روابط بین‌الملل مطلوب در نگاه معمار انقلاب

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: روابط بین‌الملل مطلوب از نظر امام‌خمینی(ره)، مبتنی بر استکبارزدایی و همچنین نفی نظام سلطه و هژمونی استکبار است.

دکتر مرتضی اشرافی در گفتگو با خبرگزاری شبستان، با تبیین اندیشه امام خمینی (ره) در عرصه روابط بین‌الملل گفت: یکی از مسائل مهم در عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی دولت‌ها، شکل‌گیری روابط مسالمت آمیز، عدم سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و عدم اعمال ظلم و ظلم‌پذیری و همچنین روابط همراه با عدالت و صلح و امنیت است.

این کارشناس سیاست بین‌الملل بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در حیاط چند دهه خود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره به دنبال این سیاست هست و بخشی از اهداف، سیاست ها و برنامه‌های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: در این راستا امام‌خمینی (ره)، تضاد فرهنگ اسلامی و غربی را در توجه به اصول انسانی و اخلاقی در فرهنگ اسلامی و عدم توجه به این اصول در فرهنگ غربی می‌دانند.

اشرافی عنوان کرد: بر مبنای بیانات حضرت امام خمینی قُدِّسَ سرُّه، برای به نتیجه نرسیدن دسیسه‌ها و فتنه‌های غرب و استکبار جهانی در قبال ملّت و مملکت ایران، در سطح راهبردی، و بر مبنای استراتژی رسانه‌ای غربی‌ها، تشکیل مثلث ارتباطی با سه ضلع مخاطبان داخلی ناآگاه یا کم آگاه، رسانه­‌های بیگانه و ضعف رسانه‌های داخلی، ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد:با نترسیدن از هیاهوی این رسانه‌ها و با افزایش کارآمدی رسانه‌های داخلی در جهت آموزش، آگاهی‌بخشی و تربیت جامعه و قرار گرفتن این رسانه‌ها در خط ملّت، می‌توان این راهبرد غربی‌ها را با شکست مواجه کرد.

قائم مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اهل بیت علیهم السلام گفت:ایده امام (ره)، برقراری صلح و روابط مسالمت آمیز از طریق مقابله با ظلم و ستمگری است و تحقق صلح تا زمانی که غرب به دنبال ظلم و ستمگری باشد غیر قابل باور بوده و نباید فریب شعارهای غربی را خورد.

وی افزود:در مجموع، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، برقراری رابطه مطلوب میان نظام جمهوری اسلامی و ملت وشهروندان خود است. به تعبیری دیگر، نظام جمهوری اسلامی، از این منظر یک نظام سیاسی سالم و مطلوب تلقی می‌شود که تا اندازه زیادی توانسته پاسخ‌گوی تقاضاهای شهروندان خود باشد.

اشرافی تصریح کرد: همچنین این نظام سیاسی در قبال توقعات حقیقی شهروندان خود، توانایی اقناع و ایجاد حس رضایتمندی را در این شهروندان متوقع کسب نموده است و سعی کرده تا شهروندان را در درجه مطلوبی از رضایتمندی نگه دارد که این خود، به استقرار و استمرار نظام جمهوری اسلامی کمک شایانی خواهد کرد و تا اندازه زیادی از فشارهای داخلی و چالش های درون سیستمی خواهد کاست.

این کارشناس سیاست بین الملل بیان کرد:البته امام خمینی ره به عنوان رهبری نجات بخش برای همه مستضعفین جهان همیشه خواستار سعادت تمام ابناء بشر بودند و نسبت به همه افراد بشر احساس مسئولیت می‌کردند و این مسئولیت پذیری جهانی الهی را چه در پیامشان به گورباچف و احساس مسئولیت در برابر نجات مردم کمونیست و چه در قطع رابطه با رژیم نژادپرست سابق افریقای جنوبی  و چه در برابر سایر مسلمانان به وضوح می بینیم که مسأله وحدت بین مستضعفین عالم را مهمترین و ثمربخش‌ترین راه برای مقابله با مستکبرین عالم مطرح می‌کند.

وی اظهار داشت:امام (ره) اقدامات کشورهای غربی را در قبال سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات سازمان‌های بین‌المللی را در رابطه با کشورهای ابرقدرت در هر دو صورت، در جهت تأمین منافع ابرقدرت‌ها می‌دانند.

اشرافی خاطرنشان کرد:امام‌خمینی (س)، این تشکیلات را صوری و برای بازی دادن ملت‌های ضعیف، قلمداد می‌کنند و اعلام می‌دارند که بدتر از این جنایت و بدتر از این وحشیگری در عالم نیست.

وی گفت:توصیه امام(س) به ملت‌ها و حکومت‌های اسلامی، خوداتکایی و خودکفایی، درک شخصیت و توانایی و حفظ فرهنگ اسلامی است، بنابراین، تشکیل، استقرار و تداوم حکومت جمهوری اسلامی بنا به فرمایشات حضرت امام خمینی ره به عنوان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، در گرو رضایتمندی و بصیرت شهروندانِ خودآگاه و ملت ایران است.

قائم مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اهل بیت علیهم السلام افزود:روابط بین‌الملل مطلوب از نظر امام‌خمینی(ره)، مبتنی بر استکبارزدایی و همچنین نفی نظام سلطه و هژمونی استکبار در عرصه روابط بین‌الملل، نفی فرهنگ‌های غربی و استعماری همراه با اتحاد ملل مستضعف سراسر جهان‌ است.

وی همچنین با اشاره به کارکرد و نقش تبیین کننده رسانه ها از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) نیز تصریح کرد: امام خمینی قُدِّسَ سرُّه علاوه بر این که خود نقش مستقیم در احیاء نشانه‌ها و عناصر بالقوه سیاسی و فرهنگ شیعه ایفا نمود، با توجه ویژه نشان دادن به شرایط جامعه مدرن و با تکیه بر احکام ثاونیه، استفاده و بهره گیری از ابزاری مانند رسانه را که به نوعی زاییده دنیای مدرن هم تلقی می شدند، برای پیشبرد حرکت انقلابی خویش مورد استفاده قرار دادند.

اشرافی اظهار داشت:همچنین ایشان استفاده از این ابزار مدرن را برای انتشار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی توصیه می فرمودند و با حرکت خویش موجب مشروعیت دادن و فراگیر شدن تفاسیر انقلابی از نشانه‌ها و دال‌های مذهب شیعه و تحول در نگرش سیاسی مردم شدند و به نوعی، به روز بودن مذهب تشیع و کارآمدی این مذهب را برای قرون جاری و حتّی آیندگان نیز به اثبات رساندند.

کد خبر 1766635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha