قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران است

سیفی خزلی گفت: قیام ۱۵ خرداد نیز جنبشی ماندگار، اثر گذار و نقطه عطفی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران است.

زهرا سیفی خزلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ضمن تسلیت بمناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد و رحلت امام راحل، گفت: قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در تهران، قم و برخی از شهرهای دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود.  
مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (ع) در اسلام آباد غرب افزود:  مهمترین حادثه که منجر به شروع قیام شد، سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم و پخش خبر آن در کشور بود. امام خمینی در این سخنرانی به‌شدت و به‌صراحت به شاه و اسرائیل حمله کرد، به‌دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت.
وی خاطر نشان کرد:در روز پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، در بیشتر شهرها، درگیری، راه پیمایی، برگزاری جلسات و نیز سخنرانی بر ضد رژیم و اعتراض به دستگیری امام انجام شد و در بعضی از شهرها مانند شیراز، تبریز و مشهد، اعتراض از شدٌت و گشتردگی بیشتری برخوردار بود که در اثر این حوادث، تعداد زیادی کشته، مجروج یا زندانی شدند.

سیفی خزلی اظهار کرد: معمار انقلاب، با تأکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می فرمایند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود. این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد. این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

 مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (ع) در اسلام آباد غرب با اشاره به برنامه های شاخص کانون برای روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، تصریح کرد:برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سالگرد ارتحال امام (ره)، برگزاری ختم قرآن کریم، برپایی محفل انس با قرآن، قرائت سوره مبارکه اسراء هدیه به روح امام خمینی(ره) و شهدای خدمت  که با حضور قاری نوجوان امیررضا احمدیان،  تفسیر سوره اسراء با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم صادقی با حضور جوانان و اعضای کانون برگزار شد.

قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران است


 

کد خبر 1766723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha