سایه شوم جنگ بر حجاج غزه

در آستانه حج تمتع که مردم از سراسر جهان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، وضعیت مردم غزه در سایه جنگ متفاوت است و امسال مردم غزه از حج جامانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، جنگ مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه برای هشتمین ماه متوالی، تشدید محاصره و نسل کشی، تمام جنبه‌های زندگی مردم غزه را از بین برده است و به محرومیت حجاج غزه برای انجام مناسک حج امسال منجر شده است.

رژیم صهیونیستی در حملات خود، تمامی موسسات دولتی و خصوصی را که به برگزاری مراسم حج و عمره اختصاص داشتند، تخریب کرده است و  مرز رفح را بسته و از خروج ساکنان آن جلوگیری می‌کند.

هر سال در اواسط ماه ذی القعده، حجاج از سراسر جهان برای ادای مناسک حج تمتع آماده می‌شوند، اما امسال غزه استثناست و رنج و عذابی که در آن قرار دارند، مانع از سفر آنان به حج شده است و جنگ اسرائیل مانع از خروج آنان شده است.

در جریان جنگ غزه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اکثر شرکت‌های حج و عمره را منهدم کرده و وزارت اوقاف و امور اسلامی غزه را که نهاد مسئول سامان‌دهی همه شرایط برای حجاج بوده را تخریب کرده است.

با وجود تشدید جنگ، حجاج غزه امیدوار بودند که شرایط بهبود یابد، جنگ متوقف شود و شرایط آنها برای اجرای برنامه‌شان آماده شود

شهروند «ابو ایاد ابوعبده»   در گفتگو با خبرنگار «القدس العربی» گفت: از پایان فصل گذشته من و همسرم روز به روز منتظر فرا رسیدن فصل جدید برای انجام مناسک حج بودیم، اما جنگ باعث شد همسرم را از دست بدهم.

وی افزود:  زائران از بیرون رفتن، از دست بدهم خانه های حجاز وی با اشاره به قدس العربی خاطرنشان کرد: با وجود فشار و غم و اندوهی که ما را فراگرفته بود، امیدوار بودیم تلاش‌های هفته‌های گذشته به نتیجه برسد و شرایط برای خروج حجاج فراهم شود،   اما هنوز مهیا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حجاج به ویژه در غزه در هنگام خروج با رنج بسیار شدیدی مواجه می‌شوند و اشغال عامل اصلی این رنج پس از تخریب فرودگاه بین المللی غزه است که زائران را مجبور به سفر زمینی از طریق مصر می‌کند. با رسیدن به سرزمین حجاز، بسیاری از حجاج به ویژه افراد مسن و بیمار جان خود را از دست می‌دهند.

«ام جمیل» شهروندی دیگر، بعد از آنکه امیدش برای رفتن به حج امسال ناامید شد، سخنان خود را با گریه آغاز کرد و گفت: همیشه آرزو داشتم با فراهم کردن شرایط به حج مشرف شوم، ولی نشد.

وی گفت: جنگ بسیاری از مردان و زنان را از انجام مناسک در این فصل محروم کرده است، و ما نمی‌دانیم، با توجه به ادامه جنگ، نسل کشی و آوارگی می‌توانیم در سال‌های آینده به حج برویم یا نه.

ابوهانی، شهروند دیگر غزه گفت: با شرایط سخت روحی و معیشتی و بمباران خانه اش توسط هواپیماها و از دست دادن تعدادی از اعضای خانواده‌اش، غم من را فرا گرفته است و من که مشتاق حج بودم و از هیچ کمکی برای دعوت مردم به حج دریغ نمی‌کردم، شرایطش را ندارم.

وی افزود: به طور کلی زندگی ما به طور کامل ویران شده است و در نتیجه جنگ ویرانگری که اسرائیل علیه غیرنظامیان بی دفاع به راه انداخته است، دیگر فضای شادی وجود ندارد. سفر حج برای مردم غزه، یکی از زیباترین روزهای سال بود که پیش از این با اقوام و همسایه‌ها جشن می‌گرفتیم و اما این ظواهر و حال و هوا از بین رفته است.

وی ادامه داد: حتی اگر اجازه خروج به حجاج داده می‌شد، فضای شادی دیگر وجود نداشت، چرا که برخی فرزندان، نوه‌ها و همسایه‌های خود را از دست داده اند و ما از حجاج می‌خواهیم برای مردم غزه دعا کنند.

عبدالله حنیف، مدیر شرکت حج و عمره حنیف غزه گفت: موسم حج امسال با شکست مواجه شده و هیچ نشانه‌ای از سفر حجاج در سال جاری به دلیل ادامه جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه برای این شرکت وجود ندارد.

وی افزود: این شرکت در سال گذشته فهرستی از اسامی تعدادی از حجاج را برای حج امسال تهیه کرد و قرار بود  قرعه کشی انجام شود، اما جنگ، تمام جنبه‌های زندگی در غزه را نابود کرد، امیدها را بر باد داد.

گفتنی است، رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به جنگ نسل کشی شدید علیه نوار غزه ادامه داده است و مذاکرات نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 1766535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha