعمال عبادی برای این روز مستحب شمرده شده‌است:

روزه: به گفته شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، دحو الارض یکی از چهار روزی است که در سال روزه آنها ممتاز است. همچنین براساس روایات، روزه این روز مانند روزه هفتاد سال یا کفاره هفتاد سال است؛ هر چه در میان آسمان و زمین است، برای روزه‌دار این روز استغفار می‌کند؛ هر کس این روز را روزه بگیرد و شبش را به عبادت بگذراند، برای او عبادت ۱۰۰ سال نوشته می‌شود.

غسل؛

خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید:لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ‏ سپس بگوید: یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ ترجمه:ای نادیده‌گیرنده لغزش‌ها، لغزشم را نادیده‌گیر، ای اجابت کننده دعاها، دعایم را اجابت کن، ای شنوای صداها، صدایم را بشنو به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب بزرگی و رأفت و محبت.

زیارت امام رضا(ع)؛

خواندن دعایی که با عبارت اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَهِ ... شروع می‌شود.

کد خبر 1766474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س.ش IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    اولین دعا فرج آقا امام زمان عج ان شاالله امام زمان میادوتمام مشکلات حل میشود(اللهی امین)